Gå til innhold

Overvekt v.s røyking

Anbefalte innlegg

Gjest grønn paprika
Skrevet

Ser det er mange som reagerer med medlidenhet når noen får kritikk av jordmor for å være overvektige, men ingen gjør det når en gravid røyker gjør det? Sannheten er at begge deler er veldig farlig for fosteret, og det er overhodet ingen spøk å være overvektig, det er ett stort globalt problem. Jeg er ingen av delene, det er jeg veldig glad for. Men i mitt første svangerskap for noen år siden røkte jeg, og det var ikke måte på kritikk jeg fikk, var rett og slett en offentlig hoggestubbe. Derfor blir jeg overasket over "trøsten " de overvektige får. Jeg mener selvsagt ikke at noen skal mobbes heller.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg var overvektig første svangerskap, men hadde over hode ingen problemer.Det er jo selvfølgelig ikke alle som har det sånn, men vil si at røyking e værre en å være overvektig, dette er jo noe babyen kjenner på kroppen vært drag mor tar, å her har jo mor faktisk et valg å kan slutte på dagen.. en som er overvektig kan jo ikke gå ned på en dag.. eller slanke seg 40 kg i svangerskape..

Syns ikke nå om gravide som røyker, men har aldri sakt det til noen som gjør det, de føler sikkert på det , akkorat som en som er overvektig vet at de er overvektig å trenger ikke å høre det fra andre..

Skrevet

Enig med svar nr.1. Veldig mange røykere som blir gravide beviser jo stadig vekk at de stumper røyken med én gang de får vite at de er gravid. En overvektig dame kan dessverre ikke gjøre noe som gir effekt over natten, men med god veiledning og riktig innstilling kan man passe på å spise sunt og normalt gjennom svangerskapet uten at det direkte er en slankeprosess. På denne måten kan man kanskje tydeligere se at en røyker gjør noe som vises med én gang, mens en som er overvektig vil sees på som overvektig hele svangerskapet uansett selv om man spiser sunt. Tror dette er to så forskjellige problemstillinger at man ikke bør sammenlikne de på noen som helst måte og som helsepersonell bør man uansett være saklig og informativ i sin tilnærming til den gravide enten hun røyker eller er overvektig. Jeg har vært overvektig i alle svangerskap, men har redusert vekten min med totalt 50 kg de siste 5-6 årene mens jeg har vært gravid/mamma. Jeg veier f.eks. mindre nå som jeg er i 37.svangerskapsuke enn jeg gjorde før jeg ble gravid med nr.2 i slutten av 2007. Jeg har et mye lettere svangerskap denne gangen selvsagt og skulle gjerne ønsket at jeg hadde dette utgangspunktet med begge de to forrige. Men det er en utrolig lang og tøff prosess som det er så og si umulig å gjøre noe med i løpet av et svangerskap.

Gjest grønn paprika
Skrevet

Jeg skjønner hva du mener, men satt på spissen så skader overvekten HELE tida, så mosjon og vektnedgang før og under svangerskapet har jo absolutt noe for seg. De færreste røykere slutter på dagen det er nok solskinnhistorier. Det er grusomt vanskelig, på lik linje med andre rusmidler. Jeg har holdt opp i 2 år, og det er det værste-hardeste jeg noensinne har gjort. En ekte røyker slutter ikke bare på dagen, men sliter lenge med abstinensene, det er overhodet ikke gjort på dagen, Dette kjenner man selvsagt ikke til hvis du ikke har vært gjennom det.

Skrevet

jeg er overvektig og må si jeg blir rimelig provosert av å lese slikt som dette.

det ligger i min familie å være stor. jeg har hele livet mitt slitt med det, men det virker ikke som om det er stort å gjøre med det.

har gått på utallige dietter og "slankepille" og kurer og spiser et normalt sunt kosthold og trener så godt jeg kan.

Da jeg fant ut at jeg var gravid, hva skulle jeg gjort? skulle jeg da valgt å fjerne barnet sammen med et håp om noen gang å bli mamma? eller skulle jeg velge å beholde barnet og klare dette i samarbeid med legen min? valgte selvfølgelig det siste.

har forresten også røyka sigaretter i 12 år, men da jeg fant ut at jeg var gravid sluttet jeg på dagen! det skulle da bare mangle! det er noe jeg ikke ville valgt å utsette babyen min for! men det er meg..

Men det er fryktelig sårende å lese og ikke minst få disse harde kommentarene fra helsepersonell i en emosjonell tid. vi gravide er fulle av hormoner og det gjør ikke ting enklere å bli "mobbet" på en slik måte.

Jeg har aldri valgt å være overvektig men babyen min skal ikke fjernes av den grunn! legen min har fulgt meg opp med tettere svangerskapskontroller og har aldri sagt et vondt ord om vekten min!

jeg er like sunn som en slank dame, hvorfor skal ikke jeg også kunne få barn?

Gjest Bjørnen Collargol*gravid
Skrevet

Jeg vil gjerne høre hvorfor overvekt er veldig farlig for fosteret som du skriver?

Skrevet

Bra innlegg Linyen-HØYGRAVID!<3 !!

Jeg er selv ikke overvektig, og er kanskje av de som synes sykelig overvektige kan jobbe litt hardere for å bli sunnere. Når det skal sies kunne jeg aldri si det til noen og jeg har forståelse for at det kan være veldig vanskelig. Det er godt at du kan vise hvor stor forskjell det er på røykeslutt og en hel livsstilsforandring som må til for å overkomme fedmen.

Å slutte å røyke kan man gjøre, men å slutte å spise går ikke!

Hilsen meg som er x-røyker, og har null respekt for de som utsetter sitt ufødte barn for dette.

Skrevet

"En ekte røyker slutter ikke bare på dagen, men sliter lenge med abstinensene, det er overhodet ikke gjort på dagen"

Hva er det for noe tull?

Jeg røyka som sagt i 12 år, men jeg slutta faktisk på dagen! Testet positivt en onsdag og på torsdag kveld tok jeg min siste røyk! har ikke rørt røyk etter det og det er 7 mnd siden nå! har heller absolutt ingen planer om å begynne igjen!

Gjest grønn paprika
Skrevet

Jeg håper du tuller, det er virkelig ikke noen hemmelighet at det er ekstremt vanskelig å slutte å røyke.

De som slutter på dagen er ett lite mindretall, jeg snakker heller ikke om de som bare tok en røyk eller to om dagen. Det er ytterpunkter dere tar opp her, og det er ikke det jeg snakker om.

Det er utrolig mange overvektige nå, så de fleste kjenner seg vel igjen men dette er ingen kritikk til de, jeg skjønner absolutt at det er vanskelig.

Jeg undret meg bare over medlidenheten de fikk når legen hadde kritisert vekta.

Skrevet

Jeg er fullt klar over at det kan være vansklig å slutte å røyke. For meg var det ikke det. røyket en 20pk om dagen, men sluttet på dagen. det var ikke vanskelig for min del fordi jeg satte barnet i magen foran meg selv.

jeg er vel ikke en minde "ekte" røyker for det?... vet i grunn ikke hva det er jeg men..

poengene i innleggene om "medlidenhet" som du referere til er at det var måten ting ble sagt på og gjort på av helsepersonell. Og at utregningen av BMI var direkte FEIL i både mitt og hennes tilfelle.

Både jeg og hun som skrev inn innleggene gjorde det klart i innleggene våre at vi VET vi er overvektige, men vi reagerte på måten ting ble gjort, spesielt av helsepersonell som skal være objektive og rasjonelle.

Skrevet

Jeg røykte mellom 20 og 30 røyk om dagen jeg, og sluttet på dagen da jeg fant ut at jeg var gravid jeg også!

Ja, det var ekstremt vanskelig, men skulle absolut ikke utsette barnet mitt for det.

Skrevet

Begge deler er ikke bra for fosteret. Og det som ikke hjelper noe som helst, er å komme med pekefinger til de som røyker og er overvektige. Det er på tide at folk skjønner dette. Ros og oppmuntring når de viser forbedring av sin egen situasjon er det som hjelper.

Skrevet

Folk er helt forskjellige..noen vokser på ros og noen slapper mer av da og tenker at de allerede jo er flinke. Noen vokser mer på et tupp bak enn på ros...sånn er det med allt når man skal engasjere folk!

Skrevet

Hadde noen kjefta på meg fordi de mener jeg gjorde noe som er skadelig for barnet, så hadde jeg nok i et sekund eller to blitt sint fordi folk blander seg, så hadde jeg tenkt meg om og funnet mer utav temaet og deretter (dersom det var noe som virkelig er skadelig) sluttet. Og takket vedkommende i mitt stille sinn :)

Skrevet

Slenger meg på denne. Sluttet på dagen. Tror ikke det er såkalte "solskinnshistorier" at folk slutter kjapt når de finner ut at de er gravide. De fleste gjør nok det vil jeg tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...