Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg var på 3dultralyd i uke 25 og der sa hun at jeg hadde forliggende morkake. (placenta anterior). hun bare skrev det opp, men sa ingenting mer om det.. og nå leser jeg litt rundt at det er noe som kan gi litt komplikasjoner og sånn. hva skal jeg gjøre? burde jeg si det til legen? be om en ultralyd ved sykehuset? eller hva..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På ordinær UL så jordmor at morkaka lå foran livmorhalsåpninga, og ville ha meg inn til en ekstra sjekk i uke 32 for sikkerhets skyld. Dette fordi om morkaka ligger foran før fødselen så må man ta keisersnitt. Jeg hadde forliggende morkake med de andre to også, og den flytta seg opp i løpet av svangerskapene, så jeg er ikke bekymra. Men greit at de følger med.

Du bør kontakte jordmor og be om ekstra UL slik at de kan se om morkaka har flytta seg før fødselen.

Skrevet

Hei hei:-)

Har opplevd det samme som deg, men ikke noe videre informasjon utover at jeg vil kjenne liv senere.

Leste dette på et annen forum:

"Placenta anterior skal i utgangspunktet ikke innebære noen større risiko enn plassering andre steder såvidt meg bekjent. Placenta anterior er morkake plassert foran på magen, altså på fremre vegg og ikke nede ved livmoråpningen. Det er plassering foran livmoråpningen (Placenta Previa) som kan innebære en risiko mtp blødninger og at en ikke kan føde om den forblir liggende der nede på "bunnen", men som regel flytter denne seg oppover i løpet av svangerskapet."

Skrevet

anterior: morkake på fremre vegg

posterior: morkake på bakre vegg

previa marg: morkake som ligger helt i kant med livmorhalsen

previa tot.: morkake som ligger over hele åpningen

mao placenta anterior medfører ikke noe stor risiko i det hele tatt. det betyr bare at du har morkaka foran på magen. det er helt normalt. hadde det vært noe grunn til bekymring så hadde personen som foretok ultralyden på deg informert deg om dette. du ville også fått ny kontroll på dette. også ville det med størst sannsynlighet stått krysset av for placenta previa på skjemaet ditt.

veldig mange som misforstår dette med forliggende morkake for jeg skjønner det er både leger og jormødre som bruker forliggende både om placenta anterior og previa. jeg selv er ikke sikker på hva som er riktig "norsk" på disse to så jeg forholder meg kun til disse latinske ordene for da vet jeg i det minste hva som er riktig. så når du leser innlegg om forliggende morkake så gjelder det ikke deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...