Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 Jeg har gått gjennom hele svangerksapet alene, bf var veldi negativ og ønsket abort. Jeg valgte beholde og har nå fått en nydelig sønn, bf har kommet på banen igjen litt mer posetiv.. Vi har en god tone, men så kom spm fra nav om vi skulle dele foreldreansvaret. Det sa jeg nei til i første omgang. Skulle ting endres så er det bare å endre det. Men om jeg går med på delt foreldreansvar, hva har jeg krav på da i forhold til nå? Da må vel ikke han betale barnebidrag? Og får jeg utvidet barnetrygd da? Og står jeg fortsatt som alenemor? Litt forvirra her jeg, håper på svar. Takk
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Delt foreldreansvar betyr i praksis at du må ha barnefars tillatelse til å få pass (man får det uten og men det tar litt lengre tid bare) og hans tillatelse til å endre navn på barnet. Delt foreldreansvar betyr og at barnefar har rett til opplysninger fra barnets lege (om barnets helse), fra skolen osv. Om det skulle skje deg noe vil barnefar "atomatisk" få omsorgen for barnet. Og thats it egentlig. Din status som alenemor og alle rettigheter i henhold til stønader og slikt endres ikke, det kan kun endres om barnet har delt bosted, eller evnt når du har levd i ett "ekteskapslignende" forhold i 12 mnd (med en annen enn bf) Barnefar skal betale bidrag uavhengig om han har delt foreldrerett eller ikke,såsant han har økonimi til det, summen han skal betale blir vurdert ut i fra hans økonomi i forhold til din og etter hvor mye samvær han har med barnet.
Anonym bruker Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 I forhold til dobbel barnetrygd, barnebidrag og "status" som alenemor, så skjer det ingen forandringer om dere deler foreldreansvaret. Foreldreansvar handler om avgjørelser som tas i barnets personlige forhold, f eks, utstedelse av pass, trosretning, større operasjoner, adopsjon, flytting til utlandet osv. Der må dere bli enige på alle disse punktene hvis dere har felles foreldreansvar. Jeg har foreldreansvaret alene, fordi barnefar er umulig å samarbeide med. Han var akkurat som din, veldig negativ, men vil nå kreve retten sin på alle måter, for å lage helvete for meg, så jeg vil avvente og se en god stund. Men hvis dere samarbeider godt er det jo ikke noe problem:) Går han til retten, vil han mest sannsynlig få det uansett.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå