Gå til innhold

babysvømming uten kurs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat oppdaget at vi var for sene til å melde oss på babysvømmingskurset som starter i disse dager, og neste begynner ikke før i august..

Noen som har erfaring med å gå i svømmehallen med babyer uten å gå på organisert babysvømming?

I august har jeg nemlig tenkt meg tilbake på jobb, så da blir alternativet å gå på kurs på lørdager. Ikke det jeg har mest lyst til å bruke helgene på.. Og det er jo så leenge til!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg er babysvømming nyttig av to hovedgrunner:

- Tilvenning til vann

- Kontakt med andre

Så er det ledig plass på lørdager hadde jeg tatt det. Er jo ikke lange tiden det tar, dessutten trenger du ikke dra alle gangene.

Jeg synes også det var veldig greit å ha instruktør den første runden for å lære de beste grepene og å få andre tips.

Skrevet

Er bare å ta seg en tur og kose seg i vannet!:) Vi har gått på kurs med minstemann, men fikk bare møtt opp noen få ganger pga jobb. Både han og storesøsteren elsker uansett vann og storkoser seg når vi drar i svømmehallen :)

Skrevet

...jeg mener med dette at jeg har hatt like stort utbytte av turene i bassenget uten instruktør. Synes i grun at babysvømming er litt oppskrytt :)

Skrevet

Jeg jobber i svømmehall hvor jeg bor, jeg ser flere og flere som kutter ut babysvømming og at foreldrene tar dem med selv.

En annen løsning jeg ser mange gjøre her, er og gå en tur i svømmehallen med barselgruppen hvor dere blir flere voksne og flere babyer.

det meste med babysvømming er jo at barnet skal være trygg i vannet og det gjør barnet også om det er med mor alene eller instruktør og mor.

Skrevet

Begynn selv nå og meld dere på kurs til høsten i tillegg, de har sikkert kurs på ettermiddagene i tillegg til i helgene. Når du skal begynne selv, så vil jeg anbefale deg å lære deg litt hvordan babyene bør vendes til vann. De orker feks sjeldent å være lenge i bassenget de første gangene, 15-20min er ofte mer enn nok. I tillegg så er det viktig å ta tilvenningen til å dykke dem under (som mange forbinder med babysvømming ettersom "alle" har bilder av babyene sine som dykker) rolig. Vi fikk beskjed om at et dykk for en liten baby var omtrent som å løpe en 100m alt man kan som voksen og det er begrenset hvor mange man orker av dem i løpet av kort tid...

Skrevet

Takk for tips! :)

Tror jeg skal alliere meg med noen som har gått på kurs før, ihvertfall første gangen, så kan vi plaske litt på egenhånd. Får heller vurdere kurs til høsten hvis vi finner et tidspunkt som passer ift jobb.

Skrevet

Vi gikk ikke på babysvømming, men var en gjeng som leide oppvarmet basseng en gang i uka, og tok med barna dit.

Veldig deilig både for barn og voksne, pluss at flere hadde gått på babysvømming tidligere, så vi fikk litt tips av dem:)

Ulempen med vanlig svømmehall er jo at vannet er iskaldt, det er ikke behagelig for en liten baby. Men har dere varmt basseng i nærheten er det jo like greit å bare gå en fast dag i uka, uten "undervisning":)

Skrevet

Du kan eslvfølgelig gå selv:)

Men pass på at:

* Du leser deg opp på eller får veiledning i hvordan du skal dukke babyen, lære de å snu seg i vannet etc

* Du ikke er for lenge i vannet. Jo mindre babyen er, jo kortere skal du være uti. De små regulerer jo kropsstemperaturen dårlig + at en svømmehall er full av lyder og visuelle inntrykk som sliter ut babyen.

De fødte gangene kan så lite som 5-10 minutter være nok hvis barnet er lite ennå.

* Det kan være greit å velge en svømmehall men varm temperatur i luften (i tillegg til varme i vanent selvfølgelig). De fleste vanlige svømmehaller har en lufttemperatur beregnet på voksne og barn som er i stor aktivitet. babyer blir fort kalde.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...