Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av bilsete

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi endelig fått kjøpt oss bil og da trenger vi bilseter til ungene. Har en datter på 2,5 år, ca. 94 cm og ca. 15-16 kg og en sønn på 7 mnd, 70 cm lang og ca 9 kg.

Vi skal også kjøre/hente tantebarnet mitt til barnehagen 3 dager i uken så tenkte kanskje å kjøpe et sete å bruke til henne også. Hun er 4,5 år, 106 cm og 18 kg.

Vi tenkte først å kjøpe en beltestol til tantebarnet mitt som vi senere kunne ha brukt til jenta vår men så er det jo mye tryggere å ha henne bakovervendt og det blir uansett mange år til vi skal sette dattern vår i en beltestol så da tror jeg vi venter litt med det.

Har dere noen forslag til hvilke seter vi kan dra ut å se på? Vi får ikke bilen før uti neste uke så får ikke prøvd setene i bilen ennå men tenkte å dra ut å kikke litt idag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

du trenger da ikke å ha en unge på over 4 år bakover vendt. de skal snus når de er 3-4 år hvis ikke kan de få skader i beina siden de må sitte med beina bøyd og det er ikke bra. det er heller ikke veldig gøy å sitte å se rett i bakseteryggen når de er så store. store barn liker å følge med på ting....

jeg tror jeg ville gått for et recaro babyshield royal sete til datteren din på 2,5 år. det har vi og vi er veldig fornøyd. da sitter hun fremover og får sett og fulgt med på veien når dere kjører og når dere ønsker det kan dere bruke sikkerhetsbeltene i bilen istede så hun kan bruke stolen til hun er 5-6 år.

det setet kan du i og for seg kjøpe til sønnen din også siden han nå er 9 kg.

til tante barnet dit hadde jeg kjøpt en billig beltestol evt. bare en beltepute. det er jo ikke vits å legge så mye penger i det når det ikke blir hver dag.

Skrevet

Alt 14:50 sier er sludder, HI. Mistenker nesten at det er skrevet kun for å provosere...

Det er _ikke_ anbefalt å snu barna ved 3-4 års alder, og barn får ikke skader i bena av å sitte med bena bøyd. Det er 5 ganger sikrere å sitte bakovervendt enn framovervendt, og dette er spesielt viktig for barn under 4 år, da de er mer utsatt for å få nakkeskader pga at hodet er mye større i forhold til kroppen hos små barn enn hos voksne. Og barn ser godt bakover også!

Angående seter, så ville jeg gått for et f.eks. Britax Hi-Way, Two way elite eller Multitech til 2.5-åringen. Disse setene går alle til 25 kg bakovervendt og har lange rygger slik at de kan brukes lenge. Multitech har ganske dårlig beinplass, da. Vi har Hi-way til 2.5-åringen på samme størrelse som din og er veldig fornøyd. :o)

Til minste barnet ville jeg gått for et 9-18-sete (så kan han arve storesøsters 9-25-stol når hun vokser fra det). Grunnen til at jeg ville valgt et 9-18-sete her er at disse stolene ofte har bedre sidestøtte enn de større stolene, slik at babyene sitter bedre. Gode stoler (bakovervendt!) her er f.eks. Besafe Izi Combi/Kid, Akta Graco Cosmic (er egentlig et 9-25-sete, men er for kort i ryggen til at barn kan bruke det lenger enn til ca 3.5 år) eller Akta Graco duologic.

Til 4.5-åringen ville jeg kjøpt Britax KidFix, knallsete. :o)

Skrevet

Når dere er avhengig av å ha tre seter i bilen, så ville jeg ikke kjøpt noe uten å prøve om det blir plass i bilen.

Jeg ville gått for bakovervendte seter til dine egne og da et som går helt opp til 25kg hvertfall til datteren din ettersom hun allerede veier 15-16kg, da er det dumt å kjøpe et som går bare til 18kg. Sønnen vår er 2,5år og kortere og lettere enn datteren deres, han har britax multitech og sitter veldig godt i det. På det kan ryggen justeres sånn at det fungerer godt både om de er korte i ryggen og om de er lange i ryggen (beltefeste og alt justeres oppover). Ulempen med det er at det tar litt stor plass, sånn at den som sitter i pasasjersetet foran hos oss har det litt trangt til beina, selvom vi har forholdsvis stor bil. Vi kunne ikke hatt det samme sete bak førersetet, så når lillebror må over i sete nr2, så kommer vi til å enten gå for forovervent for storebror (regner med han er nærmere 4år når behovet kommer) eller et bakovervent som tar mindre plass.

Tre bakovervendte sete nr2 er det veldig få biler som har plass til. Hvordan sitter tantebarnet ditt i bilen til foreldrene? Hvis hun sitter i putestol der, så hadde jeg ikke vært i tvil om at hun kunne sitte i det hos oss også og mest sannsynlig er det det eneste sete dere får plass til i tillegg til setene til deres egne barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...