Gå til innhold

gift med utenlandsk mann, ang rettigheter til barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

vi har vært gift snart to år. Men vi krangler oftere og mer nå, og jeg tror det går mot slutten for oss. Han er en snill far, men jeg vil ikke at han kan ha ret på å ta henne med seg til hjemlandet(lang unna) sitt på ferier o.l. da jeg ikke stoler på han og vi ikke klarer og ha noen bra kommunikasjon.

Noen her inne som vet litt om rettigheter, om jeg kan få omsorgsretten 100%, selv om han står som far i alle papirer osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neppe.

Altså, man har to begreper: Daglig omsorg og foreldreansvar.

Dere er gift, og da har begge del i foreldreansvaret og vil ha det også etter en skilsmisse. Hvem som skal ha den daglige omsorgen og hvor mye samvær den andre skal ha, må dere bli enige om (eventuelt ta til retten).

Uansett om du har hovedomsorgen, vil barnet ha rett til samvær med sin far. Han kan da ta henne med på ferie til utlandet med mindre du klarer å overbevise politiet om at det er reell kidnappingsfare - da er det en mulighet for at han ikke vil få utstedt pass til barnet.

Om du ikke har andre grunner til din skepsis enn "stoler ikke på ham og kommuniserer dårlig" vil jeg tro du har helt minimal sjanse for å hindre ham i å få samvær med barnet og i å kunne ta med barnet på ferie hvor han vil.

Skrevet

Tja når dere har delt foreldreansvar, må begge skrive under for at han skal få pass da (ungen få pass).

Skrevet

Om én nekter å skrive under, vil politiet be om begrunnelse for dette. Om begrunnelse ikke fremkommer eller ikke er god nok, vil pass bli utstedt likevel.

Skrevet

Egoistiske kvinnemenneske. Skjerp deg. Barna har krav på samvær med begge foreldrene. At dere har dårlig kommunikasjon er ingen grunn til at du skal ha 100% aleneasvar for barna. Du setter kun egne behov i fokus. Det er barnas rettigheter og behov som skal ivaretas og ikke dine.

De har rett til samvær med sin far. Og du er en stor egoist som vil nekte barna samvær med faren på ferie i hans hjemland. Tenk om situasjonen var motsatt og du aldri kunne ta med deg dine egne barn til ditt eget hjemland.

Alle som skilles har problemer med kommunikasjonen, men man må likevel tenke på barnets beste.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...