Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Barnefar mener jeg skal ta buss en time med mini, for å treffe de halveis, på fredag. (For så at jeg må ta bussen hjem igjen). Og at jeg skal ta buss en time igjen på søndag, for å treffe de halvveis, og ta bussen hjem igjen med mini. Selv har jeg ikke førerkort og bil, noe barnefar har. (Jeg betaler halve reiseutgiftene). Jeg ser på dette som meget tungvindt.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Nå synes jeg ikke du tenker særlig etter her. Er det mindre slitsomt for faren å kjøre hele veien frem-tilbake på fredag, og frem -tilbake søndag? Og det har han sikkert allerede holdt på med ganske lenge, og kommet frem til at det blir for slitsomt, og har bedt deg dele på jobben/byrden med å reise frem og tilbake. At du ikke har lappen spiller ingen rolle, det er mye mer slitsomt å sitte bak rattet enn å sitte ombord på en buss som passasjer. Jeg synes absolutt dere burde dele på det, endten at en av dere tar hele veien hver sin gang, du tar bussen med han på fredag- helt frem (og tar bussen hjem igjen alene etterpå) og faren kjører han helt hjem på søndagen (og må også reise hele veien tilbake som du på fredagen) eller at dere møtes halvveis som du snakker om. Men jeg kan jo også føye til at jeg synes det er bra at dere deler på utgiftene, så bra! Nå kan dere jo dele på reise-tiden også
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #3 Skrevet 18. mars 2010 Jeg syns faktisk at det er du som ikke tenker særlig etter. "Jeg synes absolutt dere burde dele på det,..." Hvis du absolutt syns at ting skal deles på, hvorfor er det da urimelig å be den andre forelderen ta ansvar for minst to av fjorten dager? Hvor mye henting og bringing har man ikke som hovedomsorgsforelder. Til og fra barnehage, skole, fritidsaktiviteter, venner osv, men når det kommer til de to dagene hvor samværsforelder skal ta over litt, så skrikes og ropes det om at man "må ta sin del". Hun har allerede "tatt sin del". Pappaen må vokse opp )
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #4 Skrevet 18. mars 2010 Eh, hva for et svar er dette, 03:25? "Pappen må vokse opp" liksom. Kan jo godt hende at HI og barnefar levde lykkelig helt til HI bestemte seg for at nei, dette orker ikke jeg mer, så tar hun barnet og flytter langt vekk. Samværsforelderen får jo hverken OS eller bostøtte og må faktisk jobbe for å leve, så det er ikke bare å flytte et nytt sted før man finner jobb. Og kanskje barnefar har lyst på mye mer samvær, mens mor nekter. Nå har HI ikke skrevet noe om deres situasjon annet enn at de bor langt vekk, kan godt hende at det var bf som var en utro drittsekk og flytta vekk, men siden du ikke aner historien så kan du spare deg fra slike kommentarer!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #5 Skrevet 18. mars 2010 Hei, Vil heller si at det er synd dere ikke har det forholdet som tilsier at BF forstår din situasjon og faktisk bidrar med å kjøre. Det er vel du som har hovedansvaret som jeg har forstått og hvorfor kan han da ikke hjelpe til litt mer i forhold til at du også dekker halve reise utg. Så er spørsmålet også hvor gaml.mini er? Vi bor i samme kommune men her er det slik at den som har mini kjører dit mini skal og bringer mini dit hun skal. Dvs. Dersom jeg har henne en fredag og ikke barnehagen er det jeg som har ansvar å kjøre. Ellers henter far i BH og leverer i BH. Og BF leverer søndager. Har jeg henne da feriene starter er det jeg som leverer. Og en viktig ting er det BF som har valgt å flytte unna slik at avstanden er så lang? Regelmessig tror jeg du ikke har så mye å stille opp med, men synd det ikke er mer hjelp å få, for jeg forstår det må være slitsomt og ikke minst den lille alene tiden du høyst sannsynlig har behov for går også litt tapt. Må si det så ingen henger meg her, at vet barnet er det viktigste men alle alenemødre har behov for egentid også.. Og jeg antar den blir spist mye opp. Håper derimot du har planer om å ta lappen for da blir ting litt enklere. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #6 Skrevet 18. mars 2010 Jeg merker at jeg har et annet fokus enn dere som har svart på innlegget hittil. Det første som slo meg var ikke stakkars mor eller stakkars far, men at det måtte være slitsomt for barnet å ta buss en time for så å kjøre bil (eller omvendt), og at det beste for barnet kanskje hadde vært om far kjørte hele veien. Spiller ingen rolle om det er slitsomt for mor å ta buss eller slitsomt for far å kjøre hele veien. Hva er det som gjør at denne reisingen blir minst mulig slitsom for barnet som er helt uskyldig i samlivsbruddet.
Verbena Skrevet 18. mars 2010 #7 Skrevet 18. mars 2010 Nå sitter jeg litt på andre siden da i og med at her er det vi som har bil og ikke faren til ungene. MEN det er samboeren min som har lappen og ikke jeg. Til høsten blir det sånn at barna går på skole og i barnehage der som vi flytter nå snart. Da mener barnefar at min samboer( altså barnas stefar) skal kjøre fra sin jobb, som ligger like langt fra bf som barnehage og skole bare andre veien, hente barna på skole og barnehage for så å kjøre de til bf. Også på søndag hente de hos han igjen. Alternativet jeg har gitt bf her er at han tar bussen til der vi bor å henter ungene på fredagene også henter vi de hos han på søndagene. Ei venninne av meg har barn med en som bor ca 3timers kjøring herfra, når barna skal til han kjører han hit å henter de i barnehagen og på skole for så å kjøre til seg. Søndagene bruker hun hele dagen (starter hjemmefra ca kl 10 og er hjemme igjen ca 19) på å ta hurtigbåt og buss for å få hentet barna siden hun ikke har bil og lappen. At du skal reise halvveis både fredag og søndag blir for meg feil, men om han henter ungen hos deg eller i barnehage på fredag også henter du hos han på søndag så burde jo problemmet være løst. Han slipper å kjøre alt samtidig som du slipper å bo i buss to ettermiddager!
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #8 Skrevet 18. mars 2010 Men om dere deler, slik at han kjører fredag, og du henter med buss søndag. Synes ikke du skal betale reiseutgiftene lengre. For da har du selv utgifter på halvparten av "kjøringen".
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #9 Skrevet 18. mars 2010 helt enig med deg.. stakkars barnet som må kjøre buss og bil oppi alt fordi far og mor ikke blir enige om reisen
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #10 Skrevet 18. mars 2010 Hei. Hi her! Tusen takk for alle svar. Han er 20 mnd. BF og jeg har aldri vært sammen. Så det er ikke noe sak om hvem som har flyttet bort fra hvem osv. Skal sies at BF er av den vrange typen, og prøver å gjøre alt så utrolig vanskelig for meg. (Han virker bitter, hevngjerrig samt at han har ei dame, som overhode ikke (!) liker meg, som jeg tror pusher på litt for å gjøre det vanskelig for meg). Jeg kan ikke se noe positivt med at jeg må ta buss med mini, bortsett fra at BF slipper å kjøre begge veiene selv. Men jeg klarer ikke helt å forstå hvorfor han vil gjøre det så vanskelig, når han faktisk har bil og mulighet til å både hente og levere. Jeg tror virkelig ikke mini har noe utbytte av å reise med buss, for så å skifte over til bil. Selv har jeg masse å gjøre når jeg først har fri annen hver helg, så tiden jeg først har er gull verdt for meg - så jeg får gjort alt jeg skal før mini kommer hjem igjen. (Er student, så det er masse oppgaver, lekser, innleveringer, samt husarbeid og alt som hører meg. Har også i den siste tiden vurdert å skaffe meg en liten jobb, så jeg kan tjene noen kroner ekstra i mnd. En jobb jeg kan ha de helgen mini er til BF). (Han bruker å komme med denne truselen, om at han skal bestille time til FVK og få ordnet at vi må ta bussen, hver gang vi har en diskusjon eller "krangel" om noe).
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #11 Skrevet 18. mars 2010 Du får ta med en bok som du leser på bussen. Synes virkelig ikke du kan kreve at bf skal hente og levere begge gangenen, om du da ikke deler på å betale hans utgifter.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #12 Skrevet 18. mars 2010 Jeg betaler halve reiseutgiftene for bensin.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #13 Skrevet 18. mars 2010 I tilegg til dine egne utgifter ifh til buss? Det er ikke rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 18. mars 2010 #14 Skrevet 18. mars 2010 Si til barnefar at hvis han vil ha ungen sin så får han komme å hente den. Makan til oppførsel. Hadde han tenkt på barnet så hadde han hentet det uten problemer. Jeg måtte nemlig forklare barnefar inn med teskje at det var mer slitsomt for barnet vårt at vi måtte ta t-banen, så tog for så å ta buss. Det tok nesten 2 timer pga ofte forsinkelser i kollektiv. Istedenfor kunne barnefar sette seg i bilen å kjøre 30 min for å hente ungen sin. Etter en del teskje mating tok han tegninga. Men nå jobber han 2 min unna her vi bor så det er egentlig bare tull at han ikke kunne ta med seg barnet hjem annenhver fredag og levere barnet mandags morgen før jobb. La han true så mye han orker. Dra gjerne på FVK De tenker på barnets beste. Jeg forstår heller ikke hva det er med samværsforeldre som ikke orker å hente ungene sine to ganger i mnd, og levere de. Hallo hvem er det som leverer ungene i barnehage, fritidsaktiveter, bursdager osv?? Mye late mannfolk der ute................... Jeg hadde stått på mitt om jeg var deg. Det er det minste han kan gjøre for barnet sitt.
♥0sis0 og gullet♥ Skrevet 18. mars 2010 #15 Skrevet 18. mars 2010 Far kan ikke kreve at du kjører i det hele tatt, fikk jeg beskjed om på FVK. Men han kan kreve at du bidrar med utgifter til kjøring..Hos oss er situasjonene slik at far valgte å flytte 40 min vekk for å komme nærmere jobb. Likevel kjører vi hver vår vei, annenhver helg og annenhver mandag til tirsdag. Men jeg har sagt at dèt er det jeg kjører. Hvis det blir til at han skal ha han mer, får han både hente og levere. Men hadde jeg måttet ta buss for å levere, hadde jeg sagt at barnefar fikk ta seg av både henting og levering..
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #16 Skrevet 23. mars 2010 Jeg snakker da overhodet ikke om forhistorien deres eller årsaken til at forholdet tok slutt, og jeg skjønner overhodet ikke hvorfor du drar det inn i debatten. Saken er at hun har hovedomsorgen. Dette innbærer at hun tar mesteparten av oppdrageransvaret og omsorgen på seg selv. Jeg har aldri skjønt meg på samværsforelderlogikk som sier at hovedomsorgsforelderen må ta sin del også når det komme til samvær. Samværet er samværsforelderens ansvar.
Anonym bruker Skrevet 23. mars 2010 #17 Skrevet 23. mars 2010 Her er det 3 timers reisevei, og vi møtes også halvveis med mini. Vi synes egentlig det er en grei løsning fordi verken barnefar eller jeg har anledning til å ta fri hele fredagen for å reise tur- retur- noe som ville tatt 6 timer for ham og 7,5 timer med togbytte for meg. Møtes vi halvveis drar begge fra jobb ca 14.00 og barnet rekker hjem til å legge seg i rimelig tid fredagen... Reiseutgiftene totalt deler vi på.
noLadyjustME Skrevet 24. mars 2010 #18 Skrevet 24. mars 2010 oi, nå ser jeg at vi har en gullfin situasjon i forhold til mange. Her har det aldri vert snakk om annet enn at barnefar henter og leverer. Vi bor riktig nok ikke langt fra hverandre, og jeg har ingen problemer med å hjelpe til om det trengs, men bf henter og bringer i utgangspunktet.
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2010 #19 Skrevet 24. mars 2010 Her henter og leverer barnefaren, såpass må han kunne. Ikke betaler jeg noe av bensinpengene heller, siden han ikke engang betaler bidrag for barnet. Så jeg synes ikke det er for mye å be om at han kan hente barnet sitt når han skal ha barnet på samvær.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå