My_my Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Jeg våknet klokka 03.00 natt til onsdag 17.mars, selveste termindato, av at noe rant...sto opp og tenkte det bare var deler av slimproppen. Så jeg tok på et bind og gikk og la meg igjen. Men før jeg rakk å sovne igjen satte riene i gang! Med 10 minutters mellomrom, og jeg klarte aldri å slappe nok av til at jeg klarte å sove mellom, så jeg sto opp, uten å vekke samboer (tenkte det var greit at han fikk sove så lenge som mulig) og la meg på sofaen med contraction- masteren foran meg! Duppet av i ny og ne mellom takene, og kl. 08.00 sto samboeren opp. Det var da fremdeles regelmessig med 8-10 minutter mellom. Min kjære ble jo straks litt stressa da han skjønte at ting sansynligvis var i gang, men vi prøvde å belage oss på at det faktisk like gjerne kunne stoppe opp. Han lagde frokost og vi spiste sammen før vi dro til jordmor (hadde time på helsestasjon klokka 09.00). Vi trasket de 15 minuttene det tar å gå ned, og jeg pustet meg "pent" gjennom riene som kom på turen! Jordmor gjorde de vanlige undersøkelsene, alt var bra og sa at vi bare burde dra hjem og se hvordan dagen utartet seg. Vi trasket hjemover og gikk innom for en kafetur. Koste oss med kaffe og te, og jeg brukte skjerfet til å puste meg gjennom riene som nå kom hvert 8. minutt. Tenkte det bare var greit å prøve å gjøre noe annet enn å bare ligge hjemme og vente! Vel hjemme igjen prøvde jeg å sove litt, uten særlig hell, og klokken 13.00 tok riene seg kraftig opp. Kom litt tettere og var veldig mye kraftigere. Jeg ringte føden klokka 14.00 og fikk beskjed om å prøve å holde ut litt til. De mente jeg ikke var kommet så langt enda, og at det skkert var best for meg å være hjemme... Samboer lagde mat og jeg klarte å spise litt innimellom. Jeg tok meg en dusj, men dette endte med at den første rien ikke var ferdig før den neste kom kastende over meg. Måtte legge meg ned på badegulvet og det tok sin tid før jeg klarte å få på meg klærne igjen. !7.30 ringte jeg føden igjen, og sa at nå vil jeg bare ikke være hjemme lenger. Jeg sa at jeg gjerne ville komme for å bli undersøkt iallefall og heller bli sendt hjem igjen. Snakket da med ei anna jordmor som var veldig mye hyggeligere og gud jeg er glad for at jeg ventet med å dra og møtte henne i stedet for hun jeg snakket med først... Klokken 18.30 ble jeg undersøkt og hadde 3 cm åpning. Fikk klyster og en time etter hadde jeg 4 cm. Riene var kraftige og kom med 5-6 minuttters mlmrom. Jeg fikk lystgass, det var helt himmelsk! Kl.21.00 ba jeg om epidural, og det var virkelig befrielsen selv! Så sjekket jordmor åpning og til alles store overraskelse hadde jeg nå 9 cm. Jordmor tok vannet, som var litt missfarget og hun koblet på en sånn elektrode på babyens hode. Grafen viste at h*n var litt stresset og lege ble tilkalt. Legen mente det ikke var noen fare. Kl. 21.45 kom pressriene og jeg kunne begynne å presse. Babyens hjertefrekvens sank og lege ble igjen tilkalt. De mente nå at h*n var såpass stressa at hun måtte fort ut. Sugekopp ble satt og 22.17 fikk jeg jenta mi på magen. Hun var helt slapp og pustet veldig dårlig, så plutselig forsvant de ut av rommet med henne. Samboer dro sammen med jordmor og jeg lå igjen ganske skrekkslagen. Etter noen minutter kom samboer inn og sa at jordmor måtte ha hjelp fra barnepleier. Så forsvant de ut igjen. Legen prødve alt hun kunne å roe meg og betrygge meg om at alt var greit, men først da samboer kom inn og fortalte meg at det var ei jente og at hun nå pustet bra, klarte jeg å roe meg ned. Så kom de endelig inn med henne og jeg fikk henne på brystet. Det jeg følte der og da kan umulig beskrives med ord. Det var glede, redsel og absolutt alt på en gang! Vår nydelige lille Mali veide 2867 gram og målte 48 cm lang. Etter ei natt på barsel, fordi hun var litt slapp, og to netter på hotellet, kom vi i går hjem. Nå bare koser vi oss og gleder oss til hver eneste dag sammen med verdens mest dyrebare lille skatt! Lykke til til alle dere som bare går og venter! Og takk for meg her inne for denne gang:)
Hybelkanina Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 Gratulerer så masse med den lille prinsessen! =o)
LivK har født Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Gratulerer så masse med Mali - nydelig navn! Og takk for at du delte historien din, det er så spennende å lese! Godt at dramatikken fikk en lykkelig utgang. (Må si jeg er utrolig glad for at vi har kvalifisert helsepersonell til å ta seg av oss under fødsel!) Kos dere videre
2010 Mammaen Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 Gratulerer så mye! Høres litt dramatisk men lykkelig ut! kos dere med den nydelige jenten i tiden som kommer! Jeg gleder meg mer og mer når jeg leser så koselige historier : ) Takk for at du delte din historie!
Gjest Skrevet 22. mars 2010 #6 Skrevet 22. mars 2010 Nydelig navn ja:-))Gratulerer så mye med den lille prinsessa:-))Satt med klump i halsen når jeg leste din historie,så godt at alt gikk bra!! Kos dere masse med nurket:-))
Granny Weatherwax Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Gratulerer så mye! Veldig fint å lese slike detaljerte fødselshistorier, kjenner meg mye igjen fra mine tidligere fødsler, og grugleder meg til neste om to måneder :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå