Gå til innhold

Å få delt foreldreansvar

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har prøvd å google litt for å finne ut, men det var visst ikke så lett.

Min samboer har en datter som nå er 8 år. Han og bm flyttet fra hverandre før barnet ble født.

Han fikk da ikke ha vanlig samvær med barnet, men fikk treffe henne ganske ofte før vi ble sammen, og en stund etter det. (jenta var 1,5 år da vi ble sammen)

Etter dette fikk bm seg ny samboer som da ble jentas "pappa" de fikk også et barn sammen.

Min samboer fikk komme på besøk når det passet, men det var ikke så ofte det gjorde det.

Når jenta var nesten 4 år fikk han samvær med henne annenhver helg-etter å ha gått til retten for å få det.

Samværet fungerte bra i 1,5 års tid, og vi fikk også et barn sammen i denne perioden.

Etter dette slo bm seg vrang, og han fikk ikke ha henne på samvær mer. Vi hadde da liten baby, null overskudd, og han giddet derfor ikke "sloss" med henne da.

Fikk treffe henne noe etter det også, men aldri hjemme hos oss eller på våre premisser.

Han/vi har nå ikke sett jenta på 3 år. Mor flyttet i sommer, og bor nå 3-4 timers kjøring fra oss. 1/2 times flytur.

Mor tar ikke telefon når han ringer, og tro meg han har prøvd å ringt ofte- i perioder et par ganger i uka.

Se bort fra min lange utredning om du ønsker, men jeg leste at det er vanskelig å frata den andre forelderen foeldreansvar om det ikke er spesielle grunner for dette.

Men er det lett å få foreldreansvar om man ikke har det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å få delt foreldreansvar er ikke vansklig. Og så lenge hun hindrer samvær som er fastsatt av retten kan han stevne bm og mest sannslynlig få hovedomsorgen.

Skrevet

Stå på videre sier jeg ;-) Høres ut som din samboer har en god sak mot bm. Lykke til!!

Skrevet

Er ikke noe poeng for han/oss å få hovedomsorgen, jenta har det bra hos mor, tror ikke hun vil få det vesentlig verken værre eller bedre hos oss.

Men hvordan skal han gå fram for å få delt foreldreansvar?

Er det bare for han å be om det?

HI

Skrevet

Bestill time hos fam.kontoret..

Skrevet

Men det hjelper ikke å få delt foreldreansvar.. om samvære vart fastsatt av retten så tror jeg heller han skal ta kontakt med sin advokat. Men det kan få store konsekvenser for mor siden hun nekter far samvær

Skrevet

hun har vel aldri sagt direkte at hun nekter han samvær, men ved å gjøre slik som hun gjør, så gjør hun jo egentlig det, i begynnelsen når hun av og til tok telefonen kom hun med unnskyldninger om at de skulle bort(noe som sikkert stemte) eller andre ting som hørtes ut som utrolig dårlige unnskyldninger.

Vet at det ikke hjelper med foreldreansvar, men da må jo bm i allefall ta kontakt med han når det gjelder store avgjørelser som gjelder barnet.

men han må ta kontakt med advokaten sin altså? eller familiekontoret?

HI

Skrevet

Ja, fam.vernkontoret og advokat blir de rette stedene å starte:-)

Skrevet

En advokat er rett sted å starte.

Far vil få problemer her, i og med at han har vært passiv ovenfor jenta i over 3 år. Det spiller mindre rolle hva årsaken til dette er.

Lykke til!

Hilsen familierettsadvokat

Skrevet

Far har ikke vært passiv, men har ikke hatt mulighet å få kontakt.

HI

Skrevet

Jo, Retten vil se på ham som passiv, ettersom han ikke har gjort "det han kan" for å få kontakt med barnet.

I denne sammenheng betyr det advokater, familievernkontor og midlertidig forføyning. Dersom han ikke kan vise til alt dette, har han et stort problem.

Det nytter ikke å ha ringt 2 ganger i uken siden sommeren. Kravet til aktivitet fra fars side er rettslig sett ganske stort.

Skrevet

Hva i all verden skal far med delt foreldreansvar? Det vil jo ikke hjelpe noe som helst her. Her må han jo få iland en ny samværsavtale. Ta kontakt med fam.vernkontoret for møte/mekling.

Skrevet

I vår situasjon vil jo ikke bm samarbeide overhodet, hun er ikke interessert i at han skal ha kontakt med barnet.

Derfor tror jeg delt foreldreansvar er tingen her fordi hun da MÅ ha kontakt med han. Hun har nemlig funnet en ny far til ungen, og selv om de ikke er sammen/gift mer, så har han samvær med barnet på lik linje som deres felles barn, noe je gsynes er litt rart. Han har vært i jentas liv fra hun var 2 år gammel.

HI

Skrevet

Hun MÅ ikke ha noe mer kontakt med han da. Jo, når jenta skal ha pass o.l., men vil det ikke være mer hensiktsmessig å ha fokus på samvær? Virker litt spes. å komme etter 8 år og kreve del i foreldreansvaret.

Skrevet

Han har desverre vært litt slapp når det gjelder å forsøke å oppretteholde kontakten med jenta. Dessuten har det gått tre år siden barnet sist så sin far. Det juridiske er nå EN ting, noe annet er hvordan evt samvær mellom far og datter skal kunne komme i gang igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...