Gå til innhold

Barnets utvikling her på Dib gjør meg bare forvirret!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest litt på barnets første leveår. Nå har snupp akkurat blitt 7 mnd. Men leser på 6. mnd. "Har du ikke kuttet ut nattammingen ennå, er det på høy tid å gjøre det nå". og "Når barnet er blitt et halvt år, kan det begynne å smake på litt yoghurt."

Jeg har jo ei på 7 mnd. Vi nattammer fremdeles. Er det noen krise da? hun vil vel naturlig slutte med det når hun blir mett nok på dagtid? Eller tar jeg feil? Må jeg "tvinge" henne av med det?

Og jeg trodde ikke barna skulle ha meieriprodukter før de var minst 10 mnd jeg? Tar jeg feil og har DiB rett?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anbefalingen er at man begynner å tenke på nattavvenning ved 6 mnd, men barnet må være klart for det også. Bla at det får nok fast føde på dagen. Det er slett ikke alle det lar seg gjøre for å slutte ved 6 mnd.

Nok mat på dagtid vil dessverre ikke automatisk gjøre at hun ikke vil ammes på natten. Etterhvert blir det vane og kos, like mye som behov. Så du bør nok ha i tankene at du må ta en liten tørn for å avvenne.

Her lot det seg ikke gjøre før han var 13,5 mnd. Ulike grunner til det da, bla for lite inntak av mat på dagtid, han var rett og slett sulten på natta. Hadde trodd det skulle bli vanskelig å gjennomføre når han var så gammel, men det gikk over all forventning. Men vanen han har med å våkne et par-tre ganger om natta sitter godt i, og den blir det nok verre venne han av med

Ang yoghurt og melkeprodukter, så verserer det så mange ulike råd der ute at man kan godt bli forvirret. Jeg ventet til 10 mnd før jeg introduserte yoghurt. Men det var like mye fordi jeg har melkeallergi selv.

Skrevet

hmm... vi skal på hyttetur i påska.. tror ikke jeg skal begynne med avvending nå da... Får se hvordan ting er over påska. Da ska jeg på helsestasjonen på 7/8mnd-kontroll også så jeg får veid/målt... Er jo redd for at hu ska få i seg for lite næring...

Jeg hadde liksom sett for meg at detta gikk av seg selv jeg... :S

Skrevet

Du bør ikke begynne å gi yoghurt nå, som du sier selv, så bør man vente til de er minst 10mnd. Hvis du hører med helsesøstre og andre som har greie på det, så sier de minst 10mnd alle sammen (så lenge det ikke er helt spesielle årsaker til noe annet).

Det å slutte med nattamming går ikke nødvendigvis av seg selv, men så lenge du ikke har noe problem med å nattamme fremdeles og det ikke er sånn at hun spiser hele natta for å nekte og spise hele dagen, kan ikke jeg skjønne at det er noen hast med å slutte. Sønnen min fikk mat om natta til han var litt over 8mnd, da hadde han lenge spist kun en gang i løpet av natta og hver natt våknet han til omtrent akkurat samme tid. For å sjekke om det var bare vanen eller om det var fordi han var sulten han våknet, så prøvde jeg en natt å bare gi han smokken i stedet for og da sovnet han igjen. Natta etter gjorde jeg det samme og så sov han natta gjennom. (Hvertfall i teorien, vi har hatt mange våkenetter etter det også, men av helt andre grunner enn at han vil ha mat.)

Dib/bim tar veldig feil når det gjelder en del av utviklingen til babyen når den er i magen også, så jeg bruker ikke de "faktaopplysningene" som kommer opp her til noe, da søker jeg heller opp andre steder og finner det jeg lurer på der.

Skrevet

Ikke for alle, dessverre. Vi var blant de heldige som fikk det til uten store prblemer, men det kom fra at gutten aldri våknet mer enn 2-3 ganger per natt fra før på den ene siden, og at han tok fort til fastføde når vi begynte med det. Han er en skikkelig matmons.

Det fungerer godt hvis far kan hjelpe til, og ut fra det jeg ser fra egen erfaring og barselgruppen, de fleste klarer det på en langhelg. Tror ikke det blir lettere hvis du venter lenger heller. Bare pass på at hun får tilstrekkelig med mat og melk på dagtid. Jeg kuttet en og en amming gradvis, blant annet for å ikke bli for sprengt. Kuttet først ammingen når jeg la meg rundt 23.00, deretter den i 2-tiden, deretter den i 5-tiden.

Skrevet

er utrolig forvirrende å være mor.... hehe...

Man føler jo presset fra alle rundt hele tida... Og så forskjellig info man får! På helsestasjonen her har de vært utrolig fokusert på at man skal amme så lenge som mulig. Og jeg har følt at jeg har gjort en drabelig innsats for å klare det... Men nå.. Poff sa det så ville de at snupp skulle ha mellom 4 og 6 måltider om dagen... Er jo ikke mulig sånn over natta! Plutselig var alt fokus på hvor viktig det var å amme helt blåst bort...

For meg er det helt greit å amme en gang om natta. Det som ikke er like greit er at hun syns det er morran klokka fem, men det har vel egentlig fint lite med om hun er sulten å gjøre... :P

Skrevet

Du får kjøpt en type yoghurt som står i barnemathyllene. Er muligens den det blir referert til. Husker ikke om det er 6 eller 8 mnd glass...Mini elsket de glassene. Vanlige meieriprodukter begynte vi med fra 1 års alderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...