Gå til innhold

trenger svar fort ang velling til baby på 4 mnd...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hun har ikke spist annet en mm,er 4 mnd og går ikke opp nok i vekt ..ingenting å bekymre seg for sier helsestasjon men jeg vil ptøve litt velinng med mm..noen som vet om dette er "farlig"og hvordan blander jeg?varmer jeg pumpet morsmelk og hvor varm i såtilfelle?står ingenting om dette på pakken (Kjøpt på helsekost)hisregrøt

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du varmer pumpet morsmelk ved å putte flasken i en skål med veldig varmt vann. Litt vanskelig å gi noen eksakt temperatur, men den bør være noe over håndleddstemperatur fordi grøtpulveret og skåle du blander i vil få den til å bli litt avkjølt. Prøv på leppa før barnet får den ferdige blandinga. Det er ikke noe farlig i å gi dette, mme-barn får jo som regel velling eller grøt fra 4 mndr uten at det er noe galt i det, men om helsestasjonen sier at det er unødvendlig hadde jeg nok ikke giddet å starte så tidlig selv:)

Skrevet

Du lager bare til melk på flaske som vanlig, enten mm eller mme og så kan du begynne med en(nå går jeg utifra ca 120 ml ferdig melk) spiseskje grøtpulver og så kan du øke til 2 spiseskjeer om 3-4 dager, og hvis det fremdeles går bra kan du øke til 3 eller 4 spiseskjeer etter noen dager til...

Pass på at den ikke blir for tjukk, vertfall ikke til å begynne med. Ville også bare gitt til et måltid, vertfall i begynnelsen. Kan være greit å gi på kvelden da de gjerne sover bedre av det, min begynte å sove rundt når han fikk velling:)

Skrevet

hvorfor skal du prøve velling vis hun legger fint på seg?

er ikke farlig, men tarmene er umodene og hun kan få problemer med magen og avføring.

vis du alikevel skal gi henne, bland bare bittelitt pulver i melken.

Skrevet

men kan jeg ikke gi velling på flanske??

Skrevet

Bland i litt maisgrøt pulver. De aller fleste babyer liker den smaken. Lykke til! Husk å skifte smokk. Mam sin nr 3 smokk passer for tynn velling. Jeg bruker en spisesje pulver til 180 ml mme/mm

Skrevet

Jo, det kan du. Skrev skål fordi det var det jeg gjorde. Det går helt fint å gi det på flaske:)

Skrevet

Takk for svar..:)

Til deg over som lurer på hvorfor jeg vil begynne.

.i innlegget skrev jeg at hun IKKE la på seg nok,altså vekten har beggynt å flate ut,men at helsestasjon IKKe er begymret !

Jeg ville prøve litt velling som drømmemåltid bare for at hun skal få litt ekstre å gå på spess i tilfelle hun skulle bli syk suntes jeg det er betryggende at hun har litt å "ta av" + at jeg vil se hvordan hun reagere om hun sover natten gjennom og om vekten øker betraktlig på neste veiing samt at hvis hun forandre humøret til det postivet kan je gkankje tenke at hun rett og slett er litt sulten og trenger litt mere "kraftig kost" enn mm..

Hovedgrunnen til at de sier at man ikke skal begynne med annen mat en mm før 6 mnd er jo for mm er jo det beste og hvis man begynner å gi annen mat minster man fortere melken siden babyen ikke stimulerer,men jeg pumper itilegg OG balnder velingen med mm så sånn jeg ser det er det en "vinn vinn "situasjon

hi:)

Skrevet

p.s nå har jeg gitt henne litt under en spiseskje på 120 ml mm.Hadde kjøpt en flaske med krysstut slik at vellingen gikk gjennom og hun slukte det..:)hehe!Ble litt begymmret siden det kankje ble for heftig ,men nå er det 10 min og hun sover så det virker som det går fint,men det tar kankje lenger tid om hun skulle få vondt i magen?

Burde jeg kankje ta mindre pulver? og noen har sagt at den hirsegrøten ike er nok jern i kontra risgrøten til nestle?

Og en ting til...Når er det man begynner å tenke på at de skla sove natten gjennom?er det noe jeg kan begynne med å forbrede med henne så overgangen blir så liten som mulig for henne??

Mange spørsmål men tusen tusen takk for svar:=)

hi

Skrevet

Hun sover rundt når hun er klar for det, som regel gjerne i forbindelse med avvenning av mat på natten. Dette skal du ikke stresse med, det kommer naturlig.

Skrevet

Pump ut litt morsmelk. Hell over i en liten skål eller kopp, og ha i bare littlitt maisgrøtpulver. sånn ca. 2ts på en dl. Det skal være temmelig flytende! Gi så på skje til lillevennen. Dette er da ikke farlig, og kan forresten gis ved 4mnd alder!

Vi gav dette til gutten da han var 2,5 mnd, og han var veldig sulten. Ble kjempeglad, måtte nesten holde igjen, for dette syntes han var godt!

Gi sånn kun noen få ts av denne blandingen første gang. Neste gang gir du 4 ts. Så 8 ts om det ser ut til å gå helt fint. Skal veldig lite til for å mette magen. Gi melk som vanlig etter å ha gitt denne vellingen.

Morsmelken skal holde 37grader når du blander, altså helt fersk, alternativt varmet opp til samme temp.

Maisgrøt er ofte best likt av småbarn sånn helt i starten. Dette fås kjøpt nesten overalt. Etterpå prøver du med ris/hirse etc.

Alle disse variantene er glutenfrie og lettfordøyelige.

Skrevet

men når er det man begynner å avvenne på natten da?

hi

Skrevet

Det er så forskjellig når man av venner på natten. Vi gjorde det rundt 9 mnd alder.

Noen gjør det før og andre etter.

Man annbefaler å starte med mer enn melk på dagtid slik at man kan følge med om ungen reagerer på det og så flytte dette måltidet til kvelden når man vet at ungen tåler det.

Selv om du begyner med vellign og grøt betyr det ikke at de sover bedre på natten, men noen gjør det( ikke mine).

Det er naturlig jern i hirse, men det kan være lurt å ha i olje(kaldpresset rapsolje) og servere noe med vitamin c i eller ved siden av.

Du kan kjøpe nypeekstrakt i pasta og blande i grøten.

Jeg har en 2 åring som stort sett nå sover natten gjennom, men har også en på 4,5 år som aldri har sovet natten gjennom.

Det er så forskjellig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...