Magandang anak ko Skrevet 20. mars 2010 #1 Skrevet 20. mars 2010 Jeg har tette melkeganger på oversiden og høyre siden av høyre bryst. Det er masse store klumper, og potte tett. Den eneste ammestillingen jeg har funnet på ammehjelpen er å amme liggende opp ned. Det får jeg ikke til! Babyen min tar ikke ordentlig sugetak heller, vil ikke gape skikkelig med underleppen. Hva pokker gjør jeg?? Jeg har prøvd å massere i dusjen , varme omslag, amme mye og pumpe, men ingen suksess... HJELP!!!
Gulosten™ Skrevet 20. mars 2010 #2 Skrevet 20. mars 2010 Har du prøvd å amme i tvillingstilling? Vil også anbefale deg å drikke, massevis av vann og ammete. Fortsett med varme omslag/kluter osv. Jeg fikk et tips her om dagen om å ha kålblader i BH`n, pakk inn puppen godt! Sørg for masse ro og hvile, legg deg oppi senga med babyen og ikke gjør noe annet enn å amme (litt ekstremt, men da får du fokus på det du skal). Anbefaler også akupunktur. Hjelp til med pumping også, da får du tak rundt hele puppen.
Julelita Skrevet 20. mars 2010 #3 Skrevet 20. mars 2010 Vet ikke om jeg kan kalle meg ammeekspert, men har vært mye plaget med tette melkeganger. Min oppskrift: 1.Sett deg ned i fred og ro og pump. Bruk elektrisk pumpe. 2. Legg den ene hånda på den siden av puppen hvor det er hardest, la den ligge og varme puppen. Etter hvert som det begynner å renne kan du flytte handa, og begynne å massere FORSIKTIG (egentlig er det nok å bare ta på puppen). Veldig viktig at man ikke tar for hardt i her, jeg har massert på meg brystbetennelse, og det er ikke morsomt. 3. Etter hvert som brystet begynner å tømmes, kan du massere litt mer, for å løse opp i knutene, 4. Når du har fått ut alt du klarer med pumpa, legger du barnet til. Når puppen er sprengfull og knallhard er det ikke så lett for barnet å drikke. Hvis du senere opplever å ha skikkelig spreng (men det har ikke begynt å tette seg enda), kan du pumpe ut litt - nok med 40-50 ml for min del, før du legger barnet til. Da blir det enklere å suge Dersom du sliter med å få ut melka, kan du kjøpe en spray på apoteket som hjelper på utdrivingen, den kan være god å ha når du har fått tette melkeganger. Jeg bruker av og til å legge barnet til en pupp, mens jeg pumper den andre - det er det beste tipset for utdriving som jeg har. Lykke til!
meg & to små vampyrer Skrevet 20. mars 2010 #4 Skrevet 20. mars 2010 Jeg har ammet vekk en del betennelser. Fikk kjeft av legen etterpå da, han mente jeg burde fått antibiotika så det ikke kapslet seg. Om du får feber bør du ringe legen. Men varmeflaske på de vonde klumpene før du ammer/pumper der hjalp meg,. Hyppig amming og eller pumping selvsagt. Jeg måtte også ligge på alle fire over babyen noen ganger for å få sugetak på de rette plassene, veldig vanskelig når man har små små pupper... men det gikk til slutt... Jeg pumpet også på den vonde sida mens jeg ammet på den andre (kunne ikke bare amme på ene sida for da ble det veldig vondt på den andre igjen). Og når jeg allerede ammet kom utdrivningen lettere igang enn om jeg prøvde å pumpe uten noen baby til brystet...
Magandang anak ko Skrevet 20. mars 2010 Forfatter #5 Skrevet 20. mars 2010 tusen takk for svar jenter:o) Tvillingstilling og stå på alle fire er også prøvd uten hell. Klumpene ligger rett utenfor areola, så babyen får ikke tak der uansett, og klumpene er store! Nesesprayen er på resept, jeg fikk ikke kjøpt på apoteket... Varmeflaske glemte jeg selvfølgelig å kjøpe, og nå er det stengt og jeg får ikke kjøpt før på mandag. Jeg skal fortsette å pumpe, og se om det hjelper. Typisk, dette er "godpuppen" som det aldri har vært problemer med. Det er andre siden som har vært problemet hittil. Hadde ikke det vært for de tette melkegangene så hadde endelig ammingen vært på plass. (
SnekkerPelle Skrevet 20. mars 2010 #6 Skrevet 20. mars 2010 Jeg slet fælt med tette melkeganger og endte på legevakt med 40 i feber og det føltes som jeg var døden nær. Jeg gjorde følgende: - Satt med det utsattet brystet i en bolle med varmt vann.Dette for å lindre og åpne kanalene. -Strøk FORSIKTIG med håndflaten fra armhulen og helt frem til brystknoppen - Begynte så å pumpe med manuell brystpumpe,Pumpet kun til kulene forsvant. Du vil ikke øke produksjonen. Dette gjentok jeg HYPPIG døgnet rundt et par dager. Var tøft og psykisk tungt mens det sto på,men det hjalp. Viktig at du ALDRI fryser. Kle godt på deg. Ullinnlegg,ullsokker,etc. Ellers vil jeg anbefale å ta en bleie under rennende,varmt vann.Glimrende som omslag på brystet og lindrende for melkespreng etc. Lykke til.
SnekkerPelle Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 Ellers vil jeg anbefale deg å ringe en ammehjelper. Jeg snakket med ei "Siri" fra Oslo. Står oppført på nettsiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå