Gå til innhold

Reise til syden med 2 småbarn - galskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har veeeldig lyst på en syden tur nå, er så lei av snø og vinter.

Men, vi har en liten på 2 mnd og en på 19 mnd, er det da galskap å reise eller går det greit? Noen som har reist langt med 2 små?

Vi er jo fullstendig klar over at det ikke blir noe slappe-av-ferie, men vi er bare veldig sugen på litt sol og varme.

Har tenkt oss til Tyrkia og skal bo på et all inclusive hotell så det er bare å gå rett i hotellets resturant hver gang vi er sultne, noe som forenkler ferien litt.

Synspunkter?? :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg og naboen reiste til Hellas med hver våre to små, 4mnd, 7mnd, 2 1/2 år og 3 år. Det gikk veldig greit, slitsomt ja, men vi kosa oss alle sammen.

Vi reiste i september vi da.

Så dere får nok en velgid fin tur

Skrevet

Jeg ville aldri i verden reist til syden med en på 2 mnd. Da er de fortsatt svært små og sårbare.... Ville nok ventet til abrnet var 5-6 mnd!

Utenom det har jeg ingen betenkeligheter med å reise med 2 småbarn. Våre var 7 mnd og 19 mnd når vi reiste siste:)

Skrevet

Jeg personlig hadde aldri orket tanken en gang. Barn under 2 år får ikke eget sete på flyet heller, så da har dere to barn som må være på fanget heeeele flyturen ned og opp. Det er lenge, snakker av erfaring her. Ellers så ville jeg vel ventet litt uansett, grei at minste får litt mer immunforsvar? Litt vaksiner og sånt på plass?

Skrevet

Jo jeg har tenkt en del på det også, at minste er litt for liten enda.

Men så har jeg en venninne som reiste med sin 3 mnd gamle baby uten problemer, og så sier sambo at det ikke er noe problem og da blir jeg veldig usikker...

Så dere mener vi burde vente? Hvor gammel bør baby være før han drar på syden tur?

Skrevet

Vi reiste til Bulgaria i fjor vår med en på 6 måneder og en på 2 år. :) Det var kjempeflott! En hærlig ferie hvor vi bare kunne kose oss sammen og ikke tenke på matlaging, vasking og alt slikt! Ungene var superfornøyde. Alle sa at vi var tullete som trodde dette ville bli ferie, men det VAR det! hadde 2 sprinkelsenger ine på rommet, og ja, vi våktnet jo tidlig, men la opp dagene etter ungene og en av lurene på formiddagen tok vi hele familien sammen :D Vi hadde også all-inclusive, og det passet utmerket. Minsten fikk pupp og toåringen syntes maten var digg :D

Skrevet

Jeg mener de bør være 6 mnd slik at de har fått vaksiner, kan drikke vannn og er introdusert for noe annen mat

Skrevet

Jeg synes det er galskap...ville ventet til babyen var minst 6 mnd. Tyrkia juli og august ville jeg fraråde på det sterkeste tempraturer opp mot 47 grader......

Skrevet

Nei herregud, vil dere dra så dra!!! :)

Det kommer til å bli en kjempefin tur for dere alle sammen!! :) Minste kommer nok til å sove myyye av tiden uansett! :) Hadde ikke hatt betenkeligheter i det hele tatt! :)

Skrevet

Takk for svar :-)

Jeg synes det er greit å reise før minsten er 6 mnd, for da trenger han bare pupp og jeg slipper tenke på nettopp vann og mat til han.

Veldig enkelt å bare slenge ut puppen så vet jeg at han får i seg ren mat og drikke uten bassilusker ;-)

Men er veldig glad for at mange er positive til å reise med 2 små, for det har jeg grublet mye på om vi kommer til å overleve hehe...

Men nå har vi kommet fram til at vi venter et par mnd, til småen er 4-5 mnd. Føler meg tryggere på det.

Med det samme jeg har tråden her, dere som har reist med småbarn til syden har dere noen tips å dele? :-)

-Hva er lurt å tenke på?

-Flyturen?

-Praktiske tips?

-Lurt å ha med bleier hjemmefra?

Skrevet

Nei i juli og august vil jeg være i Norge når det er sommer :-)

Skrevet

et ville jeg absolutt ha gjort. OG det med at 2 mnd er for liten er jeg ikke enig i. Har ei veninne som rådførte seg med helseslster ang, dette i fjor, deres var 10 uker og helsesøster støttet dem fullt og helt i å reise. Ungen ble fullammet og er jo dermed ingen risiko for noe bakterier og greier. Ville selvsagt ikke reist på sommeren når det kan være oppi mange og førti grader som en over her skrev, men høres jo ut som det er NÅ dere vil reise.

Kast dere på første og beste fly og nyyyyyt det!! Ja, det kan selvsagt bli litt slitsomt på flyet, men det er det verdt!!

Skrevet

Ville nok ikke dratt med en så liten en nei. Ville nok uansett ikke valgt tyrkia, kanskje fordi jeg har blitt så innihelvetes matforgiftet der at både jeg og mannen var syke i 6mnd.

Men små barn i syden er helt ok. Vi var med mini når han var 8mnd, med 2 sett med besteforeldre. Gjett hvem som kosa seg da!

Skrevet

Vi hadde med bleier hjemmefra, bleiene var fryktelig dyre der. vi pakket lett og hadde med vaskepulver. jeg brukte så 5 minutter hver kveld med å vaske det vi hadde brukt den dagen og hang det til tørk over natten.Det funket supert for oss, for da kunne jeg ta ungene mens gubben tok hånd om baggasjen. En koffert var nok til oss alle 4 i 2 uker. Det gikk strålende :D jo mere baggasje jo vanskeligere blir det jo når man skal bære på unger i tillegg. :) Vi hadde med mei-tai som vi bærte minstemann i både under reising og mens vi var der. Vi hadde også med oss ei lett vogn hvor minsten kunne ligge flatt, og han sov mye i den mens vi andre var ved bassengkanten. :)

Skrevet

Jeg reiste til "syden" alene med sønnen min når han var 4 mnd. Gikk helt supert det :)

Ang kommentaren over her om fly sete og greier så ser jeg ikke problemet. Har flydd over 40 ganger med lillegutt, 20 av de før han var 2. Reiste alene, med ham på fanget, var aldri noe problem det!

Synes dere skal reise jeg da, blir sikkert deilig med litt sol og varme!

God tur :)

Skrevet

Om dere er to voksne og to barn burde det gå greit. Men kanskje en ide å ta med seg besteforeldre eller noen andre som kan avlaste dere litt? Dere er sikkert ikke de eneste som kunne tenke seg å dra til et sted med litt mer behagelig temperatur..

Tips til flyturen:

-Amme når flyet letter og lander

-Underholdning (og kanskje noen bestikkelser) til eldstemann, her er en ny leke eller ny bok et tips

- Lett tepe til å bre over de håpefulle om de skulle sovne på flyet (det kan ofte bli litt kjølig å sove med aircondition

Ellers vil jeg bare nevne at ikke alle har samme forhold til offentlig amming som her hjemme. Det gjelder både turister fra andre land og de lokale, så vis hensyn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...