Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Jeg bor på et lite sted og ei jente i 4.klasse har sluttet på skolen pga mobbing. Jeg vet ikke alt om den saken bortsett fra at noe av mobbing har gjeldt klær. Og jeg må ærlig innrømme at jeg har lagt merke til klesstilen til disse unga og tenkt at dette er folk som har skikklig dårlig råd. For hu og broren går i klær som er 10-20 år gamle, er slitte og ofte filleste. Jeg har flere ganger tenkt at jeg skulle ønske jeg kunne gi den jenta en pen genser eller noe. Jeg mener at selv om de er dårlig kledd så er det ikke lov å mobbe. Det er aldri Lov å mobbe. Men jeg skjønner også at de andre unga reagerer . Likevel så skal de ikke mobbe. De unga sliter nok litt med adferd også, spesiellt gutten er en utfordring så de tilhører en gruppe som har lett for å falle utenfor i tillegg. Men så får jeg høre at foreldra til disse unga har helt greie midt på treet inntekter. Og da skjønner ikke jeg noen ting. De kan selvfølgelig ha dårlig råd for det. Men jeg skjønner liksom ikke at de ikke skal ha så dårlig råd at de ikke plukke opp noe på salg på HM, Lindex eller Cubus. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare dette men jeg føler at foreldra har gjort dem enda mer utsatt for mobbing pga klærne. Dette er jo ikke klær som ble brukt i fjor akkurat. Vi arver masse klær som er 1-3 år gamle, alt vi kjøper kommer fra billigkjeder så jeg klager ikke over at de ikke har merkeklær. Det jeg tenker da er at f.eks sønnen min er under utredning for div syndrom, han vil falle utenfor en dag. Og da kler jeg han ikke annerledes slik at han skal få yttligere en byrde. Vi bor på et lite sted har aldri hørt om noe merke-press her. Men jeg syns kanskje at man som foreldre har et vist ansvar for hvordan ungen sin blir oppfattet. Man kommer på en måte langt her i verden med å være velstelt. Jeg har heller ingen problemer med å skjønne at noen vil skille seg ut, men jeg tror liksom ikke at det er denne jentas ønske. I 4. klasse vil man vel helst ligne de andre. Og man skal ikke slavisk følge mengden..... men kanskje en mellomting??
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Ser hva du mener! Datteren vår som går i 2.klasse begynner nå å bli oppatt av hva slag klær hun vil ha. Har ingenting med merker å gjøre, men ellers hva som er "kult" Jeg er selvfølgelig mot mobbing uansett, men det er ikke til å legge under en stol at det HAR noe å si.. Slik var det da jeg gikk på skolen også og det er nok ikke noe som vil forandre seg med det første. Jeg har en niese som nå er 13. Hun har opplevd mye tøft hos foreldrene sine og har desverre blitt preget av det. Når jeg da ser at hun bare har klær fra fretex osv (virkelig gamle klær) så blir jeg lei meg! Jemg mener at for barn som henne som fort detter litt utenfor "normalen" så er det ekstra viktig å ha "vanlige" klær. Så kan man diskutere hvor riktig eller ikke det er, men det er faktisk det! Trenger ikke å være merker nei, men en HM-genser som er "in" hjelper faktisk litt;)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Ja, når resten av klassen er oppdratt av mødre som minner om de fleste som skriver her inne så er det ikke rart at det blir mobbere av de...Å skrive at noens navn er stygge og latterlige, kreve visse merker for at det skal være godt nok og generelt følge strømmen får disse barna inn med morsmelka.. (ja det MÅ være morsmelk....)
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Tro meg. Andre klær hjelper ikke en dritt på skikkelig mobbing. Da finner de bare noe annet å ta deg for eller plager deg for å forsøke å se bra ut. Tving alle mobberene til å skifte skole. Vis at det ikke er i orden å mobbe, uansett hvordan noen ser ut, og lær alle medløperene at de skal ta den svake i forsvar. Alle har ansvar i en slik sak, også foreldrene til dem som "bare ser på".
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Dine holdninger smitter over på dine barn og kan gjøre dem til mobbere eller medløpere. Blir kvalm av sånne folk. Tenk heller på hva du kan gjøre som kan hjelpe på situasjonen enn å forsøke å legge skyld på foreldrene.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 barn er slemme, sånn er det bare. Barn ser ikke at de ordene de sier kan ha en negativ effekt på sidemannen før etter at det er sagt, og skaden er gjort. Og de glemmer gang på gang dette her, og gjør det samme igjen og igjen. Så erting kommer til å være en del av barndommen uansett hvor like man ikke blir. Når det er sagt, så gjør man barna sine en bjørnetjeneste hvis man gjør de for forksjellig fra mengden. Altså at man kler barna helt uttpå vidda, eller gjør andre synlige ting som gjør barnet veldig anderledes enn resten av barnegruppa. Man trenger IKKE å bruke masse penger på merker, for det bryr ikke barna seg om med mindre de har blitt utsatt for merkepress selv, men å handle "normale" klær som finnes i alle butikker er ikke dumt. Kler man barnet sitt på samme måte som en selv gikk kledd som barn, vil de ble veldig synlig i mengden, på en negativ måte....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå