Gå til innhold

Riktig dose Fragmin??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg er er vel en av dem med et slik "risikofylt" svangerskap. Har Leiden mutasjon , samt protein s mangel, som gjoer at blodet mitt er alt for tykt, og det er stor risiko for blodpropp.Har derfor startet opp med blodfortynnende. Fragmin 500 IE daglig.

Jeg har en foelselse av at ikke leger vet nok om dette her, og JEG var vel den som selv sa at jeg trengte Fragmin til legen. Saa da lurer jeg liksom paa om jeg faar riktig dose jeg da?? Saa dere der ute som har blodpropp risiko. Hvor mye veier dere, og hvor stor dose tar dere daglig, En eller to sproyter? Jeg har lest litt her inne, og i forhold til det de skriver, saa ser det ut som jeg ikke faar nok, eller burde hatt to sproyeter fordelt, men igjen, jeg vet jo ikke hvor mye disse damene veier. Jeg veier naa rundt 69 kilo, og er 16 uker paa vei, og bruker da Fragmin 5000 , en sproyte daglig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Jeg har Leiden mutasjon hetrozygot. Jeg bruker 5000 IE pr dag. Veier nå 55 kg og er 24 uker på vei. Ei jeg kjenner som har homozygot og fikk blodpropp måtte ha 2 sprøyter hver dag. Neste gang hun blir gravid var det imidlertid nok med en sprøyte. Tror 1 brukes forebyggende, mens 2 brukes behandlende. Hvis du går inn på Felleskatalogen.no og søker på Fragmin, kan du lese litt om det. Punkt 2 (langtidsprofylakse) under Dosering gjelder for oss. Jeg er sykepleier og bruker felleskatalogen mye, så hvis det er noe du ikke forstår så skal du bare spørre.

Du sier blodet er alt for tykt, dette stemmer ikke helt... Når man har Leiden er blodet helt normalt, MEN kan plutselig koagulere av seg selv og danne en blodpropp. Derfor er sjansen for blodpropp større enn hos andre.

Skrevet

hmm 500 høres litt lite ut,.. jobber som sykepleier, og en gutt som jeg passer mye på får nå 1750IE. Han veier 17 kg liksom. Ville nok forhørt meg om du burde ha litt mer..

Men kan hende denne dosen er riktig i forhold til at det ikke er behandling men bare forebyggende da.

Ikke noe godt svar, men ville sjekket det opp jeg!

Skrevet

Hun har nok skrevet en null for lite. Lenger ned i innlegget står det 5000, så tror nok d er det hun får.

Skrevet

Takk for svar! Jeg tror jeg er hetrozygot, jo da, det var det. Men har jo ogsaa protein s mangel, som gjoer at det dannes propper ENDA letere aa faa blodpropp.. Skikkelig urettferdig dette her syns jeg. Men man skal vel are vaere gla man er klar over det, og har mulighettil aa behande det. Ja, skal jammen ta en titt i felleskatalogen, jeg trodde bare det ikke var beskrevet dosering direkte til gravide, men skal jammen se etter! (= Det bekymrer meg litt dette her, og legen min har jo pokker saa lite peiling, og han sier at han vet, men jeg merker liksom uvissheten naar jeg spoer om ulike til ang dette, hvis dere skjoenner hva jeg mener. Og han mente rett og slett at vi ikke trengte blande inn Hematolog i dette her. Kan hende han har rett, men det skulle nervene mine vaert litt mer klar over. Hater bekymringen dette gir!! Og beklager skrivefeil, bruker selvfoelgelig 5000 IE, men en sproeyte daglig.

Har vaert plaget med mye vondt i hodet, og for hoeyt blodtrykk siste uken, (skal paa sjekk igjen mandag.) 140/90, ligger vanligvis paa 100/55. Saa jeg vet liksom ikke om dette er relatert til dette , ELLER bekymringer rundt dette, eller en annen aarsak. Huff, jeg blir saa lei. Fanken at jeg ikke er lege selv.. (=

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...