Gå til innhold

Høyt kolestrolnivå..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos legen i dag. Fikk resultater på en del blodprøver jeg tok for en uke siden, da jeg var der for noe annet enn svangerskap. Fikk beskjed om at jeg hadde høyt kolestrolnivå, var på 7,5!!! Skal ikke være over 6. Har målt dette tidligere også, men har da alltid ligget på rundt 3. Jeg er ikke overvektig(som legen påpekte). Er 170cm og før svangerskapet veide jeg 62 kg. Har gått opp nesten 10 kg så langt i svangerskapet, er 29 fullgåtte uker i dag.

Jeg må jo innrømme at jeg spiser mye mer usunt enn til vanlig, men det er jo så kjedelig å være sykmeldt!! ja, ja, jeg må jo bare ta meg selv i nakkeskinnet og være mer bevisst på hva jeg putter i meg. Håper og regner med at nivået går ned etter fødselen.

Andre med erfaring med høyt kolestrolnivå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har alltid hatt høyt kolesterol og er heller ikke overvektig.

Det er veldig vanlig at kolesterolet går veldig opp når en blir gravid.

Jordmor sendte meg til preventiv kardiologi for å se hvordan kolesterolet mitt var. Nå var ikke det høyt hos meg i det hele tatt, men legen sa at det kan stige til nesten 8 under en graviditet.

Så jeg tror ikke du trenger å bekymre deg :)

Det vil sikkert falle ned til normalen etter fødselen....

Skrevet

Jeg har arvelig høyt kolesterol, og går jevnlig til kontroll. I svangerskap og når jeg ammer måler de aldri kolesterolet mitt fordi det ofte øker med opptil 50 %, så ikke bekymre deg :-) Be dem måle på nytt når du er ferdig med å amme, så får du svar på hva som er ditt riktige nivå.

Skrevet

Ja, legen sa at det kan skyldes svangerskapet, men at det kunne indikere at jeg var disponert for å ha forhøyet kolestrol. Legen lurte på om det var noen i familien som har det. Mormor har litt forhøyet kolestrol, men ikke mye. Ellers kjenner jeg ikke til noen.. Satser på at det går seg til etter fødsel. Tusen takk for svar:) Vil gjerne ha flere svar :)

Skrevet

Hei, jeg fikk nettopp beskjed om at jeg har høyt kolestrol men at dette er svært vanlig i svangerskap spesiellt etter uke 30 og det er jo der du er nå..

Mål det heller på nytt når du født så skal du se det ligner mer på det du har hatt før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...