Gå til innhold

Hva gjør legen på 1. kontroll?


Miessi

Anbefalte innlegg

Hva er det legen sjekker under første kontroll?

Tar legen underlivsundersøkelse?

 

Ville bare høre hva som ble sjekket hos dere. Hadde en ung svensk lege som ikke har hatt svangerskapskontroll før og hun måtte forhøre seg med andre leger om det. Håper å høre hvordan dere har det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legen min har ikke tatt det siden jeg har tatt den vanlige prøven hos gynekolog. Men, om det er for lang tid siden du har tatt den livmorhals prøven bør man ha en underlivsundersøkelse.

 

Eller så regner han ut terminen fra siste mens, veier, tar blodprøver og kjenner på symfyse målet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symfyse målet, hva er det?

 

Men da ser jeg at legen min har undersøkt alt og kanskje litt mer en det.

Ble enda mer roligere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symfyse-fundus målet er fra toppen av bekkenbeinet (eller skambeinet" som det så lekkert heter...) til toppen av livmoren. Men det måler man ikke før livmoren har vokst såpass at det er noe å måle, dvs at man kan kjenne livmoren utenfra.

Ellers sjekkes vekt, blodtrykk, blod (?) og urin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blodprøvene sjekker bl.a om du har HIV.

Var på 1.gangs kontroll i dag, og da fikk jeg beskjed om at det ikke ble tatt s-f mål før ved neste kontroll som er i uke 16. Fikk også beskjed om at hvis jeg ikke hadde tatt celleprøve i løpet av de siste 2? årene, måtte jeg ta det, men slapp heldigvis, da jeg tok i fjor.

Ellers var det en del prat om kosthold, evt bekymringer, og utfylling av diverse papirer.

Veldig greit i grunnen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, tar alle HIV test? Fikk vite første gangen at man tok det, og tok det og hepatitt. Andre gangen var med en annen lege, og hun sa bare de i risikogruppa tar HIV test. Og den legen jeg nå har tar test, så blir litt små forvirret..hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

fikk beskjed fra min lege i dag at det var fritt valg om man ville bli testet for HIV, men hvis man ikke blir det, blir du regnet som HIV-positiv på føden, med alle de forhåndsregler som da blir tatt.

Er et eget felt på helsekortet hvor man fyller ut dette, og det vil da bli oppdaget ved fødsel eller andre kontakter med spesialisthelsetjenesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var hos legen sist gang så ble jeg veid, måtte gi urinprøve, blodprøve hvor jeg da ble sjekket for hiv, blodprosent, blodplater (?), det ble målt blodtrykk og mye forskjellig.

 

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...