Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg, Haster ;O)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har såååååå lyst på skive med fårepølse eller salami, men kan jeg spise det? Har hørt at vi gravide ikke skal spise spekemat.

Håper noen kan hjelpe meg........

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du legger det i fryseren i to-tre dager først, og passer på at det er god dato på den kan du spise både fårepølse og salami;-)

Skrevet

har levd på fårepølse og salami..... sist svangerskap og, har ikke dødd av d enda.

Skrevet

Tusen takk for raske tilbakemeldinger.

Blir litt forvirret av alt dette med hva man kan eller ikke kan spise.

Tar meg en skive med sjokade jeg. For sikkerhets skyld ;O)

Skrevet

ej tørr søren ikkje å ete nåkke slikt, sia d e so steike me hysteri rondt d, føle mj som ei steike dårli mor om ej et det!

Skrevet

Min jordmor, lege og gyn(fødselslege i 30 år) sier det er helt ok med salami. Fårepølsa bør man unngå. Spiser ofte salami med ost. nam, nam

Skrevet

jeg har lest at spekemat fra norske leverandører skal være ufarlig å spise i svangerskapet. Jeg har spist en del spekeskinke til lunsj. Ikke så farlig som folk skal ha det til.

Skrevet

Beklager å måtte si det, katta, men da er neppe jordmoren, legen og gynekologen din særlig oppdaterte på dette med mat i svangerskapet, selvom de er aldri så kompetente på andre områder:p Salami er nemlig like mye rått kjøtt som fårepølse dessverre, derfor bør man unngå begge deler, såfremt det ikke fryses først (ca tre dager på en temp. under -20)

Skrevet

Dette med gravide og saltet spekemat er omdiskutert. Mange forvirres også av påstanden om at nedfrysing gjør det trygt å spise denne typen mat.

Greia er altså, utifra det jeg har lest om det nå, at nedfrysing kan drepe tocsosplasmosen men ikke listeria bakterien. Samtidig er det visst svææært skjelden listeria finner grobunn i slike matvarer. Smtidig ble det nevnt at det ikke kunne garanteres å være ufarlig.

Blir egentlig ikke så veldig fristet på akkurat spekemat når jeg leser om det, men tar meg en skive i ny og ne når jeg har lyst på:) Tror det går greit jeg:)

Skrevet

Ja, det er riktig at det bare er toxo som drepes ved frysing, ikke listeria- da er det steking som må til! Som jeg har fostått det, er dette m holdbarhetsdatoen viktig i forhold til listeria- at pålegget bør være ferskest mulig slik at ikke antall bakterier er så stort at det utgjør en fare.

Skrevet

Det går så og si alltid bra, men det finnes en risiko for disse bakteriene, og dersom man er uheldig er det faktisk farlig for fosteret.

Synes det er viktigere å ta et valg ut fra hva man selv føler er riktig og evt verdt risikoen, enn å høre på alle som sier "jeg døde ikke av det", "spiste masse og lever fortsatt. Barnet mitt er helt normalt". For som sagt, man får ikke automatisk listeria av å spise det, men risikoen er der i forhold til annen mat som regnes som trygg.

Utover det mener jeg ikke noe om dem som velger å spise det, eller ikke. Alle får velge det de selv vil :-)

Skrevet

Det står til og med i bladet gravid at spekemat er ufarlig å spise for gravide i norge. Der skal det være erfarene jordmødre som skriver. Men i utlandet hadde jeg ikke spist det!

Skrevet

Det er jo som regel trygt, men de kan ikke garantere noe som helst og da lar jeg heller være jeg altså.

Fikk meg en smekk på fingrene med førstemann hvor vi hadde fått listeria i en ost som sambo spiste av og ble skikelig dårlig av (heldigvis spiste jeg ikke av den, men det var ren tilfeldighet) og når jeg ser hvor fort det kan skje så tør jeg ikke ta sjangsen. Det er jo bare snakk om noen mnd av mitt liv uten salte pølser og det klarer jeg helt fint når jeg tenker på hva som KAN skje, (men som regel ikke skjer.....)

Skrevet

Jeg ville aldri ha gjort det. Ikke fordi det er så STOR sjanse for at det skal gå galt, men fordi sjansen er der i det hele tatt!

Det var en her inne som spiste 1 skive med saltpølse og babyen i magen døde. Hun var 34 uker på vei tror jeg. Det ble tatt prøver av babyen og konkludert med at det var saltpølsa som tok livet til babyen hennes;( Så det er viktig å vite at det kan skje. 9 mnd uten spekemat klarer alle.

Skrevet

eller du kan evt. steke det før du spiser det...:)

Skrevet

Hei dere! =O)

Jeg har skrevet om dette før etter å ha snakket med ernæringsfysiolog hos Opplysningskontoret for kjøtt.

Det er forøvrig hverken leger, sykepleiere eller gynekologer som er eksperter på mat og hva vi gravide bør spise, men ernæringsfysiologene og Mattilsynet (som i stor grad består av ernæringsfysiologer og de som er spesialister på bakterier, biokjemi dyr, planter og mat). Se også linken til Mattilsynet som en over har lagt til.

Man kan spise salami så lenge den er norskprodusert da de aller fleste produsentene koker kjøttet tidlig i tilvirkningsprosessen. Listeria liker seg ikke i salami på samme måte som den ikke liker seg i harde oster som parmesan (altså uansett om melken som brukes er pasteurisert eller ikke. Dvs man kan spise all parmesan). MEN for å være helt sikker så er det tryggest å fryse ned kjøttet i minimum 2 dager på minus 18 grader for å utelukke brist i produksjon og dermed reinfisering av eventuell toxmo. Jeg spiser selv bare salami fra Grillstad og Gilde ettersom disse har gode rutiner og en proffesjonell organisasjon med fokus på kvalitet. De mindre leverandørene kan ha nydelig kjøtt men har ikke alltid like strenge rutiner (på kvalitet og produksjon) og jeg holder meg derfor borte fra disse akkurat i svangerskapet selv (for å være på den sikre siden). Fårekjøtt bør man holde seg unna i alle fall ettersom listeria liker seg i dette kjøttet (!) og det kokes heller ikke når det kommer inn til fabrikkene.

Jeg jobber med mat og er derfor veldig nøye på hva jeg spiser i svangerskapetet. Jeg føler meg helt trygg på dette selv, men hvis man får vondt i magen om man spiser noe fordi man bekymrer seg så kan man like godt la være for da smaker ikke maten noe godt... =O) Et valg hver enkelt av oss må ta med andre ord.

Sitter her og spiser salami akkurat nå jeg faktisk! =O)

Skrevet

Hei Sommersprie!

Så innlegget ditt nå.

Hun trodde bare selv at salamien kunne være en mulighet. Så vidt jeg har sett så har hun aldri kommet tilbake til hva prøvene faktisk viste.

Skrevet

Og om lysten blir for stor så lag deg en pizza, legg salamien oppå osten og stek den godt - nydelig :)

Skrevet

Lag ostesmørbrød med salami i god og varm stekeovn! Stekt spekemat er ikke farlig, varmen tar knekken på ulumskhetene :)

Skrevet

Hei Corneliuss:)

Jo, hun kom tilbake og skrev at de etter obduksjonen var 100% sikre på at det var saltpølsa som gjorde at hun mistet babyen sin. Saltpølsene i den samme pakka ble sjekket og derfor kunne de konkludere med at det var det samme som babyen hadde fått gjennom mamman ;(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...