Gå til innhold

Hva spiser/spiste deres barn ved 1 år alderen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trollet vårt blir 1 år om halvannen uke og han spiser det meste!

Frokost: Brød med pålegg. Smørost, skinke, servelat, kaviar, prim, majones, kalkunpålegg, ost, syltetøy uten sukker.

Lunsj : Samme som frokost + frukt. Banan, kiwi, appelsin, eller fruktbeger.

Middag: Middagsglass + litt av det vi spiser. Får smake på alt : )

Kveldsmat: Grøt og en flaske mme.

Har akkurat begynt med vanlig melk ved siden av maten, og det går ned på høykant. Drikker fint av vanlig glass når jeg hjelper han : )

Innimellom får han en liten havrekjeks, gulrotbit og får smake vaffel/kake ol hvis vi er på besøk. Men klart, alt med måte : )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Omtrent like gammel sønn som din, og her går det i det samme. Virker som om han er litt lei middagsglassene nå. Fått mye hjemmelaget middag hele veien, og nå som han har blitt ganske fingernem, så vil han nok helst spise selv. Grøt er ut, brødskive er inn ;-) Spiser vår middag til kvelds som regel (er i barnehagen på dagtid og spiser et varmt måltid der også). Hender vi kan mate ham, men da bør det smake ekstra godt også ;-) Han har ikke sjans til å klare å håndtere en skje eller gaffel, så det blir en del grising, men slik er det vel *sukk* Ellers går det i de fleste smørepålegg, som han forresten nå har begynt å skrape av med tenna før han spiser brødet :-P

Får også litt boller og slikt når vi har eller er på besøk. Er slutt på den tiden da vi kunne spise noe og han ikke brydde seg. Er et lite matvrak, så det er umulig å spise noe, eller å stå på kjøkkenet og lage mat, uten at han hyler og vil ha noe å dytte i gapet.

Skrevet

Gutten min hadde en milepæl når han rundet ett år. Fra å være ekstremt kresen og småspist, snudde han tvert om dagen etter 1 årsdagen. Fram til da hadde det gått i grøt til frokost og kvelds, og middagsglass 6 el 8 mnd. 8 mnd glass måtte som oftest moses ekstra, han tålte dårlig klumper. Prøvde stadig med brødskive i stedet for grøt, og hjemmelaget middag, men ingen suksess.

Dagen etter 1 årsdagen tenkte jeg at nå må vi gjøre en innsats for å få han til å spise brødskive, og laget en med prim til frokost til han. Og den gikk ned uten problem, til min store forbauselse. Så da tenkte jeg å følge opp med hjemmelaget middag, og laget fiskeboller i hvit saus med poteter og gulrot, og jammen gikk ikke det også ned. Og siden har han spist hjemmelaget middag uten problem.

Så i løpet av en dag spiser han nå:

Frokost: 1 el 2 brødskiver med prim, leverpostei eller smøreost. 1 kopp biola å drikke

Lunch: litt frukt og en yoghurt. Han trenger noen timer mellom måltidene for å være sulten nok til å spise, så til lunch er det vanskelig å få i han noe særlig, for det kræsjer litt med sovetiden hans.

Middag: Av og til det vi spiser, om det ikke er så barnevennlig, lager jeg noe eget til han som er lettere for han å spise. Gjerne noe som er lett for han å plukke selv. Liker godt fiskekaker/boller/pudding. Av grønnsaker foretrekker han gulrot, mais og erter. Er også veldig glad i pasta.

Vann eller utvannet juice å drikke. Enten fra kopp som jeg hjelper han med, eller tutekopp.

Mellommåltid på ettermiddag: yoghurt om han ikke fikk det tidligere på dag, eller frukt.

Kvelds: Grøt, enten ferdiggrøt eller hjemmelaget havregryns/havremelsgrøt. Melk eller vann å drikke.

Får også en flaske vanlig melk å kose seg med i løpet av ettermiddagen. Også ammer jeg han 2-3 ganger om dagen.

Ofte får han frukt, kjeks, havreputer eller lignende når jeg lager middag. Setter han da i stolen sin, ellers får jeg lite fred til å lage mat.

Skrevet

Han spiser alt han får servert. Får noen rare uttrykk når det er noe nytt men han spiser det for det.

Drikker kumelk eller vann til måltidene.

Liker ikke middagsglass og vil kun ha samme middag som oss.

Skjønner han godt for de glassene er jo ikke gode.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...