Gå til innhold

Hvorfor må nordlendinger si "HEIA"..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er selv østlending og vi sier jo hæjj altså til hei.. Heia er noe vi roper på fotballkamper.

Det kryper innimeg når jeg hører nordlendinger si heeeeeeeeeijaaaa.. Da gjerne i forbindelse med småbarn.

Hva kommer dette av? Klarer dere ikke si hei? Det høres faktisk bedre ut med morn...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bor på Østlandet og kjenenr mange østlendinger som sier hææjaa...

Skrevet

Herregud for en dialekthetsing her inne.

Jeg synes "heia" er søtt jeg :)

Østlending.

Skrevet

Heia ;)

Jeg er fra sørlandet og bruker "heia" hver eneste dag..

Så morn`a :D

Skrevet

øøøh, kanskje fordi det er vanlig på deres dialekt..? Det er nok fysisk umulig for nordlendinger å si hei ja... Kunne ikke alle bare snakket bokmål da, hadde vært så greit for oss østlendinger.

Skrevet

tror ikke dette er et problem for alle nordleninger?? Jeg har bodd flere steder og dette er ikke et gjentagende problem, men vi sier Hei når vi avslutter en tlf samtale.

Skrevet

Jeg er østlending som sier heia når jeg hilser på noen. (Bodd i Nord-Norge noen år da). Er jo litt forskjell på tonefallet når man sier heia for hei eller heia som oppmuntrende rop på idrettsarrangementer.

Spiller det egentlig noen rolle da? I Bergen sier mange halloen i stedet for østlendingers hallo. Kanskje man bare skal godta dialektforskjeller uten å henge seg slik opp i dem?

Skrevet

Fy faen, HI, du har lite å irritere deg over skjønner jeg ...

Skrevet

Det kryper innimeg når jeg hører deg si hæjj.. Da gjerne i forbindelse med småbarn.

Hva kommer dette av? Klarer du ikke si hei? Det høres faktisk bedre ut med morn...

Skrevet

Haahaha! Jeg er SÅ enig med deg HI! Det høres helt forferdelig ut.

Skrevet

Heia! :) Ke dæ går mæ deg? E du litt hormonell i dag kanskje, eller e du sånn heile året?

Heia Heia Heia Heia!! :)

Klæm frå nordlending som sei heia, hei, god dag og hallo! :)

Skrevet

Hihi. Jeg er av de som ikke liker "hæi!"

Men jeg sier Heia, go'mårn og jeg sier faktisk også hei når jeg avslutter en telefonsamtale. HI, du har lite problemer ser jeg, og flott er dét:)

Skrevet

Herre gud....! du har mye å gjøre om dagan. har du vært i Fredrikstad/Halden området? syns du ska gå dere sjøl litt nermere

etter i sømmene...

STIKK Å GJEM DÆ BAK EN GIFTIG STEIN....!!!!

Skrevet

Så det er bedre med hæjj? HÆJJ?!

Og hvem er det hilser til på disse fotballkampene? Når ble et hilsningsord til et oppmuntrende kamprop? Ja, jeg kan disse jeg også vet du. Og morn? MORN?! Er det egentlig et ord i det hele tatt? God morgen heter det, noe ihvertfall vi nordlendinger har fått med oss. Og ja, jeg sier heia, ikke heeeeeijaaaaaa.

Men for all del..

Skrevet

Er du helt på jordet eller HI?? Har du ikke annet å foreta deg enn å irritere deg over andres dialekter? "Hva kommer dette av...?" Tror ikke du er så smart, så du er vel på en måte unnskyldt.

Skrevet

Dette er noe barnehageunger kunne sagt... "Hvorfor prater damen så rart??" Men at voksne mennesker sitter der og skriver sånt, ja det er nå latterlig. Men det sier vel mere om hovedinnlegger enn nordlendingene selv.

Skrevet

Kanskje Hi e hjerneskada? :)

Sorry, klart ikke dy meg :)

Skrevet

Lo høyt her da jeg så overskriften din, lille venn!

Små barn, store problemer!

Skrevet

Heia :)

æ e trønder og sier "heia".

Skrevet

Jeg er krsander og sier "heia" når jeg treffer noen jeg kjenner godt, skriver mld i en hyggelig tone osv. Særlig til barn sier jeg "heia", fremfor "hei". Mye koseligere synes jeg!

Skrevet

Ingen nordlendinger sier "morn". Vi sier "Heia" i stedet for "hei", på vår dialekt. Ingen av delene er riktigere enn andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...