Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #1 Skrevet 21. mars 2010 Noen jeg kjenner har fått brev om at det er funnet celleforandringer på livmorhalsen. å derfor må vedkommede komme inn for å operere dette bort...jeg har også hatt celleforandringer på livmorhalsen, men har ikke operert, bare gått til kontroll .å nå er alt normalt. Hvorfor må noe operere? er det noen som har gjort dette? er det for det er kreft? sto ikke noe om det i brevet...ikke har di ringt vedkommede heller for å informere... å nå bekjymrer vedkommede seg for at hun ikke skal få barn... men det kan hun vel,selv om noe av livmorhalsen blir borte?
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #2 Skrevet 21. mars 2010 Det kommer ann på mengden celleforandring. Jeg var inne på sjekk på sykehuset hver 3 mnd for å følge med om jeg måtte opperere eller ikke. Hos meg ble det heldigvis mindere etter hvert og jeg kunne gå sjeldnere til sjekk. Først hver 6 mnd en stund så hvert år. Jeg får det fortsatt sjekket hvert år for det kan blusse opp igjen. Det er ikke kreft og man kan fortsatt få barn eller en opperasjon. Kan hende noen trenger tettere oppfølging under svangerskapet for i noen tilfeller blir det fare for fortidligfødsel( presisserer kun i noen).
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #4 Skrevet 21. mars 2010 Mamamen min ahr også fjernet en del av livmortappen. Det er ikke kreft, men et forstadiet til kreft. Hop har fått to barn etterpå, men måtte være (som ho over skrev) obs den siste tiden, for fødselen kunne gå veldig fort! Det går sikkert helt fint for venninnen din. Tenk positivt, det er jo veldig bra at det ble oppdaget nå, og at det blir gjort noe, istedenfor at det hadde utviklet seg over lang tid
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #5 Skrevet 21. mars 2010 ja er mest redd for at det er kreft... men nå er jeg litt roligere:) har prøvd å fortelle dette til venninnen min også. heldigvis tar hun dette fint. hun skal ringe sykhuset i morgen for å få litt mere info. Vi tenker positivt;) takk:)
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #6 Skrevet 21. mars 2010 Jeg har operert bort litt av livmorhalsen pga celleforandringer. Det er når det er 3. grads-forandringer de velger å operere, for at det ikke skal utvikle seg til kreft. De som har 1. grad og 2. grad blir bare fulgt med på. Dette er bare et forsiktighetstiltak. Det er bare noen få prosent av grad 3-forandringer som faktisk utvikler seg til kreft hvis det ikke blir gjort noe med. Jeg har fått barn etterpå. Jeg hadde bare en ekstra gyn. undersøkelse for å passe på at livmorhalsen hodt seg lukket.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #7 Skrevet 21. mars 2010 ok, det er jo betryggende å høre;) takk. da er det jo bare bra med den operasjonen da:) bedre føre var:)
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #8 Skrevet 21. mars 2010 Jeg tok laser og fjernet en liten del av livmorhalsen for ca 1.5 år siden. Var en veldig kort operasjon og det gikk veldig greit. Var mange som skulle ta dene operasjonen den dagen jeg var der.... følte nesten det gikk på samlebånd;) Har i ettertid gått til kontroll hos lege hver 6 mnd, for å sjekke om alt er fjernet, noe som det heldigvis ser ut som. Nå er jeg gravid på nytt og ble faktisk gravid på første forsøk. Går nå til kontroll ca hver 4 uke, for å sjekke om livmorhalsen er lukket. Dette skal jeg gjøre fram til ca uke 33/34. Å ha celleforandringer betyr ikke at det er kreft, men at det kan utvikle seg til kreft, dersom en ikke følger med på utviklingen eller fjerner det. Fikk beskjed av legen min at jeg ikke måtte bekymre meg for det var IKKE kreft. Dersom en bare har litt celleforandring, så holder det gjerne å gå til kontroll og følge med, for det går gjerne tilbake av seg selv. Dersom det er litt mer, så kunne legen fryse det bort fortalte han. Og dersom det er mye så tar en laseroperasjon for å fjerne det.
Anonym bruker Skrevet 21. mars 2010 #9 Skrevet 21. mars 2010 Hei! Jeg hadde 2 grads forandring, og ble opertert. De tok hensyn til at jeg ville ha flere barn, og fjernet lite. Jeg fødte tvillinger etterpå, ble født til normal tid. Celleforandringer kan komme ved en graviditet så hun blir nok ekstra fulgt opp. Jeg vil råde alle til å ta en kontroll hvert 2 år, da jeg opererte hadde det gått 2.5 år siden fin prøve. Etter operasjon er det kontr hvert år i 5 år, må følge opp selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå