Gå til innhold

Hvordan gå fram ved nattavvenning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Emma er 7 mnd om ikke så lenge, så synes dette begynner å bli på tide nå!

Hun har blitt så urolig om nettene, henger ofte i puppen å mye syting, så jeg begynner å bli trøtt å sliten, men hun ligger lys våken i senga si de gangene hun våkner, men sovner så fort hun har fått puppen...

Så da ser jeg får meg at hun kommer til å være våken i flere timer før hun legger seg til ro igjen.. er det normalt og går seg til??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytt

Skrevet

Begge mine har nattavvent seg selv i løpet av de første par nettene de sov på eget rom. De trengte bare fred.

Men hvis hun bare ligger våken og ikke griner kan du jo bare la henne ligge slik og slappe av. Spiser hun nok om dagen trenger hun ikke nattmat, men holder seg kanskje våken for hun vet at det det kommer puppekos uansett.

Så legg henne eller deg selv på et annet rom hvis dere fremdeles sov sammen, mange ganger ikke mer som skal til.

Skrevet

Jeg forsøker også med nattavvenning på min jente som er 7 mnd, hun vil spise 2 ganger pr natt (kl 00 og kl 03, våker 05.30). Vi har forsøkt å legge henne på eget rom, men vi måtte gi opp etter 3 netter da jeg ikke gjorde annet enn å gå frem og tilbake mellom vårt og hennes rom pga skriking. Vi kunne latt henne skrike litt mer kanskje før vi tar henne opp, men da vekker hun storebror på 2, og da får vi han våken i tillegg. Jeg har konstant underskudd på søvn, og vet nesten ikke hvordan jeg skal få fått til dette. Å la pappan ta støyten med å forsøke avvenning i helgene har jeg heller ikke helt samvittighet til da han jobbert så utrolig mye fra før av til alle døgnets tider, og han trenger jo også å få sove da. Andre med bedre/andre råd mottas med takk fra en hormonell-trett-småfrustrert-mamma :)

Skrevet

Først og fremst må du sørge for at hun spiser og drikker nok på dagtid. Helst 3 måltider fast føde, og godt med mat på kvelden som holder natta igjennom. Å nattavvenne et sultent barn er ikke noe særlig.

Pappaen bør være den som tar henne når hun våkner, hun vil trolig ha vanskelig for å roe seg om hun kjenner lukta av deg. Tilby vann på flaske i tilfelle hun er tørst.

Det vil antageligvis bli mye skriking og våking de første 2 nettene. Den 3 natta bruker ofte å gå bedre, og den 4 natta aksepterer de fleste at de ikke får pupp og sover allerede da mye bedre. Det er tøft når det står på, men så føler man seg utrolig letta og fornøyd når man har klart det.

Vi har akkurat nattavvent vår gutt på 14 mnd. Da hadde vi kjørt oss så langt inn i en ond sirkel at vi bare måtte om jeg ikke skulle møte veggen.

Han har spiste dårlig til han var ett år, og jeg hadde ikke hjerte til å gjennomføre det, for han våknet og var rett og slett sulten om natta. Når han bikket året begynte han å spise langt bedre, og jeg syns det var mer forsvarlig å kutte nattammingen. Jeg var imidlertid veldig skeptisk til om det ville funke, for det var snakk om veldig innarbeidede vaner.

Nå er han jo større, så ikke sikkert vår metode funker like godt for en yngre baby. Men uansett. Her tok pappaen over leggingen. Siste amming før leggetid foretas på stua, også går pappen på soverommet og legger han. Det var også pappaen som gikk og roet han hver gang han våknet. Jeg lå på stua de første nettene. Vi har han foreløpig på vårt soverom, men han skal på eget rom om ikke lenge.

Det var mye skriking de to første nettene. Men allerede kveld/natt 3 sov han mye bedre. Jeg hadde aldri trodd det skulle gå så fort med han.

4 natta la jeg meg på soverommet igjen. Han våknet i det jeg la meg, men pappaen gikk og la han ned igjen og han la seg til å sove uten protest. Vi var ganske overrasket da ja.

Og de påfølgene nettene var det likedan. Sov lengre strekk enn noengang før, og godtok fint å bli lagt ned igjen når han våknet.

1 uke senere ble han syk, og det ble litt mer styr og uro en ukes tid igjen, men nå ser det ut til at det på vei til å ordne seg.

Har ikke helt håp om at han skal sove natta gjennom på en stund enda, men situasjonen er hvertfall langt bedre enn den var, så et par oppvåkninger kan tåles så lenge han legger seg ned og sovner ganske kjapt igjen.

Skrevet

Det er jo bare snakk om 1 helg som oftest, og situasjonen vil jo mest trolig bli bedre ganske raskt.

Jeg hadde heller ikke samvittighet til at pappaen skulle være den som tok jobben med dette, for han har også en krevende jobb. Men i mitt tilfelle var jeg så nær ved å møte veggen av søvnmangel, at vi fant ut at det var bedre at han fikk en helg med litt mindre søvn enn at han kanskje måtte ta ut sykmelding for å være hjemme fordi jeg ikke klarte å ta meg av gutten vår.

Det gikk utrolig bra i vårt tilfelle. Pappaen sov innimellom øktene på natta, og fikk sove utover dagen. Også ble nattesøvnen generelt bedre i ukedagene fordi gutten vår sov bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...