Feit no more Skrevet 18. mars 2010 #1 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har en BMI på rundt 34, noe som tilsier at jeg lider av alvorlig overvekt. Nå er jeg gravid, men overvekten min er etter fire legebesøk enda ikke blitt tatt opp som et tema. Jeg veies, blodtrykk og urin sjekkes, alt det standard gjennomgås... Men ikke søren om han tar opp temaet overvekt. Jeg vet at vekten min kan medføre ekstra risiko i svangerskapet, men jeg har til nå gjort alt jeg kan for at alt skal gå så bra som det kan. Jeg trimmer litt, holder meg unna goderi, kaker og snacks, drikker nesten ikke kaffe... Men dette vet ikke legen, for han har aldri spurt. Er han feig som ikke tar det opp med tanke på risiko for høyt blodtrykk, bekkenplager, svangerskapsdiabetes og svangerskapsforgiftning og hva jeg bør gjøre for å unngå dette? Eller tar han det som en selvfølge at jeg vet alt dette selv og tar de riktige forholdsreglene? Hva er DIN erfaring?
Frk Marge Skrevet 18. mars 2010 #2 Skrevet 18. mars 2010 BMI på 34 kan være ille, men behøver ikke være det egentlig. Det kommer jo an på resten av deg det. Har du et greitt kosthold, har mye muskelmasse i forhold til fett og kanskje tom grov benbygning er det ikke sikkert du er så ille ute som du tror. BMI er egentlig et dårlig mål på helsetilstand siden vi er bygget så ulikt. Legen måler blodtrykket - jeg kan garantere deg at han nevner det om det blit for høyt. Regner med at du har fint BT nå Risikoen for svangerskapsdiabetes kommer jo om du legger på deg mye - er jo ikke sikkert du kommer til å gjøre det? Og om jeg ikke husker riktig er en av faktorene for preklamsi ikke fedme, men sukkerinntak....? Så lenge legen ser at du er i god form tipper jeg på at ahn holder kjeft Du får vel ikke mer bekkenløsning om du er overvektig eller ikke? men du kan kanskje få mer plager med den om du er tung... Mye kan gjøres med forebygging, behandling og tilrettelegging Lykke til
Feit no more Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 18. mars 2010 Hmmm. Du hare sikkert rett i at han kommer til å nevne noe hvis feks blodtrykket blir for høyt... Men burde han ikke informere om hvordan det kan unngås/ forebygges? Ikke bare blodtrykk men også andre risikofaktorer som kan reduseres...? Og som du sier; bekkanplager kan minskes vha forebygging, behandling og tilrettelegging, men da burde han jo si noe om det...? Jeg gjør øvelser for å styrke muskulaturen rundt bekkenet hver dag, jeg, men dette er bare nok en ting legen ikke vet noe om. Jeg har ikke mye muskalmasse og beinbygningen min er sikkert normal, så min høye BMI er nok fullstendig selvforskyldt. Men jeg spiser relativt sunt og jeg har ikke gått opp i vekt enda, halvveis ut i svangerskapet, og blodtrykket er flott. Skjønner at han så langt er fornøyd med tingenes tilstand, men undrer meg litt over at han likevel ikke nevner forebygging. Jeg er sikkert en enkel pasient som kan sluses gjennom legetimen på rekordtid, det er sikkert alle leger glade for :-)
Frk Marge Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Om du er midt svangerskapet allerede og ikke har gått opp i vekt, har du jo faktisk gått ned noen kg. For fister, morkake og fostervann og litt ekstra blod som produseres kroppen div veier faktisk en del kg. Tilsammen regner man vel med ca 12 kg ved 40 uker tror jeg som skyldes graviditeten? Så hypotetisk; om du ikke går opp i løpet av svangerskapet, har du faktisk gått ned 10-12 kg selv. Om du får plager med bekkenløsningen ber du enkelt og greitt om henvisning til fysioterapeut. Det er gratis for gravide. Tipper på at legen, utifra det du forteller her er strålende fornøyd med progresjonen din og forstår at du tar ansvar og spiser sunt og trener litt. Så lenge du faktisk ikke har lagt på deg og BT og andre ting er fint har han jo all grunn til å være strålende fornøyd med deg
Hekta Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 De gangene legene tar det opp, så får de tyn. Tar de det ikke opp, så får de tyn da og :-p Hvorfor tar ikke du det opp hvis det er så viktig for deg? Er det kanskje du som er feig som ikke tar det opp med han? Jeg tror at så lenge tallene og prøvene som blir tatt deg ikke sier at det noe er galt, så er det vel greit. Legen ser vel muligens på deg som en oppegående kvinne som vet hva overvekten utgjør av fare og at du vet hva kan gjøre for å forebygge.
simba>>>3gutter Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Eneste gangen legen tok opp vekta min var da hun sa at de er pliktige til å anbefale overvektige og ta glukosebelasting. Ellers har det aldri vært snakk om, bare jm som syntes det var på tide at jeg la på ettt par kilo etter 37 uker, har ikkelagt på meg en kilo i løpet av hele svangerskapet.
Feit no more Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 18. mars 2010 Jo, det kan godt hende det er jeg som er feig også. Det er et ubehagelig tema, det skal jeg ikke legge skjul på. Kanskje derfor jeg har prøvd å finne info selv og gjort nødvendige grep mht livsstil og kosthold for å slippe å havne i den situasjonen der ovekvekten blir et problem og dermed et tema. JEG kan unngå temaet fordi det er sårt. Legen kan vel ikke unngå et tema bare fordi det er ukomfortabelt? Eller...?
Feit no more Skrevet 18. mars 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. mars 2010 Kanskje det kommer en beskjed om glukosebelastning etter hver da. Når i løpet av svangerskapet gjøres evt dette?
simba>>>3gutter Skrevet 18. mars 2010 #9 Skrevet 18. mars 2010 Jeghadde det tidlig, men vet om de som ikke tar det før i uke 28
Gjest Skrevet 18. mars 2010 #10 Skrevet 18. mars 2010 Jeg tror han enten går ut fra at du vet dette selv og ser på at vektøkningen i svangerskapet ikke blir for ille. Ellers så er han feig:) Selv om du har sunt kosthold og vektøkningen er normal bør vel alle med høy bmi ha gluklosebelastmingstest mot slutten av andre trimester? Sier han ingenting bør du nevne det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå