Anne-B. Skrevet 22. mars 2010 #1 Skrevet 22. mars 2010 En del av spirene er for lyse i grønnfargen, og vokser seg i tillegg for lange, for fort. Det enda de står på et svalt rom hvor de får bra med dagslys, og jeg holder jorda fuktig. Hvorfor skjer dette da? Hjelp!
Anne-B. Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 22. mars 2010 Jeg flyttet noen av dem nærmere vinduet i går, og de var grønnere i dag. Så nå har jeg flyttet alle sammen. Håper det blir litt bedre nå.
blomstre Skrevet 22. mars 2010 #4 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har obervert at det finnes noe som heter såjord/kaktusjord... Hva er det og hvorfor?... Mindre næringsrik for at spirene ikke skal vokse seg for lange og tynne?? Bruker dere det?
Gjest sug lut Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Såjord er blandet med sand og dermed mer porøs, klumper seg ikke i potta så de små spirene må jobbe så fælt. Visstnok. Har alltid sådd i det jeg hadde for hånden, og resultatet har blitt det samme. Men i år var såjord det eneste hagesenteret hadde da jeg starta (gartnerlosjen har jo vært tidlig på'n i år) så de jiffy-pottene jeg planta om har fått såjord enda de allerede hadde spira.
blomstre Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 ah,så hvis jeg blander krukkejorden med all sanden jeg kostet opp i går så har jeg såjord? Og gubben hadde ikke kastet alle plastpottene jeg hadde samlet opp, hurra!... Må bare bestemme meg for frø... valgets kval ja (og plutselig er jeg så sen at jeg kan så direkte ute...).
Gjest sug lut Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Krukkejorden skal også være lettere enn vanlig hagejord (hva den nå kalles), siden krukker i seg sjøl er så begrensa at vanning etterhvert klumper jorda sammen mye lavere enn da du først fylte potta. Om du blander den med sand vil du sikkert få fin såjord. Men jorda di ute er neppe varm nok til å så i ennå? Mye rart kan få en knallstart inne... Det neste jeg skal så er tagetes, men de er såpass villige at de kan vente litt (her er direktesåing ikke mulig før etter syttendemai). Forøvrig ser jeg at erteblomstene jeg sådde før helga har begynt å røre på seg der nede i jiffy'n. Hm, det stod opptil tjue dagers spiretid, dette kan bli interessant framover...
Anne-B. Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2010 Jeg har brukt såjord mest fordi jeg har tilgang på det. Tror vel egentlig at det er litt det samme.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå