Gå til innhold

Noen som vet? ang permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva lønner seg egentlig? Syntes jeg har hørt et sted at det er en av variantene man taper penger på.

Er det best å gå 80% med 100% utbetalt eller omvendt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har valgt å ta 56 uker med 80 % lønn. Vet at mange ikke har muligheten til å det pga økonomi, men for oss så utgjorde det ikke såå stor forskjell, og det var derfor enkelt valg å ta. Vil jo gjerne være hjemme lengst mulig med lille prinsen:)

Du må nesten bare regne på det og se hva dere taper i penger på å gå hjemme 56 istedenfor 46 uker, og se om dere har råd til det.

Skrevet

Regna på det og hvis jeg sparer 20% av lønna så har jeg råd til å gå hjemme 2 mnd til, men da taper vi 2 uker i forhold til at vi skulle ha vært hjemme i 56 uker..

Men 2 uker til eller fra er ikke så veldig masse, selv om man helst skulle hatt de oxo..

hmm hmm, ja finner vel altids en løsning når den tid kommer :-) lenge til ennå så :-)

Skrevet

Tjener man 6000 brutto per uke, vil man til sammen motta ca 7000 (brutto) mindre til sammen om man velger 56 uker. Tjener man 7000 i uken (brutto), vil man tape rundt 8500-9000 brutto på 56 uker i forhold til 46 uker. Tror utrekningen under skal være riktig:

46 uker x 6000 = 276000

- 56 uker x 6000 = 336000. 80 % av dette utgjør 268800

= Differanse på 7200 kroner

Et par tusenlapper vil det jo utgjøre, så om man klarer å spare underveis så kan ulønnet permisjon et par måneder kanskje være en løsning?

Skrevet

Bruk kalkulatoren på nav.no sjekk hva som lønner seg for deg. Vi får utbetalt 7000,- mer totalt sett med 46 uker. Velger derfor å spare litt hver mnd, så kan jeg heller ta ulønnet permisjon etter de 46 ukene.

Skrevet

Det lønner seg å ta ut permisjon med 100% dekning, altså 46 uker. Husk på at hvis mor velger 80% lønn, så får også far 80% lønn i sine 10 eller flere uker.

Skrevet

Da trur jeg vi har valgt riktig :)

Takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...