eja Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har en del uker hatt vondt i skambeinet, men ikke så ille at jeg har hatt problemer med å bevege med sånn nogenlunde normalt. Tok opp dette med legen som ikke mente det var nok til å behandle. Nå har jeg de siste dagene også fått vondt fra korsryggen og nedover det ene låret. Det er plutselig så vondt at det er vanskelig å gå... Bør jeg gjøre noe med dette? Ta kontakt med lege igjen (det er to uker til neste ordinære kontroll)? Eller har noen av dere noen gode tips til noe man kan gjøre selv? Jeg har jo tidligere merket at plagene kommer og går litt, så jeg har jo egentlig et håp om at det skal gå over av seg selv.
Nikki 75 Skrevet 19. mars 2010 #3 Skrevet 19. mars 2010 Jeg ville bedt om henvisning til fysioterapeut. Det er jo bedre å begynne FØR det blir for ille...
wow-to-tette-gitt:) Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 Får du bekkenløsning så går det ikke over av seg selv. Men med rett fysioterapi kan du slippe å få det verre fremover, og du får jobbe med bekkenet frem mot fødselen. Jeg gikk selv på krykker di siste to mnd og hadde nok vært sengeliggende om det ikke var for fysioterapien. Begynte altfor sent med behandling og kunne nok sluppet krykkene om jeg hadde begynt før uke 32..... Lykke til!
TinaP Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Jeg har forsøkt bekkenbelte i en uke nå og er veldig fornøyd. Har ikke vært så god som i dag på flere uker. Ta kontakt med hjelpemiddelsentralen i din kommune og spør om du kan få låne.
1 fra før og 1 på vei <3 Skrevet 20. mars 2010 #6 Skrevet 20. mars 2010 Hvis du har problemer med å bevege deg så har du faktisk KRAV på fri behandling hod fysioterapaut her i norge. Få legen til å skrive henvisning hvor det står "Bekkenplager med gangvansker" da betaler du ingenting hos fysio. Ett annet tips, få kjæresten eller noen andre til å massere en vei (enten oppover eller nedover) langs halebenet ditt, da masserer de senene som ligger i bekkenet ditt, min fysio lærte meg det å d gjør vondt samme dagen men dagen etter letter det veldig håper dette hjelper:) Lykke til:))
M ♥ ♂-2010 Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 Gravidyoga, svømming i varmtvannsbasseng, og akupunktur!
eja Skrevet 20. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 20. mars 2010 Takk for mange gode råd! Til deg som mener at bekkenproblemer ikke går over av seg selv; jeg vet jo ikke ennå om det kommer til gå helt over, men det går i allefall veldig opp og ned med tilstanden her. Derfor virker det nesten som det kanskje er noe spesielt som utløser det, og dermed tenkte jeg at det kanskje er noe som kan hjelpe mot det og. I går og i dag har jeg ikke kjent antydning til smerter nemlig, men jeg klarer ikke finne årsaken. Har vært ute og gått en del både når det har gjort vondt og når det ikke har det, og jeg gjør alt av husarbeid fremdeles, uten at jeg kan se noen sammenheng der heller. Pussig. Hvis det ikke blir verre igjen så venter jeg nok til neste kontroll med å snakke med legen. Forresten, det med svømming. Jeg tenkte også at dette måtte være bra, men min lege sa faktisk at svømmebevegelsen var veldig tung for bekkenet. Beina bør ideelt sett bør være mest mulig samla for å avlaste bekkenet, og da blir jo "froskebeina" man svømmer med den rake motsetning. Vanngymnastikk av typen "sykling" eller jogging i vann anbefalte hun derimot, samt skigåing! Bare dumt jeg ikke tør å ut på ski, for jeg er så utrolig klumsete at jeg kommer til å falle masse...
Ziz Skrevet 20. mars 2010 #9 Skrevet 20. mars 2010 Jeg leser denne debatten med stor interesse. Jeg skal til fysio på mandag, og håper at han kan hjelpe meg litt. Jeg er egentlig i feil gruppe når jeg skriver her inne, men i min "gruppe" har ingen disse plagene(1. trimester). Jeg er 8+4 bare, og har fått bekreftet bekkenløsning av 3 forskjellige leger. Jeg trodde virkelig ikke at man kunne få det så tidlig i svangerskapet. Noen andre som har opplevd dette, og har noen konkrete råd for hva jeg kan gjøre for å prøve å forhindre forverring? Alle tips taes imot med umåtelig stor takknemlighet.
Nickey Mouse Skrevet 20. mars 2010 #10 Skrevet 20. mars 2010 For det første, ta det opp igjen med legen din! Som du også sier, så er jeg frarådet fra å svømme av både lege og fysio, men tråkking i vann var ok. Ser du har fått mye gode tips. Kan tilføye at jeg er blitt rådet til å knipe (som vanlig knipeøvelse omtrent) hvis jeg måtte løfte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå