Gå til innhold

Er kjapp røykeslutt bare "solskinnshistorier"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert av en tråd på Skravlesiden ang. røyking vs overvekt. Der mener hovedinnlegger at de som kutter røyken tvert når de finner ut at de er gravide hører med til fåtallet og bare er såkalte "solskinnshistorier".

 

Hvordan var det med dere? Gikk det greit å kutte røyken eller var det er sabla slit som tok lang tid? Eller røyker dere fortsatt?

 

Ikke meningen å ta opp røyking generelt til debatt. Lurer bare på hvor vanlig eller uvanlig det er å slutte raskt... Skriver her fordi alle kan trykke på anonym- knappen hvis de vil så de ikke risikerer "heksejakt" for uttalelsene sine...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sluttet for 6 år siden. Da var jeg litt over 2 mnd. på vei. Hadde trappet ned masse fra den dagen jeg fant ut at jeg var gravid.

Alle sa jo at selvfølgelig måtte jeg slutte, og det var selvfølgelig babyen i magen så gjorde at jeg klarte det så lett!!

Men det var ikke slik jeg opplevde det selv.

Alle vet jo at røyk ikke er bra for babyen. Men samtidig kjenner jeg flere som har røykt gjennom flere graviditeter. Tenkte da at det var jo ikke noe som feila de barna. Men i ettertid så vet jeg at en mangler en finger og en er hyper. Ikke vet jeg om det har noe med røyken å gjøre?

Og så fikk vi jo høre at barn med røykende mødre ofte fikk små babyer. Men samtidig hørte vi jo at det ble stadig flere for store babyer født!! Så unnskyldingene var mange for å ikke slutt;-).

Men alle vet jo selvfølgelig at det ikke er bra.

Jeg selv leste boka endelig ikke-røker. Jeg er overbevist på at det var den som gjorde det så enkelt for meg. For JA, det var faktisk veldig enkelt å slutte. Har til dags dato ikke tatt ett eneste trekk, og er glad for det.

 

Uansett så masse lykke til, det går sikkert veldig lett for deg også;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sluttet 3 mnd før jeg ble gravid nå. Deilig å være røykfri... Men hadde nok sluttet på dagen om jeg haddde røyka. Jeg ble gravid i 2006, da sluttet jeg på dagen, men begynte igjen når jeg mistet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta tvert da jeg fant ut av graviditeten. Spydde ut av nesa dersom jeg prøvde å ta et par trekk, så for meg var jeg jo rimelig greit å la være...litt sånn jeg fant ut jeg var gravid også forresten. Men det var ikke helt lett! Har ikke tatt et eneste trekk siden jeg fikk bekreftet graviditeten, men har måtta gått mange runder med meg selv. Ble smådeppa og småstressa av det i begynnelsen. Nå 5 mnd etter kunne det ikke falle meg inn å røyke. Suget er helt borte, men må innrømme at jeg heller mot tanken på å festrøyke etterpå. Har røykt i over halvparten av mitt liv (begynte da jeg var 13...) så det har vel blitt til en liten del av identiteten min. Det som er verst med å slutte egentlig. Trist at jeg ikke klarte å slutte bare fordi jeg er glad i meg selv, men måtte ha et spark i ræven i form av en annen person å ta hensyn til før jeg klarte det.

 

Lykke til med røykeslutten damer, dere er tøffe. Husk at noe er bedre enn ingenting uansett, og dårlig samvittighet og stress sikkert er verre i det lange løp en å klare å kutte helt. Selv om det jo alltid er det beste...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En sann "solskinnshistorie" her i gården hvertfall :) Jeg hadde vært fast røyker i ca 9år,da jeg en fredag fant ut at jeg var gravid.. Den helga røykte jeg MANGE sigaretter,i en blanding av sjokk å mye annet...mange tanker som surra i hodet.. Heldigvis hadde og har jeg verdens beste kjæreste,som bare syns dette var helt fantastisk selv om d kunne passa bedre..:)

Så etter helga med mange søvnløse timer å lange prater bestemte vi oss for å beholde kjærlighetsbarnet :) jeg var 2mnd på vei å fast bestemt på at jeg ville ikke være en av de gravide som går rundt med den store gravidmagen å sigaretten i munnen i tillegg til at jeg ikke ville skade babyen i magen mer enn jeg allerede hadde gjort!

Så tirsdagen tok jeg min siste sigarett,og jeg har ikke tatt et eneste drag siden den dagen!:)))

Kanskje d var "lettere" for meg siden kjæresten min ikke røkte.. Men bortsett fra andre uka uten røyk,hadde jeg ikke noe særlig sug etter d,babyen i magen var så utrolig mye viktigere! <3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brukte 1 uke på å trappe ned, så slutta jeg :)

var ikke noe problem, å jeg har røyka i over 10 år!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er foerstegangs foedende og har vaert stor roeyker i 12 aar. (beklager utenlandsk tastatur.) Jeg slutten aa royke i det jeg saa testen var positiv! Og det har vaert den letteste utfordringen i mitt liv, og jeg blir kvalm av tanken paa folk som MAA roeyke under svangerskapet, for det er fanken meg ikke saa vanskelig aa slutte naar du har noen andre lunger og ett annet hjerte som slaar i kroppen din, Et lite barn, som ikke har noe valg. Ville du ogsaa sittet i bilen med vinduer igjen og smaa barn i baksete og tatt deg en royk? For det er AKKURATT det samme! Jeg saa engang en ultralyd film av et barn som laa i mors liv, i det hun to seg en royk. Det var forferdelig aa se, og da viste jeg at , ja, jeg kan forpeste meg selv med denne giften, men ALDRI om bernet i magen min skal forgiftes slik! Barnet fikk nemmlig spasmer og kramper i det nikotinet gikk over i mors blod og over i barnets. Saa vaer saa god , lukk oyene og oerene og fortsett. Men dere har i mine oyene satt et godt stempel i deres egen panne, JEG ER EN UANSVARLIG, EGOISTISK MOR. Kos deg med neste royk, og proev aa la noe av det synke inn, koser du deg fortsatt like mye???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på dagen for ti år siden, var ikke gravid riktignok, men en annen dramatisk hendelse - min gode bestemor døde som følge av lang tids storrøyking.

 

Hun hadde allerede amputert ett bein, og det var også gått koldbrann i det andre, men hun var for svak til å klare en så stor operasjon.

 

Kroppen orket rett og slett ikke mer smerter. Vi stod hverandre veldig nære, og det var forferdelig å se hvor vond hun hadde det, så siste røyken tok jeg kvelden før hun døde.

 

Jeg savnet ikke røyken engang etter dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutta også å røyke tvert når jeg ble gravid.. Hadde forsøkt å trappe ned noen måneder tidligere, men d var først når testen var positiv at d ble "enkelt". Forsøkt flere ganger tidligere å slutte uten hell, men denne gangen var d tanken på den lille som var motivasjonen.. Har røykt i 15 år..

 

Tror uansett ikke at d hjelper å dømme de som ikke klarer d.. Mye kommer vel an på livssituasjonen man er i ( med partner/ jobb etc). Har selv venninner som har brukt flere måneder av svangerskapet før de har klart å slutte helt, men de har kanskje "trengt" røyken mer enn jeg gjorde..

 

Men, veldig stolt av meg selv for å ha klart å slutte vertfall og har ingen tanker om å begynne på igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet på dagen da testen viste to blå strek :-) Hadde røyket i nesten 11 år, men det var lett å slutte med den rette motivasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lett å slutte på dagen, men det er også fryktelig lett å begynne igjen når "motivasjonen" er ute av magen ;p

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for å slutte for lenge siden, og startet med boken endelig ikke røyker. Den var så kjedelig at det gav jeg fort opp.

 

Litt senere fant legen min ut at jeg hadde fått astma, og da følte jeg at jeg nesten måtte kutte ut.

Dermed ba jeg om røykeslutt tablettene Champix.

 

den funket faktisk svært godt, og røyket etter 2 mnd 4 pk på 5 uker.

Så kom sydenturen, tok meg ikke råd til å kjøpe en ny pakke tabletter (kostet 800 kr for 1 mnd) og storrøyke i to uker på kreta. Men samme kveld som vi skulle hjem, la jeg sigarettene og lighteren igjen på hotellet, og siden har jeg ikke røyket. 2-3 mnd etter ble jeg gravid :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sluttet på dagen når jeg fant ut jeg var gravid, men startet igjen etter ammingen var over. Måtte da slutte tvert igjen med nr 2 etter 3 mnd.

Med nr 3 snuste jeg og gikk over på nikotin fri snus i 1 mnd før jeg sluttet helt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sluttet for mange år siden etter å ha lest "Endelig ikke-røyker" av Allen Carr. Sluttet på timen og lærte hvor svakt røyksug egentlig er. Da ble det lett å slutte for meg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sluttet helt 1 uke etter jeg fant ut at jeg var gravid. jeg er 19 år , og har bare røykt siden jeg var 16, så det er ca 3 år (har vært gravid inni der og, og sluttet å røyke da også).

 

men det gikk helt fint for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sluttet den dagen jeg skjønte jeg var gravid - alle tre gangene! Uten problem (heldigvis) - synes det er den minste respekten man kan vise sitt ufødte barn<3

 

Har røyket i mellom de tre svangerskapene, men bare festrøyk mellom de to siste!

 

Så en video fra ultralyd hvor man så hvordan babyen reagerte når mor røyket... Den burde alle ha sett;-)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg en solskinnshistorie. Men jeg kan love dere, det var ikke akkurat mye solskinn rundt meg i den perioden, for å si det slik. Jeg knakk all røyk jeg hadde da jeg fant ut at jeg var gravid, og lot meg ikke kjøpe en ny pakke. Tenker på røyk hver eneste dag enda, og savner det masse....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...