Gå til innhold

Hva gjør man med 14 åringer som...

Anbefalte innlegg

Skrevet

....mener at de skal bruke så lang tid på å chatte med en kjæreste man aldri har møtt, som de selv vil? Skolearbeidet tas på skolen, men hun sliter i flere fag. Burde hun se selv at å ha en kjæreste hun aldri har møtt og chatte med han flere timer dagen, ikke er like viktig som skolearbeid? Eller er det bare jeg som synes det er hårreisende?

Mamman hennes lar henne holde på som hun vil stort sett, pappan og jeg har ingen ting vi skulle ha sagt. Eller, sier vi noe, vil hun ikke være her mer, hun tåler ikke at noen setter grenser for henne.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det min 14åring ville nok pcen blitt inndratt om det hadde gått med for mye tid på chatting når skolearbeidet lider. Men hadde pappas kone sagt noe på det ville jeg nok som 14 åring ha blitt rasende. (det skal jo ikke så mye til når man er 14...) Jeg synes vel egentlig at faren og mora burde lage seg et felles sett med regler slik at hun ikke bare kan dra til det andre hjemmet og få vilja si...Han ser vel selv at han blir nødt til å snakke med mora om dette snart?

Skrevet

Det har blitt laget felles regler på dette, men hva hjelper det når morra blir trilla så grundig rundt lillefingeren av dattra?

Hvor går grensa for hvor mye en 14åring kan bestemme selv?

Og er det ok at man som 14åring har en kjæreste man aldri har møtt?

Skrevet

Dette høres skremmende kjent ut! Ikke det med chatting med nettkjæreste, men resten av suppa, med mamma som ikke setter grenser, og pappa og stemor som blir gisler i samværssituasjonen.

Når det gjelder kjæresten, hvor langt borte bor han? Hadde jo kanskje vært en idé å la dem møtes, så går kanskje glansen bort ganske så fort.

Men det er uansett IKKE ok at hun prioriteter ham foran skolearbeidet. Dessverre har jeg ingen gode løsninger på det...

Skrevet

Vel, hva skal jeg si...

Kjæresten bor, utrolig nok, etter det jeg har fått vite,på nesna. Jenta bor på østlandet. Men hun vil ikke si hvor han bor eller hva han heter.

HI

Skrevet

Nesna i nordland? Mulig jeg veit hvem det er isåfall om du vet fornavnet hans? :)

Skrevet

Ha ha, litt av et sammentreff i så fall...

Begynner på r. Er det virkelig mulig å holde på sånn, for flere enn den jenta jeg snakker om?

HI

Skrevet

At ikke 14 åringen ser den er helt forståelig etter min mening. At hun ikke har grenser er en annen ting. Hadde den vært min den 14 åringen hadde hun kunnet fått chatte i 1 time som premie og hun gjorde det godt på skolen. Men en kjæreste hun ikke har møtt....? Gammal gris som utgir seg for å være 15 eller?

Skrevet

Trur nok at Foreldre/steforeldre som ikkje har hatt tennåringer sjølv innbiller seg at det er berre for mora å sette dei og dei grensene så ordner allt seg hos dem.

Dere burde ha satt dåkka egne grenser i heimen for lenge sidan og ikkje prøve når ungen er blitt 14 år.

Dette er faktisk ganske normal oppførsel for tennåringer.

Nett kjærester som dei aldri har mætt eller komer til å møte.

Lekser som blir gjordt på skulen , det kan du sjøl prøve å kontrolere med dine egne barn når dei kjem i same alder. Det er rett og slett umulig å vere på høgget 24/7 for å kontrolere slik.

Ungdomen må faktisk ville gjere noko sjølv også uten at mora skal vere nødt til å sitte bak henne hver dag meda ho gjer leser.

Utale seg om korleis andre oppdrar sine barn og ungdomar kan for komme tilbake og bite deg i Ræva.

Skrevet

Jeg fikk kjæreste fra en liten vestlandsbygd da jeg var 14, jeg bor i Oslo. eg satt også slik, hele ettermiddagen og kvelden og langt utpå natt, hver dag. Ville ikke gå fra pc'n for å spise middag engang.

Fikk inført maks en time pc-tid før klokken 17 (middag), og så en time til før leggetid. I tillegg inviterte mamma kjæresten min hjem til oss en langhelg. Det var nok en del surmuling, men det var en løsning vi kunne leve med alle parter, og kjæresten min flyttet til oslo da vi var 16, og vi var sammen i fem år til :-)

Skrevet

Vi har satt grenser vi, helt siden hun begynte å bo hos oss, for 8 år siden. Men hun har ikke hatt særlig med grenser hjemme, og da blir det jo vanskelig for henne, hun har jo fått lov til masse hjemme hos sin mor, bla dette med data. Men feks språkbruken hennes, har mor aldri satt en stopper for. Hun har snakket stygt og respektløst til den som har vært i nærheten, uten at det har blitt noen "sak" av det. Mora har ikke sagt noe på at hun har slafsa med tyggisen og bare har sittet og flirt når hun feks har vært hos legen. Dette vet jeg, for det har hun selv sagt. Kommanderer mora rundt, etter hennes eget velbefinnede, uten at mora sier noen ting.

Er det ikke viktig at man setter en del grenser så man i hvert fall kan ha et håp om at ungen i det minste blir høflig?

Skrevet

virkelig?begynner det på r? ikke runar vell? isåfall ville jeg ikke bekymra meg, for flottere gutt finnes ikke!!!

Skrevet

om det er Runar så er det faktisk nevøen min. :) Utrolig flink på skolen og svært snill og omsorgsfull. og veldig moden for alderen, men veit at han sitter en del på dataen da ;)

Skrevet

Da kobler man ut internettet i perioder av dagen, og setter det ikke på før han har trent litt, lest litt, gjort litt lekser...

Hun blir sikkert drit sur, men om noen år vil hun sette pris på det ;o)

Skrevet

Ikke det navnet nei...

HI

Skrevet

okey :) men han var 14 han også ja?

Skrevet

Det spiller ingen rolle om gutten er verdens snilleste når hennes verden kun dreier seg om å chatte med han. Når skolearbeidet er så ræva som det går an å få blitt, driter jeg i om han er verdt sin vekt i gull.

Men, samma kan det vel egentlig være, ikke skal hun være her mer, gidder ikke det når hun ikke kan bestemme dette selv. Og ikke er det min unge som kommer til å slite skikkelig på skolen feks til neste år.

JEG skal ihvertfall oppdra mine unger til å respektere andre, og ikke prate dritt til andre som det passer de.

Nei, han heter ikke Runar.

Skrevet

Naiv du?

Da flytter de til den forelderen som ikke er streng da vet du.

Men HI har rette holdningen, hun kan ikke gjøre mer, hun får heller sørge for at sine egne barn blir oppdratt bedre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...