Gå til innhold

Mamma eller pappas etternavn? Hva valgte dere og hvorfor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal velge navn til barnet, og jeg vil at barnet skal ta mitt etternavn, mens sambo vil at babyen skal ha hans etternavn.

Er ikke aktuelt å ta begge etternavnene.

Jeg synes det bare er riktig at barnet får mors etternavn, mer enn fars.

JO, far er også like mye forelder og alt det, men er mor som har båret barnet i 9 mnd og gått gjennom fødsel. Så valg av etternavn kan jo få være mors "premie".

Hvordan har dere det? Mor eller fars etternavn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre barn har mannens etternavn. De to eldste ble født før vi giftet oss, men vi skulle gifte oss og jeg visste at jeg ville bytte navn og likte at alle skulle ha samme etternavn.

Våre etternavn passet ikke sammen og hadde uansett blitt for langt da alle barna har to fornavn.

Så nå er vi en familie på 5 som alle heter det samme;)

Skrevet

Vi valgte begge, men angrer litt i ettertid for det blir for langt og tungvint..Det er ikke en av foreldrene som jeg mener at det er mest naturlig at barna har. De er jo ikke mest mors eller mest fars...

Skrevet

Mors etternavn med fars som mellomnavn. Valgte dette pga at jeg hadde sterkere tilknytning til mitt navn og at mitt er sjeldnest. I tillegg høres det best ut med den rekkefølgen, hadde blitt tungt med mitt navn først.

Valg av navn som premie for svangerskap høres nokså tåpelig ut, synes jeg. Skal det føres regnskap oppigjennom barnets oppvekst, slik at om pappa'n tar mest nattevåk så bytter man navn på barnet etter hvert?

Ville valgt det som var finest/sjeldnest uavhengig av hvem sitt det var (evt. det navnet som dere kommer til å velge dersom dere gifter dere og en av dere bytter navn).

Skrevet

Hvorfor er det ikke aktuelt å ta begge etternavnene!?

Eldste her har bare mitt etternavn (er ikke sammen med pappaen hans), mens minsten her kommer til å få begges etternavn. Trolig med mitt til sist, slik at de to søsknene får samme etternavn. Får se.. :)

Det er veldig vanlig, iallfall i min omgangskrets, at barna får begge foreldrenes etternavn, med mindre foreldrene har samme etternavn.

Skrevet

Våre barn har mitt etternavn som mellomnavn og fars som etternavn. Vi gjorde det sånn ganske enkelt fordi vi har begge relativt uvanlige etternavn, men hans er mest sjeldent.

Skrevet

Mors premie? Jeg hadde ikke kommet langt med den argumentasjonen hvis vi hadde hatt samme problemstilling.

Vi har begge sjeldne etternavn, da vi giftet oss tok jeg hans etternavn med mitt som mellomnavn. Samme har barnet fått.

Gjest Sauen og ungene
Skrevet

Barna har fått mitt mellomnavn fordi det er et sjeldent navn som ikke så mange kommer til å videreføre, og mannens etternavn, fordi det også er et litt sjeldent navn. Det ble satt i den rekkefølgen (mitt som mellomnavn, hans som etternavn) fordi det hørtes best ut.

Mitt etternavn ble kuttet ut fordi det er et veeeldig vanlig navn.

Skrevet

Vi er ikke gift. Vi har begge lange etternavn så vi ville ikke ha begge. Så her fikk hun mitt etternavn.

Skrevet

Hvordan dere velge navn til ungen må dere finne ut av selv......men argumentet med at mor har båret barnet i 9 mnd og gått gjennom en fødsel har jo absolutt ikke noe med hva barnet skal hete. Og jeg må si at en mamma som tenker slik, tenker jo mest på å tilfredsstille seg selv. Som du sier....det blir DIN premie fordi du har vært så vanvittig flink. IDIOT.

Skrevet

Her opererer vi med fars etternavn..

Vi har begge veldig lange etternavn, som ikke passer sammen, så det var uaktuelt med begge.

Dessuten skal vi gifte oss til sommeren, og da kommer jeg også til å ta hans etternavn.

Har vokst opp med mellomnavn, etternavn i tillegg til dobbelt navn, og det har vært utrolig tungvint og ekstremt uaktuelt for mine egne barn.

Jeg har egentlig også et sjeldent etternavn, som jeg deler med ca 50 andre nordmenn, men jeg kjenner opphavet mitt, og vet hvor jeg kommer fra, og trenger ikke etternavnet mitt som bevis på noenting..

Personlig syntes jeg det er koselig når hele familien har samme etternavn. Nå når vi skal på ferie har alle guttene (far og sønner) samme etternavn i passene sine, mens jeg kommer diltende etter og passer ikke helt inn.. Føler meg nesten litt utenfor.. Hehe!

Skrevet

Mitt etternavn med mannen min som mellomnavn. Jeg ønsket kun mitt, men mannen min ville gjerne ha med sitt også.

Jeg er enebarn, han har mange søsken. Jeg sa fra lenge før jeg ble gravid at dette var viktig for meg, så dette har aldri vært noen diskusjon.

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg kjenner en som var i samme situasjon for litt siden, og da sa hennes far som er dommer at i følge loven blir det automatisk mors etternavn hvis man ikke blir enige, men tror da de sa det var etter 6 mnd. Du finner sikkert noe om dette i lovverket.

Skrevet

Synes argumentet med at barnet skal ha mors etternamn som "premie" er ganske dustete. Tradisjonellt har vel det med at barnet har fått faren sitt etternamn vore ein måte å erkjenne farskapet, og knyte saman far og barn. Er jo udiskutabelt kven som har fødd barnet.

Me er gifte, og eg synes det er kjekt at heile familien heiter det same, så eg tok mannen sitt namn i tillegg til mitt. Begge hadde eit sjeldan etternamn. Babyen fekk berre pappaen sitt etternamn, men eg angrar bittelitt for at han ikkje fekk mitt i tillegg, sidan det ikkje er så langt.

Ganske trad, eg veit.

Skrevet

Mors premie?? Nei, det kan du ikke mene HI! Husk at dere er foreldre begge to - på lik linje!

Vår gutt har fått mitt mellomnavn og fars etternavn. Det var helt opp til meg fikk jeg beskjed om, da vi ikke er gift og ikke deler etternavn. (ennå).

Skrevet

Lillegutt har etternavnet til pappa'n sin.

Jeg skal jo også ta det navnet og beholde etternavnet mitt som mellomnavn. Jeg synes dette et mest naturlig og jeg vil virkelig at alle skal ha det samme navnet.

Skrevet

Her ble det begges etternavn.

Syns ikke de passet helt sammen begge ender på -sen.

De har også mellomnavn.

Men, som moren min sa :"Fine folk har lange navn." He he

Skrevet

Begges med bindestrek mellom. Vi har superkorte etternavn begge to, og vi tok også hverandres etternavn når vi giftet oss, så nå heter alle fire (snart fem) det samme til etternavn. Og ingen av oss har mellomnavn heller, forøvrig.

Skrevet

Datteren vår har mitt etternavn som mellomnavn og pappaens etternavn, akkurat som meg selv.

Synes også at argumentet om at ungen deres skal ha ditt etternavn fordi det er du som har båret fram ungen, er helt sykt.

Skrevet

Og hvis vi skal snakke om denne premien din...

Jeg tenker slik at etternavnet kan være et plaster på såret for at pappa ikke er så heldig at han kan gå gravid, føde, amme og være babyens favoritt det første halvåret.

Skrevet

For oss er det en selvfølge at barnet skal ha begges etternavn.

Skrevet

Det ble pappan sitt etternavn. Mitt er det mange nok i dette landet som heter, pappan sitt er det kun 140 andre som har :)

Skrevet

Fars etternavn.

Vi hadde egentlig tenkt å stoppe der, men bestemte oss i siste liten for å tilføye mitt etternavn som mellomnavn, i tilfelle han skulle ha lyst til å flytte til landet jeg kommer fra en dag. Det var faktisk Tollerfars idé.

Jeg har bare navnet mitt, ikke min manns, og synes det er helt greit. Her var det ingen stor debatt rundt spørsmålet.

Skrevet

Mitt og hans. Lien-Werner.

Skrevet

Barna mine har fars etternavn. Jeg heter Nilsen og det gjør ikke han, så da synes jeg godt at de kunne få fars fine etternavn:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...