Gå til innhold

Middagstips som kan lages i micro?


Fløtepus&Tigergutt

Anbefalte innlegg

Skal pusse opp kjøkkenet og blir derfor uten komfyr i en måned.

 

Trenger derfor litt tips til hva jeg kan lage av varm-mat i mitt provisoriske kjøkken som består av micro og vannkoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mange skal det lages til?

 

Havregrøt kan lages i micro

Porsjonssuppe med vannkoker

Ostesmørbrød i micro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ville jeg laget masse mat ferdig og fryst ned før dere mister kjøkkenet deres, slik at det bare kan varmes i mikroen. Eks kjøttkaker (poteter blir vel et problem da), fiskekaker, pølser, gryterett. Ris kan jo lages i mikro, grønnsaksblanding og pølser kan lages i vannkoker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir litt dyrt med fjordland til 5.....

 

 

Men takk for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Hva med å ha konfyren et annet sted? Jeg pussa opp et kjøkken en gang, og da hadde vi konfyren i gangen. Blir skrekkelig dyrt og være uten konfyr hvertfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er nok at komfyrer har rare støpsel og virker kun i rare kontakter.(:)) I tillegg krever en komfyr i vanlig bruk som regel egen kurs i sikringsskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig det. Snakka med en elektriker-kompis om det. han sa han kunne skifte støpsel slik at jeg kunne bruke komfyren i en vanlig kontakt (i stua) men at kapasiteten ville bli redusert. F.eks ikke kunne bruke alle platene. Nå er det slik at komfyren vår er rimelig moden for utskifting og er allerede veldig treig. Så da dropper jeg heller komfyr et par uker og satser på mat som kun skal varmes i micro.

 

 

Takk igjen for alle gode tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest irismor

Vannkoker :

 

Koke opp vann ha i salt og flytende smør og melk = potetmospose

 

Koke opp vann og la pølsene trekke i det. Lag pølsene først og så potetmosen.

 

Pølser og potetmos

Pølser og lompe.

Koke opp vann til hurtigris.

 

Micro:

 

Mest mulig ferdigretter til micro. Eller om du har mulighet å lage en lasagne, fiskegrateng, skinkegratenger osv... og ha i fryseren.

Eller varme karbonader,kjøttkaker, fiskekaker.

 

Jeg tror jeg hadde tatt meg en tur på en Jula/clas ohlson/biltema-butikk og kjøpt meg en liten hybel kokeplate (en slik med bare en eller to plater), eller en primus.

Da har du litt mere muligheter.

 

Pannekaker

Pyttipanne

Hamburgere, stek hamburger/karbis varm hamburgerbrød i brødristeren, sleng på litt ferdigsalat og vips hjemmelaget hamburger.

Spagetti og pastasaus, kok opp spagetti og ha den tilbake i kjelen. fres så opp med pastasus.

Og mye annet jeg ikke kommer på i farten.

Men en slik kokeplate på Jula koster ikke mange hundrlappene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudler (ha nudler i bolle og hell over vann) kan lages i vannkoker :o)

 

Anbefaler å investere i et toastjern, det kan du få for helt ned i 150 kroner. Det kjøpte vi første gangen vi flyttet og måtte pusse opp kjøkken, og det var supert å ha :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lage masse ferdige gryter og fryse ned e allerede tipset om.

 

Mange gode salater med mat i dere kan lage. Trenger ikke være bare grønn salat i de, men kylling (grilla fra butikken), kikerter, avokado. fetaost, masse deilig gønnsake, oliven.. nam nam nam. Brød og dressing ved siden av.

 

Ting som trenger kun vann om mikro, mange grøter dere kan lage kanskje.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er akkurat ferdige og det gikk faktisk utrolig fint.

 

Mye av maten man kan kjøpe er jo "ferdig mat"

 

kjøttkaker

kyllingboller

risgrøt

tacokjøttdeig!!!!

posesalat

 

kjøpte hurtigris

potetmos

varmede pitabrød på brødristeren

 

 

Har dere grill?

 

Det brukte vi flere gange.

 

Det går helt sikkert fint, når man først kommer igang :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sekretøsa

Sorry! jeg glemte at jeg på det tidspunktet var samboer med en elektriker så jeg tenkte vel ikke så mye over hvordan og hvorfor :)

 

Håper dere får det til!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er da ikke noe problem å koke poteter i micro, eller koke grønnsaker og alt mulig rart...

 

Du må bare ha en beholder med lokk, helst plast, halvfull med vann, noen poteter oppi (Må ikke være for mange, de trenger litt vann rundt seg. Gjør ikke noe om potetene stikker opp av vannet, de blir omtrent dampkokt.) Legg på lokk og kjør i 10 min, ta ut og se hvordan det går med potetene, evt snu litt på dem, og koke 10 min til. (20 min i min micro, prøv deg litt fram) Mulig det lønner seg å slå ned effekten litt. Husk at beholderen din må tåle kokende vann, altså ikke sånn tynn plast, med skikkelig hardplast. Glassbeholdere burde også funke.

 

Bakte poteter er jo også flott i micro, 10 min på hver side for sånne store bakepoteter, kortere for små poteter.

 

Eggestand, lag eggerøre, hell blandingen i et fat, og stek i microen. Evt røre halvveis for å få litt eggerøre.

 

Saus, bland sausepose og vann, kok i microen, stopp microen og rør flere ganger inntill det er kokt opp. Husk å bruk beholder som tåler kokende væske.

 

Det meste av kjøtt kan kokes i micro, i Ingrid Espelig Hovigs rødrutene kokebok står det til og med som en måte å steke kjøttkaker på :-)

 

Et kjapt søk på "mikro" på matoppskrift.no ga masse treff.

 

http://www.matoppskrift.no/sider/sokemaskin.asp?search=mikro&type=viewoppskriftersok

 

Kan sikkert finne masse på andre matsider på nett også :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...og det går absolutt an å koke makaroni/pasta i mikrobølgeovn (- oppi ein tom plastboks som det har vore smågodt oppi... Alt ein lærer av å jobbe på den lokale bensinstasjonen som 16-åring...!).

 

* Hurtigris treng berre kokande vatn (men ris må vel kunne kokast i mikro om makaroni kan det)

* det fins ein masse sausar som berre skal varmast

* råkost/salat kan du variere mykje, med pasta, grilla kylling, skinkeboks, tunfisk, olje, majones, rømme, osv, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers finnes det sånne små og smarte kokeplater som koster et par hundrelapper:) Man greier seg med en plate om man virkelig vil...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...