Gå til innhold

Vi har knappe 4000 å klare oss for fram tilden 12..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skjønner om dere er lei slike innlegg her inne, men må få luftet hodet mitt en plass.

Er så sliten av dårlig råd og uforutsette utgifter. Det er alltid noe som krever penger. Apoteket, bilen, bursdagsgaver og diverse.

Prøver så godt jeg kan å handle etter tilbud og leve billig..

Føler at alle rundt meg (her inne også) har så god råd..

Sliten og deprimert mamma..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sett opp budsjett på bakgrunn av regnskap. Hvis dere ikke fører regnskap er det på tide å begynne. Da vil du få bedre oversikt over økonomien og slipper overraskelser. Det er sjelden noen krever penger hvis du ikke har bedt om tjenester fra dem eller har bestilt noe.... Tror ikke det er bra å tenke slik at "det er alltid noen som krever penger", for da er det som om du ikke har styring på økonomien og livet ditt. Ta kontroll!

Skrevet

Skjønner veldig godt hvordan du har det! Vi har 1000kr som vi må klare oss med til den 31. Hvor mange er dere i familien? Og inntekt? Vi er 4stk, og har samlet inntekt på ca. 28000 i mnd. Har huslån, billån og selvfølgelig en hau med andre utgifter. Klarer oss sånn akkurat hver mnd, klarer ikke å sette av noe til sparing engang.

Skrevet

Herlighet.

Du lever virkelig opp til nicket ditt (blond)

Jeg snakker ikke om faste utgifter og regninger, de har jeg vitterlig jernstyring over.

Men du vet svært lite om å komme uheldig ut her i livet, både sosialt og økonomisk. Ikke alle har skyld i sin egen elendighet. Mange ja, men noen av oss ikke.

Ta deg sammen og titt over din egen blonde nese.

Provosert og sliten HI

Skrevet

Føler med deg.

Vi er 2 voksne og en baby. Sjekket i skapet nå at vi har en uåpnet bleiepakke og uåpnet pakke med erstatning til bebisen. Det hjelper på.

Trøsten er at alle regninger er betalt. Strømregningen og årsavgiften var tøff denne måneden.

Du så deilig det hadde vært å ha en bufferkonto, men hvordan sparer man til den når det knaptgår rundt?

Vi får gjøre det beste ut av det! :)

Skrevet

Jeg vet alt om å ha dårlig råd..har en liten gutt å har ikke råd til ferier en gang.veldig trist:(

Skrevet

Du må tåle og ta imot konstruktive tilbakemeldinger, vel?

Det blond her mener er at som regel er det ingenting som heter "alle vil alltid ha penger". Det er faste utgifter, og det er variable utgifter (som nå disse mnd'ene) og det er uforutsette utgifter.

Hvis dere setter av penger til faste utgifter, og til uforutsette og variable så er det ikke så skremmende neste gang det kommer noe.

Årsavgifta kommer like brått på hvert eneneste år, men det er bare vår egen feil at vi ikke husker å sette av penger til det.

Selvom du er sliten trenger du ikke snakke nedlatende til andre.

Skrevet

Stakkar gutt!! Får han ikke reise på ferie? Har dere prøvd sosialen??

Skrevet

Hva skal dere bruke de 4000 på da? Alt? Eller er regninger og lån betalt?

Skrevet

Jeg skrev "det er alltid NOE som krever penger".

poenget mitt er at jeg er sliten av at samfunnet er lagt opp til at man skal bruke penger til alt for å ha det hyggelig.

Innlegget var en utblåsning og jeg trenger ingen råd. Jeg fører regnskap og har oversikt over faste utgifter. Noen av oss har av forskjellige grunner rett og slett for lite inn for å klare å holde tritt i forbrukersamfunnet. Synes ikke synd på meg selv, men er bare sliten av å ikke kunne følge opp som mamma.

Skrevet

Alle regninger og faste forpliktelser er betalt.

Dette skal dekke mat, bensin, bleier, medisiner og en bursdagsgave.

Jeg har blitt en kløpper til å lage god og billig mat i det minste :)

Skrevet

Ok, beklager at jeg leste feil.

Såklart er det slitsomt å føle at man alltid må bruke penger her eller der, ingen tvil om det. Vi lever heller ikke noen overflod. Nå hadde vi 60.000 i utgifter denne mnd. Ikke veldig ålreit da og måtte gi avkall på alt annet, men det er nå engang vi selv som har "satt oss i det" når vi har dyrt hus, 2 biler og 2 barn i bhg.

Som regel har man for lite inn fordi man jobber for lite. Det er jo ikke verre enn det. Ikke ment som kritikk til deg, fordi det er akkurat sånn det er her. Jeg har halv stilling, og da blir det jo halv lønn, da.

Jeg syns ikke du skal "følge opp som mamma" ved å bruke mest mulig penger på/for barna, men lær dem heller andre verdier. Jeg er drittlei selv av at alt skal være dyrt, fancy, koste mest mulig. Her får de pent lære seg at ting koster, og penger vokser ikke på trær.

Skrevet

Det kommer alltid noe godt utav det! :) Krysser fingrene for at det kommer til å løse seg for dere også:)

Skrevet

Men hva mente du med dette innlegget da? Vil du ha sympati eller tips og råd om hvordan du lettest mulig kommer igjennom denne perioden?

Vi har dårlig råd og lever som dette når det skranter ekstra:

-Ingen unødvendige kjøreturer, bruk beina

-Planlegg fler "like" middager etter hverandre, gulrotsuppe (billig og veldig mettene) kylling med gulrot etc. Bruk med andre ord opp råvarene og alle rester du har. Jeg pleier også å dele kjøttdeigen over 2 dager og fylle på med gulrot i stedenfor, sunnere og godt det også, funker veldig godt i lasagne og andre pasta/kjøtt middager.

Ellers:

-Ikke bestill noe og avbestill alle abonomenter på avis/blad

-du trenger bare klor, salmiakk og salo i hus av rengjøringsmiddler

- undersøk om du kan få billigere strømordning!

Lykke til, håper jeg ikke provoserte deg mer- det er ment godt.

Skrevet

4000 på mat og husholdning er vel ikke lite??

Jeg vet ikke hvor mye du er vant til å ha..men dette er hva jeg har vanligvis hver mnd - UTEN uforutsette utgifter.

Slikt kan skje oss alle, høres ut som HI har god kontroll på egen økonomi. En kan vel ikke regne med i budsjettet at f.eks noe på bilen som blir ødelagt og må fikses...(ikke akkurat billig, og skjærer godt i budsjettet).

Mat handler du inn 1 gang i uka, og du greier fint å få både middager, bleier og såper etc for ca 1000 kr uka.

Husk å lage f.eks suppe med litt brød til eller pasta med grønnsaker/saus.. Hold deg unna de dyreste matvarene som er kjøtt og ost.

Pasta på Rema1000 kan du få til 6 kr pakken! Supper koster vel fra 18-24 kr pr stk.

Ikke kjøpe brus, øl eller vin.

Husk at når du kjøper bursdagsgaver så er det ikke om å gjøre å kjøpe noe fancy og dyrt!

Ikke gå til byen på kafe osv, en føler kanskje ikke at det går så mye penger, men det fyker fort ut på småting.

Dette hørtes ikke ut som noe vanskelig HI, men her har du noen tips hvertfall!

Skrevet

Det er ikke alle som har så god råd. Enkelte liker å skryte på seg litt mer enn de faktisk har.

Du har nå 4000 kr å bruke i løpet av 3 uker. Det burde gå greit dersom alt av regninger er betalt. Jeg aner ikke hvor mange munner du har å mette, reiseavstand til og fra jobb (med tanke på drivstoff) osv. så det er litt vanskelig å gi konkrete råd, men;

-Sjekk ut tilbudene i tilbudsavisen som kommer i morgen. Er det noen gode tilbud så kjøp inn slik at du har til middag flere dager. Pasta er billig tilbehør og enkelte grønnsaksblandinger er billige og har mye innhold.

- Dra på Rema 1000 og kjøp inn mange brød til 5,50 kr. Porsjoner dem etter hvor mange brødskiver det spises hver dag slik at du bare kan ta opp "porsjonen" dagen i forveien. Da har du alltid "ferskt" brød og du slipper å dra i butikken flere ganger i uken for å få tak i brød.

- Kjøp smør og pålegg av billigmerker. Forøvrig er det mye annet bra av billigmerker også.

- Dersom du ikke er fan av å ha bare vann som drikke, kjøp en stor flaske med saft. Da har du drikke som varer lenger enn en brusflaske.

Og ikke minst; tenk dem om når du går i butikken. Trenger jeg virkelig denne såpen til 30 kr når jeg kan få en av et litt billigere merke til 17 kr? Studer prisene og sjekk hva som lønner seg.

Skrevet

Skjønner deg!! Vi har omtrent det samme, og er 5 stk. Har hatt ekstra utgifter på over 20000 siden i november, ikke lett å komme ovenpå!!! De ekstra utgiftene er kun ting vi MÅ ha, ikke dilldall! Veldig dep!!

Skrevet

4ooo,- fram til den 12? Det burde dere klare LETT! Jeg får 7ooo,- i mnd, og sambo får utbetalt ca 13 ooo,-!

Vi sliter litt i slutten på hver mnd, men dere- som har 4ooo,- igjen NÅ, burde jo klare det helt fint!

Skrevet

Vi har ikke 4000 igjen NÅ... Vi har ca 40 kr pr dag å leve for fram til lønn, dvs til mat og bensin etc. Vi er 5 i familien, jeg skrev rett over her... :-)

Skrevet

Hvis du ikke er ute etter råd, og halshugger alle som kommer med sine meninger/tips/råd, så foreslår jeg at du skriver dagbok isteden for å legge ut et innlegg på et forum. Blond prøvde bare å gi deg et tips, og selv om du er sliten og deprimert, så betyr ikke det at du har rett til å angripe de som bere prøvde å være hyggelig.

Skrevet

Sosialen hjelper vel ikke til med sponsing av ferieturer? Om så er det noe fryktelig galt..

Skrevet

Synes ikke det høres så ille ut.

Vi har en del uforutsett utgifter nå, og vet at vi ikke kommer oss "ovenpå" før i juni. Det er tøft.

Men rema har fått en del gode priser på mat nå. Og det skader ikke i korte perioder å ikke ha middager med masse grønnsaker og flott tilbehør til ;)

Og egentlig overlever man på et brødmåltid som middag en gang i uken i en kort periode også.

Men du som sier man klarer seg på 1000 kr i mnd på mat, bleier og vaskemidler????? Nå har jeg en stor familie, men selv på minimum klarer vi oss knapt med det i uken.....

Og så er det bensin....

Skrevet

Sosialtjenesten sponser ikke ferieturer nei. De kan vurdere det som riktig å gi et lite tilskudd til ferie om det er barn i bildet, men det vil likevel være et nøkternt tilskudd.

Hilsen Nav-dama2

Skrevet

Du er glad i gulrot du 12:26.

Hi trengte helt sikkert tips om at "du trenger bare klor, salmiakk og salo i hus av rengjøringsmiddler". Det fikset nok opp i problemene denne måneden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...