Gå til innhold

huff, stakkars jenta mi.. kan noen som har hatt hoste-barn se hit?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jenta mi på 4 månder hoster så hun brekker seg.. hun gråter og hoster om hverandre, både tårer, snørr og slim renner det ene øyeblikket, og i det neste er allt helt bra.. jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, men hun har ikke feber og er ikke snørrete/surklete på dagen, da hoster hun bare litt, men når kvelden kommer setter det i gang med full kraft, alt som er galt blir ekstra galt helt til hun søvner.. da er snørret borte og hun hoster bare nå og da utover natta...

hva kan jeg gjøre? jeg vet at det ikke nytter å ta henne til legen her, da får vi bare beskjed om å se det ann og gi henne febernedsettende om temperaturen skulle komme krypende.. men som sagt er ikke det det store problemet..

hostesaft er vel ikke greit på disse små?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har hostebarn, viste seg å være barneastma, kan jo være noe å sjekke ut.

Skrevet

Jenta mi hadde dette for en stund siden, var da 4 mnd.

Hun hostet så hun kastet opp, og mistet nesten pusten.

Hadde hun til lege, men de sa det ville gå over fikk litt hostesaft.

Er bra nå, men veide sist uke og hadde bare gått opp 190g på 6 uker.

Skrevet

Sønnen min hostet en god del i vinter, da var han vel 5 mnd. Jeg løftet kanten på sengen hans, så han lå i ca 30 graders vinkel. Det hjalp litt. I tillegg fikk jeg en mikstur av legen som var slimoppløsende (husker ikke hva den het).

Skrevet

Vi fekk resept på efedrin til jenta vår første gong då ho var på den alderen. Hosta så ho kasta opp fleire gongar, og ho sov elendig pga hosten, som varte i 4-8 veker kvar gong. Ho var innlagt på barneklinikken med bronkiolitt då ho var 6 veker gamal, og hosten berre fortsette etter det. Efedrin hadde liten/ingen effekt for ho, og siste gong ho fekk det, ved ca 8 mnd, hylte ho som besatt i fleire timar. Men eg har høyrd at andre har hatt god effekt av efedrin. Du kan ikkje gje ein baby hostesaft utan i samråd med lege.

Ved 11 mnd blei vi endeleg henvist til barneklinikken sin lunge- og allergipoliklinikk, der det blei tatt allergitest (prikktest) og ein astmalege vurderte at det truleg var snakk om infeksjonsutløyst astma (såkalt barneastma). Vi begynte på astmamedisiner neste gong ho blei sjuk (rett før 12 mnd), og etter det varte hosteperiodane berre i 1-2 VEKER i staden for 1-2 månader. Dermed var egentlig diagnosen klar, for hadde ikkje astma vore problemet hadde heller ikkje medisinen virka.

Ho gjekk på daglege medisiner fram til ho var ca 2 år og 2 mnd, og har dei siste 2 mnd vore heilt medisinfri og ikkje vore plaga med hoste. Så ho ser heldigvis ut til å ha vokst det av seg :o)

God bedring til jenta di. Få legen til å skrive resept på hostesaft, men om hostinga vedvarer/kjem tilbake igjen og igjen bør legen tenke muligheten for astma.

Skrevet

åjåj. det er ikke noe hun her "har råd" til.. hun er ganske tynn fra før, dette har var noen dager:(

så det var greitt å gi hostesaft om en har snakket med legen? her er ikke legene særlig engasjert om en ikke hoder på å dø.. desverre.. det meste går over av seg selv..

men jeg får vel ringe å høre i morgen! men det er ikke veldig "farlig" så lenge hun ikke har feber eller generellt nedsatt allmenntilstand? eller hun trenger ikke legevakt i kveld?

er ikke så reddhun sover godt nå, men får vondt inni meg av å se hvordan hun strever når det pågår..

Skrevet

Så lenge ho ikkje kastar opp alt ho får i seg av melk, og så lenge ho ikkje har problem med pusten eller får feber i tillegg, ville eg nok sett det an til i morgon.

God bedring, og lykke til med resten av natta.

Skrevet

tusen takk for mange fine svar!

det blir nok en tur til legen i morgen! håper virkelig ikke dette er astma! pappan hadde det da han var liten, men vokste det av seg ved 10års alderen.. vi vil ikke ha det!:(

Skrevet

Det var efedrin vi også fikk. Hun må jo få medisin hvis hun er dårlig selv om hun er liten. Det er jo ikke godt for et lite menneske å ha det sånn. Hør med legen din i morgen om hun kan få resept på efedrin. God bedring til den lille!

Skrevet

jenta vår begynte å hoste da hun var ca 4 mn d, og hostet og hostet og ble aldri hoste-fri. Så kom det ørebetennelser med påfølgende v erre hoste som perler på en snor. Hun var så godt som konstant syk. Masse penicilin kurer og vi var OFTE på barnelegevakten og fikk stadig vekk nye penicillin kurer for ørebetennelsene.

Da hun var ca 19 mnd ble hun plutselig veldig dårllig en dag på vei hjem fra bhg. Hun satt i baksetet som vanlig da hun begynte å grine. Jeg kjørte bilen, men hørte med en gang på "lyden" hennes at noe var galt. Hun pustet helt feil på en måte. Da vi kom hjem fikk jeg roet henne og hun sovnet, men fremdeles var hun "anpusten" Jeg hadde jo tenkt "alarm-alarm" med en gang jeg hørte "feil-lyden" på griningen, men da hun ikke pustet vanlig enda hun lå og SOV ringte jeg legekontoret. De ba meg komme med hun med-en-gang. Legen la hun rett inn på haukeland, vi fikk ikke kjøre å hente det andre barnet i barnehagen engang, måtte rett av gårde. Hun hadde astma anfall, og måtte ligge på sykehus i to netter for å få medisiner i forstøver apparat.

Barnelegene diskuterte om de skulle gi hun diagnosen barneastma eller ikke, for vanligvis må de visst legges inn tre ganger pga astma anfall før de kan få diagnosen. (?) men pga sykehistorien hennes, og det at hun hoster HELE tiden og bare veldig veldig unntaksvis var hoste fri, så var de sikker på at de kunne gi hun diagnosen selv etter "kun" en akutt innleggelse.

Hun fikk med seg hjem kolbe og astmamedisinene flutide og ventolin. Hun måtte ha medisin daglig gjennom den første sommeren også (skulle se om det gikk bra uten i sommerhalvåret) men nå, er hun medisinfri da (er 2 1/2 år nå) og trenger bare medisinen periodevis.

Hun har aldri hatt et skikkelig anfall igjen etter den ene (ekle) episoden. Men slitt med natthoste da.

Men, hun begynte med denne uendelige hostingen da hun var fire mnd allerede- liten! Så bare følg med, om hun ikke blir hostefri- men liksom stadig bare hoster og hoster, særlig i søvne- selv om hun er frisk, så ha astma i bakhodet :)

Jaja, det var min erfaring- håper jenta di slutter å hoste snart da :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...