Gå til innhold

er virkelig dette rettferdig???


Anbefalte innlegg

Skrevet

I går braket det løs her!

Jeg har nettopp har 3 månederes praksisperiode og skal nå ha 2 måneder på å skrive en bacheloroppgave. Jeg sitter hver dag fra 9-14 og skriver med noen småpauser, i tillegg til å levere og hente i barnehage og lage middag.

Mannen har turnus, så når han jobber sent, får han sove så lenge han vil, i tillegg til 1-2 dager i helgen.

 

I går presterte han å si følgende:

"det er jo du som bør ta barnet på natten, du sitter jo bare her hjemme på rompa"

Han mener jeg burde ta en pause i skriving og lesing midt på dagen for å sove litt, og heller sitte med oppgaven etter minsten har lagt seg, altså kl 19! For så å ta han på natten, stå opp tidlig for å levere i barnehage, skrive, lese, sove litt, skrive, lese, hente i barnehage, lage middag, legge minsten, lese og skrive...

Mens han går på jobb og vasker opp etter middagen.

 

Er virkelig dette rettferdig? Hva tenker dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er ikke rettferdig i det hele tatt. Han forstår tydeligvis ikke hva dagen din består i. Skriv ned punkt for punkt hva du gjør og hva han gjør, hvem som sover når osv. Og det er ikke bare å sove i etapper. Søvnen blir ikke så bra, og jeg hadde ikke klart å sove om natten igjen hvis jeg hadde sovet på dagen. Det er ikke bare å sovne på kommando. Nei, han må få seg en vekker! Lykke til :-D

Skrevet

Har du barnet hjemme på dagtid?

Hvis ikke må jeg nok si meg litt enig i at du burde stå opp om natta. Jeg skjønner at du må bli ferdig med oppgaven, men du får jo slappet av på en annen måte hjemme alene hele dagen, selv om du sitter med skolearbeid. Det blir noe annet enn å dra på jobb, og å jobbe turnus kan være ganske slitsomt.

 

Men kanskje sette ned krava ifht husarbeid sånn generellt mens du driver med denne oppgaven?

Skrevet

åh, takk, han ble så sint i går, så begynte å lure på om jeg virkelig var helt på jordet...

Jeg merker jeg har null energi, så dette blir en hard kamp...

 

Det er akkurat det også, jeg har store problemer med å sovne på kvelden, uansett hvor sliten jeg er.. og dette er siste innspurt, og kjempeviktig for meg å få en god oppgave!

 

Godt å vite at jeg ikke er helt på viddene :)

Skrevet

Jeg har både vært student og i arbeid. Jeg var en flittig student, og jeg må si at det er mye mer stressende og slitsomt å skrive oppgaver og gjøre lekser enn å gå på jobb hver dag. Og da har jeg en lederjobb som krever sitt. Så jeg støtter HI i denne saken:-)

Skrevet

Nettop slike ting kan man bruke prøvetiden til.Jeg prøver og ha noen innlegg på "BliGravid";- hvor jeg anbefaler de mest desperate og bruke tiden på fornuftig snakk istedet for BARE babylaging, eggløsningstest og graviditetstest, symptomleting osv.. Men får bare kjeft for å være så negativ.....ALt skal visst bare bli fryd og gammen når "Nurket" kommer..Da tror man visst at man vil krangle om hvem som SKAL gjøre det meste med babyen...

 

Det er SÅ mye man bør være enige om før man får barn..SElvsagt kan man aldri forutsi helt hvordan ungen blir, om mor får til amming, jobbsituasjon osv osv..Men LITT kan man snakke om og bestemme seg for..

 

F:eks hvem skal ta nattevåk gitt amming, evt ved kolikk, om ungen er våken hele natta i perider osv osv..SÅnne ting går det an å bli delvis enige om FØR man står oppi det og begge føler man gjøre mer enn partner..For når man blir sliten, så føler man at partner ikke er like sliten, partner har iallefall INGEN grunn til å være like sliten..Så derfor kan man ta slike "diskusjoner" før man lager/mens man lager barn....

 

VI snakket mye om slike ting..HVem skulle ta netter hvis jeg ikke fikk ammet, om det blir kolikkbarn, ved sykdom, hvordan skulle vi fordele sykt-barn dagene (vi har begge jobb emd sesongvariasjon,)osv osv..

 

Mange "mulig konfliket" har blitt avslutt før de begynte, fordi vi tenkte tilbake på hva vi ble enige om FØR ungene kom...Ikke alltid det har slått ut i "Min favør", men i etteritd, så ser man jo at det VAR riktig det vi bestemte oss for da vi var våkne og opplagte begge..Ikek det vi påstod da vi stod oppi nattevåk, sykdom, kolikk, osv osv...

 

I ditt tilfelle kan jeg ikke si hva som er riktig eller galt, da jeg ikke vet hvor effektiv du er med oppgaven..MAnge kan sitte og "Jobbe" lenge, men ikke få gjort noe fornuftig f.eks....SÅ dere må nesten bli enige dere mellom....Helgene må uansett deles dere mellom når det kommer til å få sovet ut.....Utenom det, så lenge jeg bare vet din side av saken tør jeg ikke komme med råd...

Skrevet

nei, barnet er i bhg, viss ikke hadde det ikke blitt noen oppgave overhodet :)

 

han jobber enten fra 8-15:30, eller 13-20, så er ikke "ordentlig" turnus..

Jeg jobber til vanlig turnus selv med D, A og N, så vet hva det går i :)

 

Jeg bare lurer på en ting; har du noen gang skrevet en bacheloroppgave? Ikke for å være frekk, men det er faktisk utrolig slitsomt. Og jeg vil ikke si at de som har kontorjobb, slapper av? Det er ikke krevende fysisk, men psykisk.

Skrevet

Jeg vil bare si to ting:

 

_ vi visste dette kom til å bli vanskelig, vi pratet mye om akkurat denne tiden vi er inne i nå, og var egentlig komt frem til en enighet som han tydeligvis bare husker når det passer han..

 

- Jeg jobber veldig bra med oppgaven, har ferdig 1.utkast som skal inn til vurdering, og sitter og jobber, ikke "jobber". dette er da tross alt utdannelsen min!

 

men skjønner veldig godt hva du mener med innlegget ditt :)

Skrevet

Bare noen spørsmål:

-Hvor gammelt er barnet i og med at det går i barnehage og er oppe om natten?

Regner med at siden barnet er barnehagebarn er det ikke en liten baby vi snakker om og da er det ikke snakk om voldsom nattevåk? Er ungen oppe om natta burde dere bytte på å stå opp, annen hver dag er "rettferdig".

-Hvorfor skal mannen din sove ut de dagene han jobber seint?

Er det slik at du får sove ut noen dager? Slik at dere bytter på og han da får sove ut de dagene han har aftensvakt?

-Jeg har selv skrevet bacheloroppgave og ja, jeg er helt enig i at det er slitsomt! Man må være veldig fokusert og det krever at hodet fungerer ordentlig. Og det gjør det ikke om man skal drive å intervallsove, om du skjønner hva jeg mener. Man trenger en god natts søvn, men om man har barn i hus kan man ikke regne med å alltid være uthvilt..

 

Det jeg synes er rettferdig er om dere begge legge dere sånn noenlunde tidlig (22-23) og står opp om morgenen, samme om mannen jobber kveld eller dag. Er han sliten kan han vel sove en time før kveldsvakt? Nattevåk bør tas annenhver dag, og om det er mye nattevåk bør dere høre med helsestasjonen hva dere kan gjøre for å bedre nattesøvnen til barnet deres.

Skrevet

2 små og en undulat:

 

- neida, han er 13 mnd, men er fort våken i 2-3 timer sammehengende i løpet av natt, så jeg skjønner ikke helt hva det er, om det er tenner, mareritt eller noe. Han er veldig glad i senga si da...:)

- Mannen min har ikke sertifikat, så det er ikke noe vits i å dra han opp bare for å kle på ungen tenker jeg.

- Ja, jeg får sove ut annenhver søndag, men det jeg synes er urettferdig er at pga av senvakter får jo han sove ut ca 3 ggr i uka, og likevel klager han på at han er trett...

 

takk for svar :)

Det er det jeg også synes, men blir sånn i tvil når han reagere så fælt på at jeg synes slik vi har det nå, er urettferdig...

Skrevet

For en dust!!!

 

Ikke rettferdig, selvsagt ikke!

 

Vis ham tråden, kanskje han sjønner at han har driti seg litt ut...???

Skrevet

Flirer meg ihjel av mannen din...."turnus" fra 08-1530 og fra 13-20? Turnus ja, men ingenting som skulle tilsi at han behøvde å sove utpå flerfoldige morgener i uken. Med mindre han har 5 timers reisevei hjem fra jobb.....

Skrevet

hehe, skulle ønske jeg også kunne flire av det!

 

La oss heller si 10 minutters sykkeltur, de dagene jeg ikke kjører og henter han..

Skrevet

Han er tydeligvis en av de mennene som forventer at det å få barn ikke skal påvirke hans liv i negativ grad. Han må ta ansvar og være en del av familien, så enkelt er det. Gammeldags å tro at kvinnen som er hjemme har late dager, og i tillegg til hus og barn har du fulltidsjobb med bacheloroppgave. Nei, her må det åpnes noen øyne, tror jeg :-)

Skrevet

Da sier jeg at "NEI, dette er virkelig ikke rettferdig". Å påberope seg nattefri pga "turnus" er helt håpløst. Jeg jobbet fra 12-20 da jeg jobbet i butikk. Kalte det riktignok ikke "turnus", og fikk ingen fritak for nattevåk med lite barn pga det!

 

Dette hadde jeg synes var blodig urettferdig om jeg var deg.

Skrevet

Mannen min jobber forresten også turnus: Dagvakt fra 8-16 eller 12-20. Han legger seg til samme tid hver dag og vi bytter på å stå opp med unga når han har senvakt. Men vi sover da ikke langt utover dagen for det. Sånn er det når man får barn!

Når mannen din jobber fra 12 kan vel han stå opp med jenta, gjøre henne klar for barnehagen og så vekke deg? Da kan du levere jenta i barnehagen og så kan han legge seg igjen. Skjønner ikke hvorfor du skal ta deg av både nattevåk OG å stå opp med vesla..

Skrevet

Du har tross alt bare en arbeidstid på 5 timer om dagen. Det er minst 2,5 time mindre enn det som er vanlig. Du kan jo for eksempel sove fra 14 til 16 og så hente i barnehagen. Sansynlig vis er mannen din hjemmefra i forbindelse med jobb minst 8,5 timer om dagen. Det er i tillfelle 3,5 timer mer enn det du jobber. Da blir det naturlig at du tar det aller meste av husarbeidet. I praksis ville det vel likevel være lurt om han leverte eller hentet i barnehagen når det passet med hans turnus. Ellers er jeg stort sett enig med mannen din.

Skrevet

Ja, skjønner synspunktet ditt, men glemte tydeligvis å ta med et par ting:

- han har ikke sertifikat, så jeg står opp 06:30 for å få minsten klar til bhg, og kjøre han (det er langt til bhg)

- jeg er hjemme da rundt 9, siden jeg fra kvart på 8 til kvart på 9 er for å få behandling på sykehuset.

- jobber med oppgaven fra 9 til 14, før jeg kl 14 forbereder middagen slik at den bare kan varmes før jeg henter minsten og mann på jobb.

- da går det i ett til kl er 19, og man må rydde og vaske opp før vi legger oss.

Og sånn går no dagan..

Han står opp kl 7, jeg kjører han på jobb før bhg, han blir hentet 15:30, og må ta oppvasken før han har resten av dagen "fri".

Skrevet

Og da lurer jeg på hvordan dagen til mannen din ser ut, sånn bortsett fra jobb (når han jobber kveld)..? Personlig synes jeg det er mindre slitsomt å være på jobb enn å stelle unger, kjøre i barnehage, hente, gjøre husarbeid og studere. Men det er kanskje bare meg som synes det. Det kommer selvsagt an på hva mannen din jobber med, men jeg skjønner ikke hvorfor mannen din trenger så innmari mye søvn? Er han oppe sent om kveldene?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...