Gå til innhold

Hvordan angir man possisjon (Himmelblå)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skriver man Først et tall og så om det er nord eller sør, øst eller vest eller er det omvendt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke hva det har med Himmelblå å gjøre, men ja, tall først og så himmelretning.

Skrevet

Som feks 71 grader nord.......

Skrevet

På seilet i oppgavebildet står det N33. Ettersom seilet er et revet papir er dette tydligvis bare en del av det som har stått her. Det kan også være at det har stått W33. Hvis dette viser til en possisjon enten Nord eller Vest (engelsk West) er det vesentlig å vite om det som da må være gradtallet henspiller til lenge eller breddegrader.

Skrevet

Kommer da alltid lengdegradene først og så breddegradene?

Skrevet

Ja det er sant. Hmmm er du sikker på at det indikerer en possisjon?

Det skal jo være 2 tall (altså breddegrader og lengdegrader) og så himmelretning.

Høres ut som en kulisse uten noen virkelig possisjon i tankene:-)

Skrevet

Nå må jeg google litt, trodde alltid breddegrad kom først jeg.

Skrevet

Nei, jeg er ikke sikker på at det viser til en possisjon. Det vil i hvertfal ikke vre særlig presis, men at det viser til et eller annet er jeg ganske sikker på.

Det kan for eksempel også vise til et gammelt fly som het W33, men det synes jeg ikke virker så sansynlig da det er en "tøddel" etter 33 som bør være skillet før det skulle vært anngit mer presist i minutter vi skulle.

Skrevet

Kan godt hende. Jeg er helt blank på dette området ;-). Jeg bare liker gåter.

Gjest Tale30
Skrevet

Det første som slo meg var at N33 viste til en posisjon på et kart. Det var jo veldig smart det du sa om at seilet er et revet papir og at dette indikerer at det har stått noe mer der. Kanskje man ser resten et sted på bildet?

Jeg har funnet ut at N33 er hovedveien i Irland, så jeg lurte på om han hadde reist dit. Han er jo litt sånn Irland-type :)

Skrevet

Desuten ligger Bermuda på ca 33. breddegrad på vestlig halvkule.

Skrevet

Da seiler de for Bermuda da kanskje:-))

Skrevet

Hmmm så bildet nå, ser mer ut som N 33 spør du meg, så da var vi vel like langt da;-))

Skrevet

Da er det mulig vi ender på Grønnland.

Skrevet

Det høres vel mer sannsynlig ut enn Bermuda:-)

Skrevet

Jeg syns og det ser ut som en N, hadde det vært en W, så ville vel bokstavene vært mer på skrå?

Ser dere ellers noen andre hint på bildet? Syns det er spennende jeg. Roland står jo med et brev, sikkert det vi så under brygga i et klipp. Og det ser ut som Karoline tar "elsker, elsker ikke" med prestekragen. Men hva er det Roy Harry Hansen sitter på? Og hva er det som ligger ved siden av han? Roland har også et eller annet rundt beinet....

JEG ELSKER Å SPEKULERE I SÅNNE TING:)

Skrevet

Så er det samme fjellet to ganger på bildet:p

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...