Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Forstår bare ikke HVA de kan drømme i så fall? De må jo på en måte vite om hva som er skummelt på en måte? Jenta mi våknet plutselig med et skrik og var nærmest umulig å roe. Har endelig sovnet igjen nå etter klokken 9.. Har aldri hørt den type gråt før. Hørtes rett og slett redd ut! Og ble helt hysterisk når jeg gikk fra henne. Var bare så fælt å høre.. Det var ikke sutring, og hun hadde ikke vondt noen plass.. Det kjenenr jeg igjen.. Ville ikke ha tutten, hjalp ikke å gå med henne.. Kan det ha vært mareritt?? :(
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Delte meninger angående dette temaet. Flere sier at mareritt ikke eksisterer i denne alderen, men noen sier at de kan ha det igjen.. Hva de har mareritt om?- hvem vet, kanskje sult, separering ifra mor- at en fremmed skummel mann kommer og tar den med seg,(veit ikke om du reagerer på ukjente, men jenta mi reagerte ialf på fremmede da hu var 3 mnd,) eller en skummel lyd?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Min har hatt det. Første gang rundt 3-4 mnd , nå sist rundt 5 mnd. Måtte til slutt vekke henne. Virket livredd i søvne.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 hm.. hun har ikke begynt å bli redd for fremmede ennå. smiler til alle hun ser. merkelig... virker mest som hun er redd jeg skal gå fra henne. så rart at de kan drømme sånt, hvor har de det fra?!? de må jo ha det fra en plass liksom? forstår bare ikke at det kan komme helt av seg selv..? men det virker absolutt som mareritt... stakkar hi
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Ikke meningen å sammenlikne barn og hunder altså, men sånn for å gjøre det likevel... En kan helt klart på en hund som sover at den drømmer/har mareritt... og tenker jeg; hvis en hund? da tror jeg sansynligheten for at babyer også gjør det er ganske stor.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 Jeg har hund, og den har mareritt! Helt klart. Noen mener dyr ikke kan drømme men det er jo veldig tydelig at den gjør det! Jeg må vekke den for at den skal roe seg.. Men så tenker jeg litt det at en baby er jo født til denne verden uviss om noe ondt, hvordan vet hun hva som er skummelt/farlig og hvordan kan hun drømme om noe hun ikke vet hva er? Hvis du forstår... Vanskelig å formulere meg riktig.. hi
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #8 Skrevet 18. mars 2010 Ikke godt å si det altså... Vi klarer nok ikke å sette oss inn i hva barnet har begrep om, men når en prøver, kan en se at noen ting kanksje kan virke skremmende... Barnet er under utvikling, skjer masse opp i hjernen. F.eks fantasien som skal utvikles... Ikke sikkert det trenger å være en vond opplevelse som ligger i bånn, men hjernen og underbevisstheten tuller det litt til... Kanskje... Hadde i grunn vært gøy å forsket på dette...
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #9 Skrevet 18. mars 2010 Vi er voksne, og når vi skal forstå babyer har vi en tendens til å forestille oss at de har voksne hjerner. Men jeg tror ikke babyer drømmer om adskillelse eller skumle menn. Jeg tror ikke de har evne til å tenke på den måten ennå, hjernen er jo veldig uutviklet så tidlig i livet. Så jeg tenker at det er litt tilfeldige koblinger til fryktsenteret i hjernen som utløses i søvne, ikke på grunn av konkrete tanker, men kanskje på grunn av en høy lyd eller en kroppslig opplevelse som for eksempel mageknip. Men huff, så vondt man får av dem når de hyler til sånn. Stakkar små.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #10 Skrevet 18. mars 2010 det er nok noe i det 13.05 sier. de har ikke "voksne hjerner" men ja... forferdelig å høre det skriket. stakkars englene våre...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå