Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Min eks og jeg skal lage en privat avtale ang bidrag. Etter at hans utgifter er betalt sitter han igjen med ca 3200 kr. Han har et barn fra før og avtalen de har er 500kr i mnd så lenge han studerer (og er på attføring). Den avtalen skal vi også ha, men han sliter med å klare å betale dette. Så han mener at siden jeg får dobbel barnetrygd så burde dette holde, men det har jo ingenting med saken å gjøre. I tillegg får jeg ikke stort mer å rutte med selv i måneden (hvilket er grunnen til at jeg må flytte til mine foreldre for å spare opp i 6 mnd). Bør jeg stå på mitt ang de 500 kr? Eller er det slik at NAV kan betale alt for ham dersom han tjener så lite? For noe må jeg ha i måneden jeg også........
Tommage♀♂ Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Mener du kan få det gjennom nav ja. Da får du 1300,- tror jeg?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 Han skal vel ikke måtte betale noe hvis han ikke har særlig inntekt. NAV betaler i såfall litt til deg hvis du søker.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Takk for gode svar, hehe, dere kan faktisk mer ennnav kontoret her ute. Men er det ikke slik at vi da må betale en sum på 860 kr hver? For det vil han heller ikke HI
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Ja skal dere gå via nav må dere begge betale en engangssum på et beløp. Ca. det du nevner. Men om dere ha lav inntekt kan dere begge søke om å slippe denne engangsutgiften. Mulig han blir regnet som ikke bidragspliktig. Så da får vel du utbetalt fra nav til han kan betale bidrag.
Tommage♀♂ Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsforskudd
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #7 Skrevet 17. mars 2010 Jeg vil råde deg til å søke om bidragsforskudd siden han har så lav inntekt, hvis du ikke har høy inntekt. Kommer an på inntekten din hvor mye du får, men den høyeste satsen er kr 1350. Han har kanskje ingen eller lav bidragsevne (denne regnes ut etter faste satser hos NAV og er ikke hva han faktisk har råd til), så du kan risikere at bidraget blir 0 eller et lavt beløp. Men da trer altså staten inn og betaler deg bidragsforskuddet hver måned. Et vilkår for å få bidragsforskudd er at det søkes om fastsettelse og innkreving av bidrag gjennom NAV. Begge to må betale kr 860 i gebyr, men dere kan fritas dersom dere tjener mindre enn 148 500.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Tusen takk for hjelp, hodet sprenges av alt surret. Det ser ut til å ordne seg, så får vi bare håpe det fortsetter når vi skal ha delt foreldreansvar.... HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå