nure Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Jeg var hos legen for å få sykmelding pga sterk kvalme, og han ga meg en skikkelig lekse om at jeg ikke hadde testet verdiene mine ennå. Er 7 uker på vei og tenkte jeg skulle gjøre det i forbindelse med første ordinære kontroll. Går på levaxin til vanlig, fikk lavt stoffskifte etter 1. graviditet. Mener å huske at det gikk helt greit med nr to, men nå var det antydning til panikk hos legen. Tok self blodprøve før jeg forlot legesenteret, og venter på svar.. Noen med erfaring rundt dette? Legen antydet at det var vanlig å øke dosen med 50% ved graviditet, og dersom du gikk med for lavt var det veldig dårlig for utviklingen av embryoet/forsteret. Ble litt bekymret... Hadde vært greit å høre andres erfaringer
mamma og my Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 Har selv lavt stoffskifte. Jeg har tatt blodprøver ca en gang i mnd for å sjekke stoffskiftet, og justere levaxindosen. Jeg har justert dosen 3-4 ganger, og bruker nå 50% mer enn jeg brukte da jeg ble gravid. Det er viktig å følge med på stoffskiftet underveis i svangerskapet, fordi det kan være ugunstig dersom det blir både for lavt og for høyt for utviklinga til fosteret. Fosteret er mest sårbart i begynnelsen av graviditeten fordi da har det ikke etablert sitt eget stoffskifte. TSH bør ligge mellom 0,5 og 1,5. Du er jo fortsatt veldig tidlig i svangerskapet, så det går nok bra, dette:) Det er langvarig for lavt stoffskifte som er ugunstig for fosteret. Det er egentlig veldig bra at fastlegen din har tatt tak i dette for det er veldig mange fastleger som ikke har så mye kunnskap om dette.
nure Skrevet 19. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 19. mars 2010 Tusen takk for svar:) Jeg er enig i at de fleste leger ikke har så stor kunnskap om stoffskifte. Min inkludert, denne legen jeg var til nå, var bare en på senteret mitt, for å få sykemelding. Min fastlege er dessverre mer opptatt av referanserammer, og ifølge de er jeg helt topp... TSH 3,8 og T4 12,7. Helt flott fikk jeg til svar... Synes det er litt ubahagelig å komme til legen å si :Jeg har sett på internett at verdiene bør være bedre... Hm, får se hva som skjer...
mamma og my Skrevet 19. mars 2010 #4 Skrevet 19. mars 2010 ttp://www.nycomed.no/no/Menu/Terapiomraader/Terapiomraader1/Stoffskifte/ På denne siden kan du laste ned en brosjyre om lavt stoffskifte og graviditet, så har du litt flere kilder enn bare en dame som synser på nettet:)
mamma og my Skrevet 19. mars 2010 #5 Skrevet 19. mars 2010 Jeg tror du bør øke dosen litt, er ikke så mye som skal til, men forskjellen på en tablett fra eller til i uka kan være forskjellen på at du føler deg i rimelig grei form og at du er helt tom....
ano`num *17.03.10* Skrevet 19. mars 2010 #6 Skrevet 19. mars 2010 Du bør stå på når det gjelder stoffskiftet ditt! Ekstra viktig er det nå som du er gravid. Fastlegen min har også en tendens til å si at det er ok så lenge verdiene ikke er for ille. Det tok også lang tid før de faktisk mente jeg hadde for lavt. Hos meg var det gyn. som reagerte da jeg startet utredning for infertilitet! Han tok prøver av det som rutinetester. Mest sannsynlig er det stoffskiftet som har gjort at vi har hatt så store problemer med å bli gravid. Alt annet har nemlig vært helt fint. Det er også antatt at jeg hadde en SA nettopp pga stoffskiftet. Testet meg bare 1mnd før innsetting av egg, og hadde gode verdier. Ved test ved SA var det alt for høyt. Så det er best å passe på! Jeg var på sjekk på føden i uke 38 og gyn der reagerte på at jeg ikke hadde gått til kontroll for stoffskiftet på sykehuset. Fastlegen prøvde å sende meg over under forrige graviditet, men fikk avslag. Da sendte gyn meg til en privat, som jeg var hos 1gang i mnd. Vi med lavt stoffskifte skal også ha en ekstra ul i uke 30-32 ca!! Hvis de ikke sier noe om det på ord.ul bør du spørre etter det selv. Jeg var inne hver 3 uke fordi det har vært veldig vanskelig å regulere.
Frøken E Skrevet 20. mars 2010 #7 Skrevet 20. mars 2010 Oy, her var det mye info jeg ikke visste om!! Jeg begynte på levaxin en måned før jeg ble gravid, men sjekket ikke stoffskiftet før etter 2 mnd. Da var det ok, og jeg har ikke trengt å øke dosen (sjekker en gang pr måned nå hos legen). Hun snakka om at det var noen verdier som skulle ligge under 3 når du var gravid (ikke helt inne på disse greiene, stoler på legen når hun sier det er fint - og håper det er det) Men har alle med lavt stoffskifte krav på en ekstra ul sier du?? Det skal jeg jaggu spørre om ja - takk for info :-)
nure Skrevet 7. april 2010 Forfatter #8 Skrevet 7. april 2010 Nå er jeg bare oppgitt! Jeg økte dosen min noe etter første legebesøk (sykemelding) og tok nye prøver to uker etter, da jeg var til vanlig kontroll. Fikk svar på de prøvene nå, (ringte til legesenteret). Nå var tsh 4,4 og t4 16. Fremdeles helt flott (!) fikk jeg til svar.... Bekymrer jeg meg for ingenting her?? Er det gode verdier? Tenker bare at kanskje jeg hadde vært bedre i form dersom stoffskiftet hadde vært best mulig..... Klarte ikke åpne den brosjyren, sikkert fordi jeg har mac
Pingvinen med 2 gutter:))) Skrevet 7. april 2010 #9 Skrevet 7. april 2010 Tsh var høy, ft4 var relativt grei. Hadde jeg hatt dine verdier hadde jeg økt dosen. De som tar telefonen har veldig ofte ikke peiling i det hele tatt. Og så lenge det ikke er langt utenfor referanseområdene deres så sier de det er fint. Det samme gjelder desverre for en god del fastleger også. Jeg anbefaler deg å lese mye om det på nettet, og faktisk ikke stole helt på fastlegen eller de på legekontoret.
mamma og my Skrevet 7. april 2010 #10 Skrevet 7. april 2010 TSH er pr definisjon innenfor normalområdet, men det er ikke godt nok når du er gravid. Jeg får akkurat samme svar når jeg ringer for å få svarene på mitt legekontor. Det er mange, både leger og helsesekretærer som ikke vet hvor viktig det er at TSH er innenfor 0,5 og 1,5. Når du i tillegg føler deg i dårlig form, er det også en indikasjon på at stoffskiftet er for lavt. Be om å få snakket med legen din direkte, og evt få han til å konsultere endokrinolog.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå