Gå til innhold

SF-mål som stagnerer, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huffameg, blir litt bekymret.. :-( Har SF-mål på 31 cm og er i uke 35. Det er ganske gjennomsnittlig, men problemet er at jeg tidligere har hatt mål som har vært langt over normalen. Nå har ikke magen vokst noen ting siden forrige kontroll (bare 2 uker siden sist kontroll da, måtte framskynde denne kontrollen pga påskeferien). Magen har gradvis vokst mindre og mindre og nå har den altså ikke vokst i det hele tatt på 2 uker..

Er det noen som har opplevd lignende?

Jeg fikk beskjed om å komme tilbake om en uke å måle på nytt, hvis det da fortsatt ikke var noen vekst skal de ta UL for å kontrollere..føler det kommer til å bli en laaang uke :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forresten samme jordmor som har målt hver gang og han har ligget med hodet ned lenge nå og gjør det fortsatt...

Skrevet

Jeg er 36 uker på vei å har mål på 32 på symfysemål...

Hodet er ikke festet å jordmor sier at alt er i skjønneste orden.

Jeg får bare ikke noe stort barn denne gangen heller.

Men om du er usikker så hadde jeg ringt føden å fortalt om bekymringene mine.

Skrevet

Ja, det kunne jeg ha gjort, men jeg går til jordmor på føden, så det var der jeg var idag. Hun mente at vi kunne vente en uke å se det ann..men etter at jeg kom hjem så føles jo selvsagt en uke som veeeldig lang tid.. :-P

Gjest jentebabymars *fødeklar*
Skrevet

Samme skjedde hos meg, i tillegg til lite liv. Og ble sendt til UL for å sjekke. Da visste det seg at hun var litt under det som var normalen. Jeg ble jo overnervøs for at noe var galt, men de sa alt var fint og skulle se hvordan det gikk. Fikk god oppfølging fra sykehuset heldigvis. Etter noen uker hadde hun vokst seg fin, nå er hun akkurat "innenfor normalen" (selv om hun fortsatt er litt lita) og jeg er storfornøyd og lettet!

Jeg ville ringt føden og bedt om en UL nå, det verste er å gå sånn å vente og bekymre seg. Uka blir veeldig lang hvis du skal gå å vente. Håper alt ordner seg. Lykke til! =))

Skrevet

Takk!! :-)

Godt å høre at det ordnet seg for deg. Gjør jo ingenting at de er litt små så lenge de er friske!Jeg kjenner heldigvis mye liv, så trøster meg litt med det. Får se det litt an til i morgen, hvis jeg blir veldig bekymret så får jeg ta en telefon til føden, er jo bedre det enn å gå å bekymre seg hele tiden. :-)

Skrevet

jeg har ligget midt mellom normalstreken og den øvre streken hele veien. nå ligger jeg nesten på den nederste streken så har har det både stagnert og flatet ut. var på ultralyd i dag pga dette. hadde samme problem forrige gang også. har 30cm nå i uke 34+3. hadde 32 cm i uke 38 sist. ultralyd i dag viste ei veldig frisk og vital lita jente. noe under snittet men helt fin;) forrige barn var også liten da han kom til verden. kun 2,6 kilo men "stor" og sterk;)

Skrevet

Så godt å høre!! :-)

Helt greit for meg om gutten er liten, så lenge han er frisk og har det bra inni der. Fikk ei jente sist og hun var 3430, så hun var ganske så gjennomsnittlig. Lå litt over på SF-mål sist så vidt jeg husker, men flatet ut helt på slutten, noe jeg ikke lot meg stresse av da fordi jordmor og lege målte så forskjellig.

Virkelig godt å høre at noen har opplevd det samme uten at det var noe galt! :-)

Skrevet

Ikke for å skremme deg, men jeg hadde utflatet sf-mål bare i en uke. Ble sendt til ul, og det viste seg at jet hadde nesten ikke fostervann igjen. Jeg ble satt i gang dagen etter pga det. Dette var i uke 38, og jeg kjente mye liv.

Skrevet

Hmmm, nå ble jeg litt betenkt...men jeg har prøvd å si til meg selv at siden jordmor mente det var trygt å vente en uke og jeg kjenner masse liv, så er det greit..må tenke litt på om jeg skal ringe føden da, bare for å høre...

Skrevet

Min jordmor var heller ikke bekymret, men sendte meg opp likevel, i tilfelle. Som sagt, jeg mener ikke å skremme deg, men hvis jeg var deg ville jeg tatt en tlf til føden. 2 uker uten vekst er ikke ideelt.

Skrevet

Nei, det er klart. Jeg har vært syk selv de siste 2 ukene, men jeg har nå fått i meg litt, og fosteret tar jo som regel det det trenger, så er det mor det går utover om inntaket er litt for lavt.. Jeg får ta en telefon til føden.

Skrevet

Lykke til! Bedre med en telefon for mye en en for lite:o)

Skrevet

Sikkert et dumt spørsmål, men hvordan blir det lite fostervann?

Skrevet

Kan bli lite fostervann hvis man lekker eller hvis det er sirkulasjonssvikt hos fosteret, noe som vil gi nedsatt urinproduksjon, nyremisdannelser og vannavgang.. Har sittet og lest litt på dette nå..

Skrevet

De hadde ingen forklaring i mitt tilfelle, for vannet hadde ikke gått og babyen var frisk.

Skrevet

Leser at dette er veldig sjelden, så jeg tror ikke du skal være for bekymret for dette. Jeg har relativt lavt SF-mål i utgangspunktet, og det hadde ikke gått opp denne uken (33 cm i uke 39), men legen var ikke bekymret. Jordmor har også sagt at UL kan tyde på på at babyen er litt over normalen, så det at jeg ligger i underkant på SF-målingene er bare fordi babyen ligger litt på skeive...

Skrevet

Hvordan gikk det HI? Fikk du snakket med føden?

Skrevet

Mitt sf mål hadde også flatet noe ut siden forrige kontroll, men er fremdeles over snitt, så ikke noe som ble nevnt av JM. De søte små vokser litt i rykk og napp noe som kan påvirke målet fra uke til uke. De kan jo også ligge på ulike måter - noe som også kan gi utslag på sf målet (tid på dagen også faktisk). Ellers er det jo slik at hvis du ikke har gått opp i vekt kan babyen likevel vokse. Sånn har det i alle fall vært hos meg de siste 7-8 ukene. Har ikke gått opp i vekt selv - men både babyen og magen har uten tvil vokst en hel del!

Jeg tror ikke det er noe som helst galt med ditt lille gull! Det er ikke å forvente så utrolig store endringer i løpet av 2 uker - og kanskje spesielt siden du har hatt høye mål tidligere. Lytt til jordmoren din og stol på kroppen din! Den skal du lytte til - og når du kjenner masse liv og alt bra ellers kan du slå deg til ro med det til neste kontroll.

Klem til deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...