Gjest sug lut Skrevet 19. mars 2010 #1 Skrevet 19. mars 2010 Jeg er så piss lei leggeseg-krangling. Omtrent like lei som jeg er av tvangslagte tenåringer som står opp igjen på natta fordi de ikke fikk sove likevel. Skal de bare få dingle oppe, da? Kommer jo opp om morran, tross alt. Men ungdommer sover for lite, sier alle ekspertene. Hater ekspertene.
blond Skrevet 19. mars 2010 #2 Skrevet 19. mars 2010 Har ikke tenåring, men drister meg til å svare likevel. Hvordan er karakterene til gutten? Hvis han er våken nok til å få med seg undervisningen og presterer godt nok så er det viktigste dekket. Fysisk aktivitet hver dag kan hjelpe på et evt søvnproblem. Du kan jo dra fram forskning hvis han er typen til å bry seg om det. Hva gjør han på natta når han ikke får sove?
Gjest sug lut Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Han klarer seg kjempefint, og trener masse - og har jo egentlig aldri trengt masse søvn. Likevel går jeg ikke med på at det holder med fem-seks timer som er det han selv ville endt med om han var sjef. Han hører musikk og ser filmer og leser og sånt, så han river ikke akkurat ned huset, og forskningen bryr han seg filla om. Og jeg kjenner jo andre som er søvn-avvikere og eksisterer og fungerer bra på det som for andre er sykelig lite søvn - men de er voksne.
blond Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 Ok, da er det viktigste på plass. Kan du nedlegge forbud mot alt stimulerende (altså bøker og det andre du nevner) etter et visst klokkeslett? Da er det ikke noe å holde seg våken for. (ser egentlig ikke for meg hvordan det skal la seg gjennomføre, men..)
Gjest sug lut Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal kunne gjennomføre det uten å måtte være våken sjøl, og hater å måtte kontrollere ting. Kan egentlig bare kreve at det ikke foregår noe som lager lyd for andre, jeg sjøl har jo stort sett trengt å sove før den tida, og mannen og lillesøs også, og jeg er var på nattlyder. Vet heller ikke om alt er så stimulerende - man blir jo trøtt av å lese/høre også, bare man er villig til å lytte til egne signaler. Men vi får prøve...
yasmina Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Min kjaere soester paa naa 17 aar har ikke hatt leggetider paa ganske mange aar naa, hun styrer det selv da mine foreldre lider av samme problemet som deg, de sovner foerst. Hun styrer seg fint selv og etter et par kvelder hvor hun har vaert oppe sent saa sovner hun tidlig en kveld og henter deg inn litt. Dessuten saa tar hun igjen soevn i helgene, hun sover til passe langt ut paa dagen.
Himmel og hav Skrevet 19. mars 2010 #7 Skrevet 19. mars 2010 Mine på 14 og 16 har fortsatt leggetid. Hadde de ikke hatt det så hadde de ikke vært i seng før det var på tide å stå opp igjen... Dvs. de blir bedt om å legge seg, men om de da velger å ligge å lese til kl 3, så er det deres sak. Noen sånne erfaringer tror jeg de må gjøre seg selv, men de sitter langt, langt inne, for det ser ikke ut som om de tar sammenhengen mellom de blå ringene under øynene, sirupskropp og hodeverk og mannglende søvn. Jeg husker at jeg var sånn selv i tenåra, og de ble en slags folk av meg tilslutt, men en liten påminnelse om at søvn er kjekt tror jeg ikke de har vondt av.
Tokatter_USA Skrevet 21. mars 2010 #8 Skrevet 21. mars 2010 Jeg skulle ønske noen kunne kommandere meg i seng ennå, jeg. Klokken er halv to om natten, og jeg har overhodet ikke lyst til å legge meg. Jeg hørte en gang at det ikke er naturlig for tenåringer å legge seg tidlig og stå opp tidlig. At skoledagene burde starte senere for dem, for deres døgnrytme er annerledes enn hos andre. Kanskje han kan hente seg inn igjen på helgemorgenene? Det er jo vanskelig å sove når man ikke får sove.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå