trillemamma Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Snakk om å være grønn om særegenhetene i sin egen by. Fikk i går vite at raspeballer, det spiser man på torsdagene, ellers i uken er det annen mat til middag. Ja, nå skjønner jeg hvorfor vi blir kalt for spesielle... Eller er det venninnen min som har blitt lurt?
Babyønske �� Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Raspeball er nok vanlig som torsdagsmiddag over hele Vestlandet. Jeg er fra lenger nord på vestlandet, og der også er raspeball, eller potetball som vi sier, torsdagsmat.
trillemamma Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #3 Skrevet 17. mars 2010 Sprøtt. Hvorfor er det sånn? Er nok ingen som kan svare på det. :-P Lenger nord på vestlandet, sier du? Da er du vel kanskje fra et av de områdene med rasfare. Huff, føler med dere.
Trollemor75 Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Jeg bor lenger sør på Vestlandet, og der spiser man også raspeballer (komler) på torsdager. Aner ikke hvorfor.
Fancypants Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 mange som spiser grøt lørdager, er det også spes? har også hørt at mange har pannekaker fast hver tirsdag... hva med fredagstaco? slike ting er nok vanligere enn du tror...
trollmamma Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 Eg bur på Voss, og her et me raspeballer kvar torsdag
trillemamma Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #7 Skrevet 17. mars 2010 Ja, jeg synes det er spesielt hvis det gjelder en hel by. Jeg spiste grøt hver lørdag i mange år, men det var familietradisjon, da er det på en måte ikke like sært. Kanskje det er jeg som er rar.
trollmamma Skrevet 17. mars 2010 #8 Skrevet 17. mars 2010 Å ete graut på laurdager er då ganske vanleg i heile landet.
trillemamma Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #9 Skrevet 17. mars 2010 Ja, det er det nok, men spiser man ikke grøt på andre dager også? Vi spiser grøt like ofte på en tirsdag som en lørdag.
trollmamma Skrevet 17. mars 2010 #10 Skrevet 17. mars 2010 Nei nei nei, då gjer du det heilt feil ;o) Ein et graut KUN på laurdager.
trillemamma Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #12 Skrevet 17. mars 2010 He he, hvorfor? En skål med havregrøt er jo super kveldsmat. Sønnen min er kjempefornøyd hver gang han får grøt til kvelds.
trollmamma Skrevet 17. mars 2010 #13 Skrevet 17. mars 2010 Å ja, havregraut ja. Det er jo kjempe godt og sunt å ete, og kjem heilt utenom "lørdagsgrautregelen" hehe Ja ja, det er noko heilt anna. Tenkte på risengrynsgraut eg )
trillemamma Skrevet 17. mars 2010 Forfatter #14 Skrevet 17. mars 2010 Risengrynsgrøt er nok lørdagsmat siden det ikke er like sunt. :-)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 17. mars 2010 #15 Skrevet 17. mars 2010 Er født og oppvokst i Bergen og har familie og venner der, men har aldri hørt om t man skal spise raspeballer til middag på torsdager. Grøt på lørdager ja, men raspeballer på torsdager var ny for meg.
Babyønske �� Skrevet 17. mars 2010 #16 Skrevet 17. mars 2010 Jeg er fra Sunnmøre ja, men ikke fra det mest utsatte området. Bor for tiden i Bergen jeg da, så merker ikke så mye til det sånn sett.
Gjest Skrevet 17. mars 2010 #17 Skrevet 17. mars 2010 Raspeballer er tordagsmat ja! Alle kafeer med respekt for seg selv i Bergen har jo raspeballer om torsdagen! Man får også kjøpe take-away raspeballer på Spar, Meny, Safari osv...
brooklyn Skrevet 17. mars 2010 #18 Skrevet 17. mars 2010 jupp, raspeballer er torsdagsmat uten tvil. Og lørdag er risengrynsgrøt-dag (til nons, ikke til kosekveldsmat, da). Og etter "regelen" til mine nå avdøde besteforeldre fra Laksevåg, så spiste man fisk på mandager. Banna bein.
Ranveig R Skrevet 17. mars 2010 #19 Skrevet 17. mars 2010 Jada, torsdag er raspeballdag. Ikkje kvar torsdag, men når vi hadde raspeball heime var det i 99% av tilfellene på torsdagar. Fredag var kjøttdeig-og-spaghetti-dag, laurdag var det graut om dagen og pizza om kvelden. Tirsdagspannekakene kan henge saman med engelskmennene sin pancake day, som tilsvarer "feitetirsdag" her i landet, altså tirsdag før askeonsdag - begynnelsen på fastetida før påske.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå