Gå til innhold

Dialogmøte med NAV. Hjelp!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå fikk jeg nettopp en sms fra sjefen om at hun har bedt om et dialogmøte med NAV, legen min og meg. Jeg har vært sykmeldt siden oktober. Har hatt et par prater med min nærmeste overordnede, men uten at det er blitt sagt stort, kun en prat over en kopp kaffe..

Ettersom grunnen til at jeg er sykmeldt er ptss og sterk generell og sosial angst fikk jeg selvfølgelig angstanfall i butikken og ble sittende på bakken utenfor i tyve minutter før jeg kunne gå hjem uten varer..

Gruer meg noe helt vanvittig, og vet at jeg kommer til å bryte sammen og ikke få sagt et ord. Har gått både hos fastlegen siden oktober og hos psyk. sykepleier siden sist april uten at jeg har greid å si omtrent noe. Har akkurat begynt på "lykkepiller", men selvsagt ikke merket noe enda etter kun en uke på 10 mg cipralex..

Hva skjer på slike møter? Hva vil de egentlig? Jeg har vært aktiv sykmeldt i to uker tidligere og to uker nå, men jobber i en liten bedrift og forstår jo at de er avhengige av en langsiktig plan og å kunne ansette, vite hva som skjer med meg. Men jeg kan jo ikke si noe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt sikkert et møte for å snakke sammen og for sammen å legge videre planer for deg og din jobb-situasjon.

Det er ikke skummelt, men når man er sykemeldt må må man igjennom slike møter for oppfølging og for fortsatt å kunne motta sykepenger. Og det er greit for arbeidsgiver å kunne vite konkret hva h*n kan forholde seg til når det gjelder deg og arbeid.

Kommer nok til å gå bra skal du se

Skrevet

Hvis du ikke klarer å snakke så skriv og ta det med på møtet, men vær tilbakeholden med å levere fra deg det du har skrevet. På møtet vil det antakelig bli gjennomgåelse av hvilke arbeidsoppgaver du fremdeles kan gjøre, du har krav på tilrettelegging og Nav er nok ganske oppsatt på å få deg tilbake på jobb delvis i første omgang. Tenk på hva du klarer og hva som skal til for å klare mer, ikke la angsten ta mer plass enn den allerede har. Det er veldig bra at du får hjelp, fortsett med det og tro på at du kan!

Lykke til på møtet!

Skrevet

Men jeg har ikke en arbeidsplass der det er mulig å fylle en egen stilling, men med andre arbeidsoppgaver. Det er enten eller, og hovedarbeidsoppgaven er møte med folk.

Legen ville sykemelde meg videre, men jeg foreslo aktiv sykemelding. Men fikk nå beskjed fra arbeidsgiver, og jeg forstår det kjempegodt, om at det bare ikke funker på vår type arbeidsplass.

Jeg får fullstendig talesperre hos både psyk og fastlegen, begge har bedt meg skrive ned ting, utenat jeg har klart det heller. De få gangene jeg har snakket i timene har det endt opp i bare grining og skjelving. Kan ikke se hvordan det skal gå noe annerledes i et møte der jeg føler meg gransket og presset av fremmede :-/

Skrevet

Det går så bra så, det dreier seg helt klart om hva man kan gjøre for å bedre alles situasjon.

Kanskje kan det tilrettelegges for deg, kanskje kommer det fram at du ikke kan komme tilbake til jobb på x-antall mnd. Da får jo arbeidsgiver noe å forholde seg til, slik at de evt. kan ansette en vikar.

Nei dette er ikke noe å grue seg for.

Men husk at det er ikke så lett å være arbeidsgiver når man ikke har noe å forholde seg til. Altså hvis du sender sykemelding med at du f.eks er sykemeldt i 4 uker og etter 4 uker kommer du med en ny osv.

Da er det lettere for arbeidsgiver å få beskjed av legen din om at det tar fortsatt 5-6 mnd før du er tilbake.

Lykke til!

Skrevet

Skriv ned det du tenker, helt fritt uten å prestere, skriv det som en dagbok bare for deg selv. Det hjelper deg å få ut det onde. Deretter kan du se om du vil vise noe av det fram. Tro på deg selv. Det er tøft, men det varer ikke evig.

Skrevet

Heldig du som får et møte med dem. Andre jeg kjenner har gått over fra sykepenger, så til rehabiliteringspenger og attføringspenger el. midlertidig uførestønad og blitt gående på dette i 5 år uten å ha blitt kontaktet av NAV i det hele tatt. Men meldekort vil de ha, for å kontrollere at man oppfører seg riktig. En venninne av meg har prøvd mange ganger å ringe sin saksbehandler i NAV. Det er sjelden el. aldri noen som tar tlf. Hun legger igjen beskjed og ber dem ringe tilbake. Ingenting skjer. NAV er en skandale.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...