Gå til innhold

Er det mulig for far og fraskrive seg foreldreansvaret?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor sammen med barnefaren (enda...)

Men han sniker seg unna alt som har med baby og gjøre. Sover bort dagene og spiller bort nettene. Nekter å hjelpe til i hverdagen. Han svarte ja da jeg spurte om han ville ha minst mulig med baby å gjøre. Jeg vil ikke se barnefaren mer etter vi har flyttet fra hverandre. Det er masse som har skjedd, og han blir bare barnsligere og mer umoden for hver dag som går.

Så da er spørsmålet mitt om han kan fraskrive seg papparollen på en måte. Sånn at han slipper samvær med baby når baby blir eldre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er ikke pålagt samvær, så slaskene kan "slippe unna" egne barn når de vil..

Skrevet

Ja, absolutt, man kan ikke tvinge noen til samvær, dessverre.

Han kan si ifra seg foreldreansvaret, men usikker på om han kan fraskrive seg farskapet.

Skrevet

hva med å fokusere på barnet i stede..!?

barnet vil nok ha muligheten med samvær når h*n blir eldre..

Skrevet

man kan ikke tvinge noen til å ha samvær med ett barn, men en far kan ikke fraskrive seg det ansvaret han har ovenfor barnet. Da tenker jeg på barnebidrag og arverett. Dette er forpliktelser han må overholde uansett hvor lite interessert han måtte være i å kjenne barnet sitt. Staten sørger for at han blir holdt ansvarlig.

Skrevet

hva med å fokusere på barnet i stede..!?

barnet vil nok ha muligheten med samvær når h*n blir eldre..

Tro meg, baby vil ikke få det bra sammen med faren sin. Han driter i alt annet enn seg selv, og hans måte og passe babyen sin på er å plassere h*n i senga med ei flaske i kjeften...

HI.

Skrevet

22:29, "desverre" ? Tenk deg så koselig samværet blir med en far/mor som faktisk ikke ville ha samvær, men er tvunget til det... Det må jo være max utrivelig for barnet, og DET er hvertfall ikke barnets beste...

Skrevet

Foreldreansvaret kan han fint fraskrive seg. Det vil i grunn bare være en fordel for deg om han er fullstendig uengasjert, siden du da kan ta alle beslutninger som angår barnet uten hans samtykke.

Samværsrett har barnet etter loven uansett, men det finnes ingen sanksjoner mot foreldre som nekter samvær. Så han kan godt droppe det om han vil.

Han vil stå som barnets far i offentlige registre og være bidragspliktig. Barnet vil ha arverett etter ham. Dette kan han ikke fraskrive seg med mindre barnet blir adoptert av en annen.

Skrevet

Dessverre for ungen da vettu, Gytha-mor. Syns det er jævlig synd med foreldre som ikke vil se sine egne unger, men man kan dessverre ikke tvinge dem til samvær heller. Synd for barna. Godt ment, skjønner du.

Skrevet

ta tiden til hjelp mye kan skje. Far til mitt barn var udugelig som far før ungen var over 1år, da plutselig blomstret han opp og ble svært engasjert. Så mye kan skje....

Skrevet

Mor kan fraskrive seg alt ansvar og da kan vel far gjøre det og.

Er nå sånn de norske surrogat mødrene gjør, og barna arver ikke dem.

Skrevet

Med mindre det står en adoptivpappa klar til å ta over farskapet, så er vel ikke akkurat den surrogatsammenligningen særlig aktuell...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...