Tredje drøm Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Sitter og fantaserer litt om lang ferietur neste vinter (en gang mellom desember og februar). Har så lyst til å ta med familien på en lengre tur da - kanskje ca en måned for eksempel. Har lyst til å reise til et sted hvor det er godt og varmt - trenger ikke være 30 grader+, men som en god norsk sommer. Vil til et sted hvor vi kan oppleve litt ny kultur, litt rolig og barnevennlig, men hvor det samtidig er litt aktiviteter for barna og generelt ting vi kan finne på. Barna vil da være 1/2 år, 5 år og 11 år (litt hjemmeundervisning på eldstemann må det jo i så fall bli...). Ser for meg å leie feriehus/leilighet. Noen som har gode tips? Evt gode nettsteder (er jo en jungel av sider!) Og steder hvor det ikke er altfor dyrt å leie/handle? Tar gjerne imot masse tips og erfaringer.
zadine Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Slenger meg på spørsmålet. Våre barn vil da være 6mnd, nesten 3 år og nesten 6 år.
Corneliuss Skrevet 21. mars 2010 #3 Skrevet 21. mars 2010 Heisann! Det er jo litt vanskelig tid med tanke på temperatur så det spørs hvor lang flytur dere er villige til å ta - og om dere synes det er greit å være i tropisk klima så lenge med små (sies jo at man skal være litt forsiktig pga imunforsvar men vet mange som har gjort dette og synes det har vært greit). Og så er det jo også et spørsmål om pris når man skal ta lengre turer, så det kommer også litt ann på budsjettet dere har lagt opp til. Hvis dere synes det er ok å dra langt så er jo Brasil (hold dere unna storbyene), Karibien, Australia, Thailand eller Vietnam, Maldivene og Seychellene aktuelle steder. Hvis dere tenker litt nærmere så tror jeg faktisk at Kanarieøyene er mest aktuelt på den tiden av året? Personlig hadde droppet Egypt pga bakteriekultur der og spebarn (lett å bli matforgiftet) og Middelhavet er jo ikke så varmt ennå da. Vet at Ving og Star Tour har langferier på tre-fem uker på enkelte steder. Man bor da på resort som ofte har aktiviteter for de større barna også. Ellers kan dere jo helt sikkert leie feriehus/ leilighet privat. Har tidligere god erfaring med å bruke nasjonale utleiefirmaer - billigere priser. Hvis det ikke må være i vinterhalvåret så åpner det seg mange andre muligheter: Frankrike, Italia, Kroatsia, Spania osv. Vi hadde 6 uker i Italia i barselpermisjonen med førstemann. Det var superfint! (dro i begynnelsen av mai). Og gav oss masse kvalitetstid med den lille. Vi leide leilighet i en liten by pluss hadde noen utflukter til både storbyer og Toskana i perioden. Hvis dere spesifiserer litt på hva dere er ute etter så kan det hende jeg har noen tips til.=O)
Tredje drøm Skrevet 21. mars 2010 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2010 Takk for svar, Corneliuss. Har vært innom tanken på Karibien, men det er jo som du sier, lang flytur - og prisen kan fort bli ganske høy. Vi har ikke regnet på hvor mye penger vi vil bruke, for vi er fortsatt bare på idemyldrings-stadiet. Men hadde ikke tenkt å bruke så enormt mye penger... Babyen kommer i løpet av sommeren, derfor er høsten uaktuell å reise på. Neste sommer (2011) er også uaktuell, for da er det så fint hjemme + annen ferie rundt omkring. Vinteren er mest fristende tid for reising til varmere strøk, siden det er så kaldt og mørkt her hjemme da. Men våren er jo en aktuell tid. Hørtes flott ut med Italia-feiren. Eldstemann har veldig lyst til å reise til Roma for å se Colosseum - kan jo få inn litt historieundervisning der ) Og jeg ser for meg at det er litt mer nytt å oppleve i landsbyer/byer i f.eks. Italia og Frankrike enn det er på typiske syden-reisemål. Leide dere leilighet privat? Pris? Er det kostbart å leve der? Reiste dere med fly eller bil nedover? Vi har snakket om å en gang ta en kjøretur nedover i Europa for å få sett litt mer - og det går jo ganske fort på enkelte strekninger nedover (vi er vant til å kjøre mellom sør- og nord-Norge, så lange strekninger er vi vant til...)
Corneliuss Skrevet 22. mars 2010 #5 Skrevet 22. mars 2010 Dette ble laaaangt.... =O) Hvis du skal til middelhavet så ville jeg har reist i begynnelsen av mai og dratt hjem før det blir kokhet uti slutten av juni. Det som er litt vanskelig med april er at det ikke har blitt sommer ennå. Jeg dro til Mallorca med en i barselgruppen i begynnelsen til midten av april og da var det faktisk ganske kaldt. Vi brukte to gensere oppå hverandre og frøys... Man kan jo også få fint vær men det er så tidlig at det er helt ustabilt. Tyrkia vil jo være varmt nok da, men personlig er jeg litt skeptisk til å ta bittebabyene dit ettersom det er så annerledes bakterieflora der. Fort gjort at noen blir syke. Foreldrene mine har et hus der nede så vi har vært der med førstemann men ventet til han var 1,5 år. Italia: ja, helt fantastisk. Vi var i Roma 3 dager når vi ankom Italia og 4 dager når vi dro. Jeg er veldig glad i Roma fra før så synes det var fantastisk. Men vær klar over at det blir veldig varmt for de små (luften står helt stille). Anbefaler derfor kortere opphold - og pass på at dere har et bra hotell. Vår air condition gikk i stykker (på hele hotellet) og sønnen var like før å bli dehydrert (blødde fra leppene, ekstremt slapp og sluttet å ta til seg mat og drikke). Det kan bli veldig slitsomt for foreldrene også ettersom bekymringen stiger i været.... Gikk jo til slutt bra, men pass uansett på å fore de små med ekstra væske. Man vet jo selv hvordan det er å være i varme lenge. Men Roma er kjempeflott altså, om du ikke har vært der så er det virkelig et sted å reise (min favorittby i verden). Spør de lokale (feks hotellbetjeningen) om hvor de gode restautrantene er - det finnes utrolig mange dårlige turist restauranter som ikke har spesiell god mat og som i tillegg er dyre. Trikset er å finne de som romerne selv går til =O) Definitivt et sted for historieundervisning ja... Både Coluseum, Fora Romanum, Vatikanet og tilhørende museum (ekstrem lang kø - så stå opp grytidlig og kjøp dere inn i en huidet gruppe), Pantheon, Trevifontenen og utallige kirker kan jo brukes som dette for å trigge interesse hos din eldste. Ellers finnes jo mange mindre kjente severdigheter også. Det er veldig trivelig å ta med familien til Campo di fiori (blomstermarked og hyggelig bydel) og på picknik i Bourgese-parken (er svalt og skyggefult når det blir varmt i byen på dagen og dere er lei av storby). Det går ann å kjøpe ferdiglagede picknik-kurver på veien opp (parken ligger på oversiden av spansketrappene) ellers så kan man jo selvsagt lage sin egen "kurv" i en matbutikk. Vi leide en leilighet i en liten kystlandsby gjennom et italiensk nettsted. En av de snakket engelsk og lot seg derfor organisere. Det var vårt billigste og beste alternativ. Vi prioriterte å bo ved kysten (i Lazio, en landsby som het Sperlonga. 1 time fra både Roma og Napoli så et godt utgangspunkt for dagsturer) og er veldig glad for det i etterkant. Vurderte nemlig å bo i Toskana også. Men føler at vi fikk en lettere hverdag ved å ha stranden rett ved (var så liten by at vi ikke hadde leiebil de 4 ukene vi bodde der) og ikke være avhengig av bilturer for å komme til noe spennende. Men det er jo ikke sikkert at dere har de samme prioriteringene som oss. Leiligheten hadde en stor terrasse som vi satt på på kveldene. Havutsikt og perfekt å drikke vin på. Leiligheten hadde ikke AC men pga tykke murvegger og blinds for vinduene som vi tok ned hver dag så var den kjøling og god når vi kom hjem fra stranden eller når vi kom hjem midt på dagen for at sønnen skulle kunne sove formiddagslur (var så varmt til tider på stranden mellom 12-3 at vi trengte å ta sønnen med bort fra varmen). Byttet litt på hvem som var hjemme med han og hvem som fikk ligge på stranden og slappe av). Vi prutet på leiligheten og betalte kun ca 18 000 kr for 4 uker. Roma er en dyrere hotellby men du kan finne mange gode dealer om du holder øynene oppe. Italia er jo ikke noe "billig-land" når det kommer til restauranter osv men jeg må si at vi spiste ofte bedre hjemme. Det er jo mange nydelige delibutikker med verdens beste skinker, utrolig gode grønnsaker og gode oster. Byttet litt på å spise ute (la sønnen til å sove i vogna ettersom restaurantene ikke åpner før kl 8 som regel) og hjemme. I Sperlonga var det 2-3 bra restauranter og mange helt ok. Å spise hjemme blir jo både mye billigere og var vel så koselig og godt. Finnes dessuten en del rimeligere pizza-plasser som er veldig ok med tanke på at dere har flere større barn. Vi tok fly ned: fant et tilbud en stund før vi skulle dra og betalte kun 3000 kr for alle tre tur-retur (2 voksne og en nyfødt). Trenger altså ikke bli så dyrt om man planlegger litt og er på kikk etter gode billetter. Vi sjekket både Napoli og Roma, men Roma kom best ut det året vi dro. Fordelen dere har om dere kjører er jo selvsagt at dere slipper leiebil - men det må jo veies opp mot så lang biltur med de små. Vi hadde bare leiebil i en ukes tid og husker ikke helt hva vi betalte. Men var ikke noe særlig billigere enn å ha leiebil her i Norge tror jeg. Vi tok også en utflukt til Toskana. Var helt nydelig i området Montepulciano, Sienna, Montezinzinatti. Her leide vi oss inn på små bed&breakfast'er. Kan sikkert være lurt å bestille om dere vet reiseruten, men gjør dere ikke det så er det bare å dra opp til de og spørre om de har ledig rom. Si ifra om dere tenker på dette så skal jeg rote frem navnet på et helt nydelig gammel vingår som hadde stort uteområde med grilling og svømmebasseng. Stor koselig frokostsal, felles tv-stue og fantastiske rom (var bare antikviteter, og blanding av gammelt og nytt men malt i kjempesterke moderne farger). Var litt dyrere enn noen andre B&B vi så på, men definitivt (!) mye billigere enn det hørtes ut som. Var nemlig ikke så fantastisk dyrt. Der kunne man drikke vingårdens egenproduserte vin (sa bare ifra om hvor mange flasker man hadde tatt). Og så er det jo flott landskap og mye spennende matkultur i gamle klostere og gårder som lager vin, ost, skinker, syltetøy osv. Fine gamle byer osv.
Tredje drøm Skrevet 22. mars 2010 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2010 Tuuusen takk for fyldig svar. Er så greit å høre om andres gode reiseerfaringer. Italia-turen deres hørtes kjempeflott ut. Skal ha med de reisemålene i tankene når vi surfer rundt på nettet etter ideer - er jo så mye på nettet at man går seg jo nesten litt vill! Godt å ha noen utgangspunkter. Har aldri vært i Italia, men det er et av landene jeg gjerne skulle besøkt. Har jo inntrykk av at man kan få litt av alt der - både sol og varme og bading, i tillegg til kultur/historie, god mat/vin og shopping ) Vi trives godt med bare bading i et par uker - sånn typisk sydenferie - men dersom vi skal være enda lengre, synes jeg det er fint med litt andre opplevelser også.
SP76 Skrevet 22. mars 2010 #7 Skrevet 22. mars 2010 Hva med Orlando, Florida? Kjempegøy for barna (5 & 11 år) med masse kjekke disney parker. I tillegg er det masse god og billig shopping. Vi var der selv 5 uker i Jan/Feb 09 med vår minste på 10 mnd. Gjennomsnittstemperatur på dagen ligger på ca 22-23 grader i vintermånedene. Vi eier selv leilighet der på en resort, med flott basseng område, barnebasseng og et lite privat basseng som du kan varme opp til babysvømming temperatur om du vil (faktisk helt til SPA temp 38-39 grader). Vet det er litt lang flytur, men bare et tips siden dere tenker å dra en hel mnd. Maten er jo også billig i USA. Hvis du er interessert, så kan du jo sjekke ut web siden vår for å få inspirasjon: www.disneyferie.com Vil du ha mer informasjon, så kontakt meg bare via denne hjemmesiden:-)
Corneliuss Skrevet 23. mars 2010 #8 Skrevet 23. mars 2010 Bare hyggelig. Skjønner godt hva du mener ang strand på kortere turer men at det er deilig å få med litt mer om man først skal være borte lenge, tredje drøm. Sydenturer kan man jo dra på ellers i en vanlig ferie. Grunnen til at jeg er så glad i Italia er nettopp det du skriver om at det er mye interessant i landet: kultur, historie, mat/ vin, sol & varme, morsomme og åpne mennesker, interessant storbyer, nydelig landskap og deilige strender. Frankrike er jo også fint, men personlig foretrekker jeg Italia fremfor. Spesielt om dere drar til den Franske rivieran så blir det for dyrt. Og jeg synes faktisk det er mindre å oppleve der (med unntak av at det er mer luksusfokus - dyre biler, fancy personer, og rett og slett mer penger --> ikke viktig for meg). Liker absolutt Frankrike også altså men synes man får mindre for pengene, og betaler mer for statusen liksom. Vi brukte sikkert mer penger når vi var i Antibes, Villefrance og Monacco i sommer i 2,5 uke enn det vi gjorde på hele turen i Italia. Var kanskje litt mer bevisste på å leve "vanlig" i Italia, men vi kjipet ikke på pengene heller... Spania (fastlandet) kjenner jeg ikke like godt, men vil tro at det finnes flotte steder i området rundt Barcelona og sikkert flere steder nedover kysten. Sikkert greit å undersøke at dere ikke bestiller i en by som er helt ødelagt av turisme før dere bestiller eventuelt. Florida er sikkert et bra alternativ om dere allikevel skal dra på vinter og ikke vår. Har bodd i USA og hadde kanskje valgt California om vi skulle tatt permisjonen i USA, men da blir det jo enda mye lengre reise. Men der er utgangspunktet for å besøke flere interessante steder enda bedre (hele kystlinjen, Seattle, Las Vegas og småbyer langs kystveien), men det kan hende dere synes det blir lange avstander med en liten baby og ikke orker å reise så mye likevel, og da er jo Florida med fornøyelsesparker fabelaktig for de større barna dine. Lykke til! Det blir sikkert supert uansett. Ut på tur -aldri sur! =O)
Corneliuss Skrevet 23. mars 2010 #9 Skrevet 23. mars 2010 Kom til å tenke på at du skrev at maten i USA er billig? Men generelt sett så er vel ikke USA så fryktelig billig på mat? Klart man kan spise billig i USA også (mange kjeder feks), men generelt så er vel prisnivået ganske middels (i hvert fall ikke billigere enn Italia, trodde nesten det var en del dyrere fremdeles, men klart at valutakursene spiller inn). Eller tar jeg feil - en stund siden jeg har bodd der nå. Men veldig fan av USA også altså. =O)
Makkapakka Skrevet 23. mars 2010 #10 Skrevet 23. mars 2010 Vi vurderer selv Florida vinteren/våren 2011 ("pappaperm"). Ca 1 mnd, litt i Orlando, litt på vestkysten og kanskje et cruise på slutten? Vi får se. Forrige pappaperm var vi 1 mnd i Frankrike i juni (Provence). Deilig fint vær. Var 2 uker litt inni landet (Fayence, fint resort med spa og bassenger osv), deretter 2 uker ved kysten (Les Issambres, ikke langt fra St. Maxime). Vi hadde det supert! Men Provence blir nok litt kaldt om vinteren. Har ellers vært mye med barn i Italia. Både Roma, Toscana og av alle steder, Napoli (!). Roma kan være litt slitsomt med barn. Veldig fint med litt større barn og de som vil sitte i vogn, men 2-4 års alderen ser jeg for meg kan være styrete. Men det er jo en flott by da. Toscana er jo veldig fint, men jeg føler det er mer en "reise rundt i bil å titte"-ferie.Kanskje ikke optimalt med små barn? SP76 eller hva ditt nick var igjen, leier dere ut leiligheten deres eller? Send meg gjerne en PM med litt info om bosteder osv i Orlando, hvis du gidder. Og ikke minst, om du vet når spring break er? Vi ønsker IKKE å dra da... Skal sjekke ut hjemmesiden din nå.
Tredje drøm Skrevet 23. mars 2010 Forfatter #11 Skrevet 23. mars 2010 Takk for gode forslag! Har lenge hatt lyst på en ferie i Florida - er stor fan av Disney, og jeg har kjempelyst til å besøke Disney World og alt rundt - vet jo at ungene har lyst til det, men har lyst til det for min egen del også ) Har egentlig tenkt på en slik tur når ungene er litt større, slik at de skal ha fullt utbytte av det/være med på alt osv. - men nå som vi får en til, må vi jo vente veldig lenge da, og da blir jo eldste nesten voksen før det blir aktuelt.. Så det er jo en god ide nå som vi har muligheten til lang ferie. SP76: ser ut som en flott leilighet dere har der! Og så flott og informativ hjemmeside! Må man være tidlig ute for å leie den? Ønsker jo helst å få ut ungen før vi bestiller noe, så vi vet hva slags lite menneske det er vi skal ha med oss. De to eldste har vært veldig enkle - godt humør, sovet, spist og lite syke. Vi vet jo ikke hvordan nr 3 blir... Hvilke tider på året er det best å reise til Florida? Tenker da på temperatur og klima generelt, uvær, størst turistsesong?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå