Gå til innhold

Søknad om permisjon - Nav


Gjest JuniGull10

Anbefalte innlegg

Gjest Sharazi

Jeg vet at man kan sende søknaden om permisjonspenger til nav fra 26. uke. Har dere sendt deres?

Man skal også legge med et vedlegg fra jormor / lege som bekrefter termindato. Holder det med å ta en kopi av helsekortet tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har akkurat fyllt ut mine papirer og tenkte å sende de inn til uka. Phu for et styr, virkelig om å gjøre å holde tunga rett i munnen der ja!! Jeg fikk beskjed om at det ikke holdt med kopi av helsekortet og fikk med en egen bekreftelse som jordmor skrev ut nå denne uken, men kan jo være at andre har fått andre beskjeder? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal hente bekreftelsen min på torsdag... så det holder nok ikke bare med kopi nej... mn tenker sånn at det er bedre å sende inn for mye enn for lite så jeg kommer til å sende inn alt jeg har av lønns papier og slipper og årsoppgjør :P

 

Da kan de hvertfall ikke klage nej!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk beskjed om å legge ved det blå arket som en får ved den ordinære ULen i tillegg til inntektsopplysninger fra arbeidsgiver (fikk med et papir som arbeidsgiver skal fylle ut).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei!

Terminbekreftelsen må være skrevet etter uke 26, UL termin som står på helsekortet er som regel skrevet mellom uke 15-20, så da holder det ikke med kopi av helsekort. Du må få lege eller jordmor til å skrive bekreftelsen etter uke 26 og legge ved søknaden.

Vi velger 80%, det blir litt trangt økonomisk, men det er verdt det, da får vi litt lengre tid hjemme med lillemor:) I tillegg skal jeg prøve å spare mye av ferien min, og ta den ut etter fødsel en gang, slik at permisjonen blir forskjøvet enda noen uker:) Så har vi jo ferie til neste år også, om å gjøre å være lengst mulig tenker jeg fram til høsten til neste år:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sharazi

Takk! Da skal jeg be legen min skrive en bekreftelse.

 

Vi velger 80%. Jeg ønsker å være hjemme lengst mulig. Jeg tar ut ferien for 09 og 10, sammen med noen uker uten lønn, så da begynner jeg ikke på jobb før 1.august neste år, hvor da min mann starter med sin del av permisjonen. Vi sparer årets feriepenger (overskuddet), så får jeg "lønning" de ukene jeg ber meg fri uten lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei !

 

Jeg fikk beskjed av NAV om at det var ingen vits i og sende inn papirene om permisjonspenger enda. Jeg er i uke 28 nå. De sa jeg burde helst vente med å sende inn papirene til 1 mnd før jeg gikk ut i permisjon. Grunnen til dette var at det var så mange som sendte inn papirer at de hadde ikke kontroll over hva som var sendt inn om det ble liggende for lenge, å da blir det uansett bare rot om de ikke finner igjen. Så jeg velger og vente litt til før jeg sender inn :)

 

Det holder nok ikke å ta kopi av helsekortet. Da den terminen som står der ble beregnet ut ifra siste mens og ikke etter ultralyd-termin.

Men du skal jo uansett ha med en kopi av helsekortet, bare så du husker det :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eg leverte papirene hos nav, da med kopi av helsekortet. hun eg leverte papirene til sa det var bare godt eg var ute i god tid! (var i uke 28 da eg leverte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må papirene være inne 12 uker før hos NAV. Så dette tror jeg varierer fra kommune til kommune. Jeg tror det er lurt å få de inn så fort man kan. Jeg har ikke tro på at papirene kan komme inn for tidlig og at NAV dermed mister kontrollen - det høres da forferdelig uprofesjonelt ut av NAV

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, jeg har ikke inntrykk av at nav er de ryddigste med papirer uansett jeg:) Sist vi søkte om permisjon mistet de først mannens lønnsslipp (vet jeg leverte det fordi jeg tok kopi av alt sammen på nav før jeg ga det fra meg) og deretter mistet de terminbekreftelsen min, og den dukket opp igjen hos nav så fort jeg hadde levert den på nytt.... (hun på nav lo og trodde at jeg skulle synes det var morsomt....)

Husk å ta kopier av alt dere leverer da, siden man ikke vil risikere å miste noe,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NAV har ny regler, og de ser kun på siste lønnsslipp før termin..altså hva du har tjent siste 4 uker før permisjon, så da kan man vente med å søke til man kan legge ved siste lønnsslipp, for de kan ikke behandle søknaden før rett før uansett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sharazi

Hmm.. Det er mye forskjellig informasjon her... Jeg fant dette på sidene til Nav:

 

http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/Foreldrepenger+ved+f%C3%B8dsel/221223.cms

 

Det er sikkert noen lokale forskjeller, men jeg velger å forholde meg til det som står oppgitt her. Jeg legger med bekreftelse på termindato (etter uke 26), arbeidsavtalen min og kopi av siste måneds lønnslipp. Min mann skal utsette sin del noe, derfor sender jeg informasjon om han senere.

 

Sjefen min har fylt ut skjemaet om inntektsdokumentasjon og sender inn dette. Ellers bekrefter jeg jo inntekten min ved å sende arbeidsavtalen (hvor årslønnen står oppgitt) og lønnslippen.

 

Hmm.. Ja, vi vil vel merke det fort om det skal være noe feil! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Skal snart sende inn skjema til NAV jeg også. Er i uke 30 nå.. Begynner å bli litt stressa med å få det sendt avgårde. Når det gjelder den bekreftelsen fra arbeidsgiver, er det et eget skjema som sjefen skal fylle ut for å bekrefte lønna vår? Jeg har ikke funnet noe slikt skjema på nav.no..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sharazi

Du skal selv fylle ut følgende skjema: "NAV 14-05.05" . Men det hadde du funnet? Din sjef skal fylle ut; "NAV 08-30.01". Du finner en link til dette skjemaet under "Vedlegg til kravet/søknaden". Trykk på linken ovenfor og se i teksten. Nei, det var ikke lett å finne dette! Men egentlig er det sjefens oppgave. Det er litt forskjell fra arbeidsplass til arbeidsplass. Jeg er veldig heldig og min sjef hadde full kontroll over dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Sharazi! Nå fant jeg det siste skjemaet til arbeidsgiver også!

 

Det er forskjell på sjefer, ja.. ;)

 

Satser på å få alt sendt avgårde rett over påske.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...