Gå til innhold

Hvilken oster KAN jeg spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Skal til en venninde i kveld og hun disker opp med ost og kjeks i kveld.Jeg er jo super glad i det, men skal jo ikke spise diverse oster/ myk oster etc...Noen som har noen tips til hvilken oster jeg KAN spise. Foruten hvit/brun ost.Finnes der noen myk oster dere trygt spiser? Gjerne navn. Så kan jeg heller kjøpe med meg selv.

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan spise alle Tine sine mykoster.. som feks Kremost med alle de forskjellige smakene de har.. Philadelfia kan du spise..

Og egentli alle oster som er pastauriserte...

Jeg hadde nok likevel holdt meg unna feks Brie og Cambert..

Skrevet

Takk:)

Da blir det tine og philadelfia på meg i kveld;)

Skrevet

Se bare på pakken! Stortsett alle oster som er pakket i Norge er pasteurisert :-)

Skrevet

Du kan spise alt som er pasteurisert. Det betyr vel ca 90% av alle myk og muggostene i en ferskvaredisk :) Inkludert de fleste brie'ene. Det er bare og lese på etiketten. Om ost inneholder upasteurisert melk, er de pliktige til og opplyse om det.

Er du redd for at de kan ha brukt samme kniv på flere oster kan du snakke med dem som jobber der og forklare situasjonen, så vil jeg tro at i hvert fall store ferskvarekjeder som meny og ultra kutter en ny ost til deg på ren fjæl med ren kniv.

Skrevet

Hei du!

Jobber med mat og har tidligere jobbet med ost så har litt oversikt.

Dette er en regel som er lett å huske: desto hardere osten er - desto mindre liker listeria seg. Dvs parmesan er ok uansett (trenger i prinsippet ikke være pasteurisert en gang). Mens de bløte muggostene er noe listeria trives godt i. Norvegia og Jarlsberg = harde. Ridder = mellombløt. Brie = bløt. Smøreost og kremost osv regnes ikke som bløt ettersom den er laget på en helt annen måte.

Alle oster som er pasteurisert skal være ok. Problemet med Cammenbert, Brie, blåmuggoster og andre muggoster er at listeria liker seg veldig godt i disse. Og hvis man er maks uheldig så kan man i prinsippet få reinfisering av listeria selv om ostene er pasteurisert. Det betyr at jeg hadde holdt meg unna småskalaprodusentene ettersom disse har mindre sikre produksjonsrutiner og kvalitetsbestemmelser enn de store har (kan ha nydelige produkter men ikke så bra sikring på bakteriene). Skal du spise muggost så hadde jeg valgt noe fra Tine eller Arla. Dessuten: hold deg unna de manuelle ostediskene på oster som har potensial for ¨å få listeria ettersom du ikke vet når osten er åpnet og ligger den lenge så er det større sjanse for at den er "listeriasmittet". Dvs kjøp Ridder ferdig pakket i hyllen, og ikke ta et stykke fra ostedisken som er skåret opp (dvs originalpakke fra TINE, ikke i tynn gladpack fra butikken). Hvis du kjøper noe fra ostediske så bør det helst være harde oster som Manchego (usikker på om denne må være pasteurisert så hadde valgt det for sikkerhets skyld) og Vellagret Norvegia (altså ikke bløte eller halvbløte oster fra ostedisken)

Disse ostene kan du med sikkerhet spise: all smelteost (feks Kavli eller Creme Cherie), all kesam all smøreost (feks Filadelphia og Tine kremost) og all cottage cheese. Taffelost, Norvegia (også de vellagrede variantene), Synnøve, Sveitser (også vellagret), Jarlsberg (også vellagret), Snøfrisk, Nøkkelost, Parmesan, Edamer og Greddost fra TINE (de andre vet jeg ikke), Ridder, Brunost

NB. Husk at de samme reglene som er i Norge om opplysningsplikt hvis man bruker upasteurisert melk gjelder ikke nødvendigvis i alle andre land. Så kjøper du utenlandsk ost i Norge som du er usikker på om er ok så sjekk om den er pasteurisert for sikkerhets skyld.

Skrevet

Bra innlegg Corneliuss! Virkelig!

Men jordmora mi spesifiserte virkelig ved første time at jeg ikke kunne spise Parmesan.. ble jo såå skuffa.. for hadde ikke regnet den som en av ostene jeg ikke kunne spise... hehe.. Er litt over normalen glad i parmesan.. så ser frem til en skikkelig pastarett igjen ja.. ;)

Skrevet

Takk Corneliuss!

Kjempe bra innlegg med mye informasjon:)

Skrevet

så rart.. min jordmor sa det var trygt med parmesan så har da kost meg med det! Ihvertfall når jeg ikke kan spise min elskede blåmuggost lenger!

de sier mye forskjellig. Det viktigste sa hun var at den var "fersk" og ikke lå i kjøleskapet lenge om jeg skulle spise den.

Skrevet

Jeg er helt sikker på at parmesan er trygt å spise har jobbet med ost som sagt =O) - og listeria har ikke levevilkår i parmesan. Det er vanskeligere for listeria å leve i en parmesan enn en Norvegia (og Norvegia er helt trygt - pga hardheten, men også fordi den er pasteurisert da).

Men hvis dere vil være 110% sikre på parmesan så velg en som er pasteurisert, da har dere dobbeltsikret dere! =O) Jeg har spist begge deler uten å være bekymret men det er ikke noe godt for matlysten å sitte å lure på om man kan eller ikke kan bli syk så velg det tryggeste alternativet for dere!

Jordmødrene er ikke helt oppdatert på dette med mat - det er heller ikke legene. Det beste er å snakke med ernæringsfysiologer. Hvis dere er i tvil på en viktig ting så ring opplysningskontorene (frukt, kjøtt, meieriprodukter), mattilsynet (kan sende mail) eller snakk med ernæringsfysiologer hos produsentene (de store selskapene vil ha dette - Eks Gilde, Tine, Stabburet osv).

=O)

Skrevet

Fersk mozzarella står litt sånn i midten - ved normal produksjon så skal den være fri for listeria, men jeg har selv ikke tatt sjansen på det ettersom jeg ikke kjenner til produksjonsstedene som lager Mozzarella. Kan reinfiseres med listeria dersom den skulle være dårlige produksjonsrutiner og lav kvalitetsfokus på anlegget. Jeg har derfor ikke tatt sjansen på å spise det selv etter jeg ble gravid. På pizza er det selvsagt helt ok (eller annen varm mat hvor osten er smeltet helt ned).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...