Gå til innhold

GHB/Gruppe B Streptokokker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har blitt behandlet for GBS/Gruppe B Streptokokker under eller før fødsel? Begge mine barn har blitt syke etter fødsel (sønnen min ble født i uke 36 og fikk sepsis, datteren min ble syk en uke etter fødsel med infeksjon). De klarte ikke å påvise GBS i noen av tilfellene (vet ikke om det ble prøvd), men det er anbefalt behandling av gravide med tidligere barn som ble syke med GBS. Jeg har lest de nasjonale retningslinjene ang. behandling for GBS hos gravide, og det ser ut som det anbefales intravenøs antibiotikabehandling under fødselen. Det bør settes i gang minst 2 timer før barnet er født for best resultat. Et lite "problem" i så henseende er at jeg har ganske raske fødsler. Mitt siste barn ble født 2,5 timer etter første rie, og 20 min. etter vi kom inn på sykehuset. Dvs. om Knøttet i magen kommer like fort, blir det jo ikke mye tid til intravenøs behandling...

Tenker å ta dette opp med fastlegen min neste gang. (Jeg tok det opp da jeg ventet min datter, og fikk da beskjed om å si fra når jeg kom på sykehuset og skulle føde. Jeg gjorde det, men fikk beskjed fra jordmor om at det var alt for sent for noe behandling - og det stemte jo, 20 min. senere var datteren min født.)

Noen med erfaringer eller tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Da jeg fikk førstemann som kom 4 uker før termin ble det påvist gbs hos meg. Dette fant de først ut etter fødselen, men siden jeg pga tidlig vannavgang allerede hadde fått antibiotika i form av piller hver 6. time var jeg jo likevel behandlet.

Gutten ble litt ekstra fulgt opp pga infeksjonsfare.

Da jeg gikk med nr 2 tok jeg opp dette med GBS hos de fleste jm og leger jeg kom over. Jeg fikk ganske så forskjellige svar på hva som ble gjort.

Legen min ringte til sykehuset og fikk samme beskjed som de på sykehuset hadde gitt meg, nemlig at det skulle skylles med klorhexidin under fødselen.

Det ble det ikke tid til, jeg var bare få minutter inne på føden før fødselen var over 45 min etter at det startet. Da hadde jeg knepet igjen en stund så det var ikke noe mer tid å hente:)

Også jenta mi fikk også ekstra oppfølging siden de ikke rakk forebyggende behandling.

Begge mine slapp jo unna så infeksjoner og sykdom så vi var heldige.

om du har 20 min så vil du få tid til det om jm har slik klart.

Nå vet man aldri hvordan fødselene blir så det er alltid vanskelig å være så veldig forberedt :)

Håper du får tid til noe behandling og husk å nevn dine bekymringer til sykehuset og sørg for at det står noe om det i helsekortet.

Lykke til

Skrevet

Jeg hadde gjentatte infeksjoner med GBS, i løpet av svangerskapet og disse ble behandlet med antibiotika. Fikk til slutt en lavdose 5ukers kur siste ukene før fødsel. Fikk også en kanyle på hånden da jeg kom inn på føden, der de sprøytet inn antibiotika hver 6. time, hadde en lang fødsel, så tid var sånn sett ikke et problem.

Har du fått dyrket urinprøve for å få sjekket om du har GBS i urinen? Ikke alltid man har symptomer, og symptomfri bakteriuri hos gravide skal alltid behandles pga økt fare for for tidlig fødsel og lav fødselsvekt.

Om du ikke har bakterier i urinen, kan du jo be legen ta en skrapeprøve fra kjeden for å se om du har bakterien der, 10-30 % av alle kvinner er bærere. Men dette kan også endre seg underveis i svangerskapet, så er litt vanskelig...

Få legen til å notere med store bokstaver på kortet ditt at du skal ha antibiotika under fødsel, og gi beskjed på føden når du ringer dem og sier at du kommer slik at de står klar med utstyret.

Det går nok fint, lykke til!

Skrevet

Så godt å høre om andres erfaringer om dette.

Jeg fødte uten å vite om at jeg hadde GBS og min datter blei syk og lå 10 dager på sykehuset etter fødselen.

Jeg har snakka med jordmor på sykehuset pga litt fødselsangst og snakket også da om GBS.

Min engstelse er også å ikke nå fram til sykehuset i tide for å få antibiotika før fødsel. Fødselen sist gikk ganske raskt og vil trolig gå enda fortere denne gangen.

Men for å forebygge infeksjon hos barnet under fødsel blir det gitt antibiotika til mor i kanyle (tar 15-20 min) hver 6. time gjennom fødselsforløpet. Pluss at det vil bli gitt en skjedeskylling og minst mulig "romstrering" med fingre opp skjeden før det er helt nødvendig for å forhindre å skyve bakteriene oppover.

Dette var det jeg ble fortalt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...