Gå til innhold

Samboere og økonomi!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har min egen leil.og har en sønn på 4 år fra et tidligere forhold.Jeg jobber 100% som barne-og ungdomsarbeider i en barnehage+ekstra de helgene jeg ikke har min sønn på et sykehjem.jeg jobber masse dobble vakter og sånt så lenge jeg har mulighet til det og det ikke går ut over min sønn.Jeg har vært sammen med en mann i ca 3 år nå og han flyttet til meg i fjor,og leide ut sin egen leil.for 8000,-kr og bor hos meg og betaler 2500,-kr for vann,strøm,tlf.....og tak over hodet.Mat skal vi dele på 50/50.Jeg står for all regninger.Jeg jobber ræva av meg for å få dette til å gå rundt ,Han har en bra jobb hvor han tjener 30 000-40 000 i måneden.Jeg kjøper alt av klær til min egen sønn og betaler barnehagen osv,han kjøper ikke et eneste ting til han eller til meg bortsett fra bursdager og høytider.Hvis jeg kjøper klær til megselv eller min sønn,begynner han med åssen klarer du å kjøpe de tingene når du ikke har råd.Hva synes dere?skal det være sånn når man bor sammen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sorry men det hadde jeg ikke godtatt.

Han får 8000kr i leieintekter hver mnd på sin leilighet og betaler 2500 for å bo med deg. Med andre ord tjener han 5500kr på å bo hos deg....

Er vel ikke sånn det skal være.

for det første er det minimum at han bør betale 50% av alle reelle utgifter. altså at om dere har delt økonomi så bør han alikevel betale 50% av husleie, 50% av strøm og 50% av utgifter som tv lisens, kabel/parabol om dere har det, forsikring, alle utgifter som er faste og løpende.

Ellers så er jeg sånn at jeg aldri hadde klart å leve med en mann som kunne se på at jeg jobbet livet av meg og knapt fikk endene til å møtes og ikke kunne bruke noe på noe ekstra noen gang. (som klær som er nødvendige.) Mens han levde som en konge, aldri trengte å bekymmre seg for å skulle ha penger til noe. og gjøre hva han ønsket, kjøpe seg hva han ønsket også videre.

Det er ikke det som er å være i et partnerskap for meg.

Og hos deg er det i tilegg at han tjener faktisk penger på å bo hos deg.

Hvordan er han med andre ting, gjør han sin del av husarbeidet også videre? Eller er det du som står for allt der også?

Nå er jeg alene men når jeg var gift var jeg faktisk den som tjente mest, aldri hadde jeg tenkt tanken på at jeg skulle ha mer å rutte med bare fordi jeg tjente mer en han. vi la pengene sammen , betalte alle utgifter, kjøpte ting vi trengte og var det mer igjen så brukte vi litt hver på noe vi ønsket oss.

Det var aldri snakk om mine eller dine penger men våre.

Skulle jeg nå få meg ny samboer så hadde jeg ikke forventet at han skulle bruke masse penger på mine barn. Om han tjente si 50% mer penger i mnd en det jeg gjorde hadde jeg faktisk syntes at han skal betale en del mer av de faste avgiftene. Samma om det gikk andre veien.

Jeg hadde også forlangt at han skulle ta fullt del av mine barns liv, om en ikke det økonomiske.

Jeg klarer meg heller alene en å bo med noen som har i overflood og kan sitte å se på at jeg sliter ræva av meg for å få endene til å møtes.

Hvem orker å sitte å se på et menneske man elsker slite når man lett kan gjøre livet lettere for dem?

Skrevet

Elsker du denne mannen? Synes du han gjør livet ditt bedre? Beriker han livet ditt? Er svaret ja på alle spørsmålene bør dere sette dere ned sammen og snakke om dette, forklar at du vil leve med han på like vilkår, ellers ikke! Jeg hadde aldri orket å ha det slik i alle fall..

Skrevet

Tusen tusen takk for alle de gode svarene:-)

De 8000,-kr han får for sin leil mener at han betaler i lånet til sin egen,så mener han at han betaler litt til får leil.sin.

Jeg betaler ca 6000,-kr for lånet på min leil+ca 1000,-kr i felles utgifter.

Skal han betale låne med meg eller er det urettferdig siden det er min leil?

Ja jeg elsker han,men han gjør ikke livet mitt noe bedre.....det er veldig mye storm i forhold akkurat på grunn av økonomien.Jeg føler at han bor hos meg mens han sparer sine egne penger.

Jeg er veldig takknemlig for alle svar jeg får!

Skrevet

Du må rett og slett sette deg ned og snakke med han ang økonomi, han burde være med på halvparten av alle utgifter, men ikke det som ungen din trenger.

Skrevet

hvor mye betaler han i lånet sitt da?

dekker disse 8000kr hans utgifter der?

Isåfall er det rett og rimelig at han bor nesten gratis og får betalt ned sin leilighet gratis?

Det er virkelig en flott gevinst for han da.

Jeg tror om min samboer hadde tenkt slik hadde jeg valgt å bo alene, og enten gjøre det slutt eller være kjærester som ikke bor sammen, han er jo ikke med å drar lasset hos dere heller. Å være med å betale 50% av alle utgifter bør jaggu ære et must når han har valgt å dele livet med deg og sitter så bra idet selv.

Jeg syntes det høres ut som han utnytter deg økonomisk fordi det ender i tap hos deg og pluss for han.

Om han får sitt lån dekket gjennom utleie så bør han jaggu kunne betale deg halvparten av det du betaler i lån som husleie til deg.

3000kr er ikke mye i boutgifter. Og det da utenom allt det andre. Det han bruker i strøm, vann, og mat alene må jo gjøre at du går i minus nå i forhold til om du bodde alene.

Det er ikke riktig at at menneske skal okonomisk tape på å være i et forhold og et skal tjene på det, når begge har jobber.

Skrevet

J er sikker på at det 8000,-kr dekker hans lån på leil.sin.

Jeg skal ta en prat med han,men jeg vet at det ikke kommer til å bli noe lett....men jeg vet at det ikke kommer til å bli lett:-(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...