Gå til innhold

Hvor mange timer er det egentlig lov å jobbe per mnd??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dumt spm kanskje, men har ei søster som jobber livet av seg nå.. jeg mener hun blir utnyttet i jobben, noe hun er uenig i. Hun er bare glad for å tjene masse penger, men hun jobber minimum 11 timer om dagen, og 2 dager på rappen jobbet hun 17 timer i strekk... :(

Er dette virkelig lov?? Hun jobber i resturantbransjen, og er bare 18 år...

Videoannonse
Annonse
Gjest Sekretøsa
Skrevet

17 timer i strekk er vel ikke helt heldig. Man skal vel ha 9 eller 11 timers hviletid, om ikke skal hun ha ekstra betalt for det. Altså, tida hun jobber i hviletiden.

Så lenge hun selv godtar det, er det jo "greit", men sikkert ikke spes heldig sånn på sikt.

Skrevet

Jobber man 10timer eller mer skal man værtfall ha en halvtimes ekstra pause med betaling! Og alt man jobber over 37,5times uke skal vel betales overtid for?! Jeg fikk værtfall det når jeg jobbet som vikar med veldig variabel arbeidstid!

Skrevet

Glemte å skrive at det var når jeg jobbet som vikar i utelivsbransjen, både som servitør og som ryddehjelp!

Skrevet

Jobbet selv i restaurantbransjen da jeg var ung, og dette er relativt vanlig. For å få rettigheter, må man stille krav. Er en fordel å være organisert.

Så lenge hun synes at dette er ok, er det ikke så mye du kan gjøre. Den dagen hun blir lei (for det blir hun), vil hun sannsynligvis finne seg en ny arbeidsgiver.

Skrevet

Regner med at hun ikke har fast 100% stilling? Og så spørs det om bedriften har tariffavtale. Om ikke, er det Arbeidsmiljøloven som gjelder. Tariffavtalen er litt bedre enn AML.

Sjekk i Lovdata for Arbeidsmiljøloven. Organiseringen vil være i Fellesforbundet.

Skrevet

Jeg jobbet også i restaurantbransjen når jeg var "ung" - og det er helt normalt, om enn ikke helt lov. :-)

Har utrolig mange gode minner fra den perioden, og jeg lærte utrolig masse som jeg har hatt bruk for senere i livet.

Skrevet

Hotell- og restaurantarbeiderforbundet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...