Gå til innhold

Hvor viktig er grøten?

ღ Juksemaker pipelort +spire ღ

Anbefalte innlegg

Skrevet

Holder det med ett grøtmåltid om dagen selv om sjarmtrollet ikke drikker særlig mme??

Får grøt av mellom 150-200 ml vann til kvelden.

Drikker ca 50 ml mme til brødskiva til frokost.

Tenkte nå å gi brød og mme til lunsj også...

Men da blir det jo mindre melk.

Så hvor viktig er melka egentlig?? Han spiser variert ellers. Øyeblikkelig 11 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår hs sa at igrunnen var det de første 9 mnd. mm/mme var veldig viktig. Mange barn reduserer inntaket av mm/mme helt på egen hånd etter det. Gutten din er jo snart 1 år, og da er jo vel storparten over på kumelk og vanlig kost.

Det er et mål om å få i barna jernrik kost og da er grøten praktisk. I mme er det vel tilsatt jern også, i motsetning til mm. Du kan jo gi jernrikt pålegg, grovt brød, jernrike grønnsaker og kjøtt - og det fungerer jo fint. Mine barn liker ikke særlig godt grøt og får mm, og da passer jeg heller på å gi grovt brød med jernrikt pålegg i kombinasjon med en c-vit kilde.

Skrevet

Ja, han spiser vanlig kost han. Gjort lenge nå. Det eneste vi har ventet med er vanlig kumelk.

Han legger ganske mye på seg, og er nå 11 kg og på vei ut av vekstkurven sin (vektkurven altså), så vi er litt usikre på det med maten... Om det er bedre å kutte ned på melka/grøten og heller erstatte med grovt brød og sunt pålegg, kjøtt og grønnsaker og frukt.

Skrevet

Når h er så stor skal melka ikke være et eget måltid, men skal være som drikke til frokost, lunch og kvelds - altså ved siden av grøten.

Grøten og brødet er viktigere enn melka nå.

Skrevet

Nei, han får ikke melk som eget måltid.

Han får brød og drikker ca 50 ml mme til frokost.

Til lunsj har han pleid å få grøt av 150-200 ml vann

Spiser vanlig middag

Til kvelds grøt av 150-200 ml vann

Drikker vann til grøten og middagen.

Det jeg lurte på var hvor viktig det er med grøten, altså det at det er melk i grøten.

Vurderer nemlig å bytte ut grøten til lunsj med brød og mme fra tutkopp, sånn at han bare har ett grøtmåltid om dagen.

Skrevet

Jeg trodde ikke at folk fikk i barna sine to grøtmåltid pr. dag siden alle små rundt meg er så møkk lei av grøt:) Jeg hadde vel kutta ned til et måltid grøt, og nok redusert mengden mme. Det er jo ikke lenge til dere kan venne til gutten kumelk heller:)

Skrevet

Hehe, er går det meste ned ;)

Da blir det nok brød til lunsj også, med mme fra tutkopp ved siden av. Siden han legger så mye på seg så får han jo det han trenger.

Hvordan venner man til kumelk forresten? Er det tidlig å begynne nå? Han har aldri reagert på noe mat tidligere.

Skrevet

grøten er vktig fordi den er jernberiket (iallefall ferdiggrøtene). Det er ikke brød:) Du kan selvfølgelig passe ¨på å ha pålegg som inneholder jern, men det er lettere å få i nok jern via grøt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...