Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #1 Skrevet 17. mars 2010 Eller som har peiling? Man lar vær å betale en regning, purringen kommer, inkasso varsel og så inkassoen. Deretter blir inkassoen sendt ut hver 14 dag/hver 4 uke? Med et økende salær. Riktig? Hvis ikke, rett på meg! Hva skjer så? Hvor mange inkassoer blir sendt ut og stiger? Før det går enda lenger? Og hva skjer så? Hva er enden på visen? Noen som vet hvordan dette fungerer? Tusen takk for svar! :-)
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #2 Skrevet 17. mars 2010 Du vil først få inkasso med lav sats salær, på dag 28 fra den første regninga økes denne til tung sats salær (det dobbelte av den første) Betales ikke denne vil det sendes forliksrådet, de tar også ca. en tusenlapp. Du vil da få tilsendt et tilsvarsbrev fra forliksrådet, om du erkjenner kravet (at det er riktig at du skylder penger) eller evt en tvist i saken. Dette brevet må du returnere. Du vil få dato å møte i forliksrådet. Møter du ikke vil du få "fraværsdom" og blir dermed dømt til å betale. Betaler du ikke da, kan du få lønnstrekk, tvangssalg eller lignende. Vil anbefale deg å ringe inkassoselskapet, de er som regel fleksibel på en avdragsordning
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #3 Skrevet 17. mars 2010 Jeg har ikke inkasso! Men har et par venninner som har så sinnsykt mye gjeld, helt utrolig! Ingen av de har møtt på noe forliksråd, skrevet under på noe, eller noen ting. De bare kaster papirene/regningene, gidder ikke åpne engang, og fortrenger det. Jeg forstår ikke helt hvorfor de ikke blir "straffet" for dette liksom..? Så diskuterte jeg det med kjæresten min, som ikke er fra Norge, og da fortalte han at der han kommer fra så stiller det folk på døren din og krever tv, datamaskiner, biler, osv osv, ting av verdier, for å dekke inn kostnadene. Når det er gått langt nok liksom. Når er en sak foreldet da, eller hva det heter! :-P Blir saken og kravene bare slettet da liksom? Tuuuusen takk for svar! :-) *HI*
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #4 Skrevet 17. mars 2010 Hei igjen Kravene forsvinner ikke, foreldelse slår ikke inn før det har gått 3,5 eller 10 år, kommer an på kravet. Hvis det er snakk om bil vil bilen bli hentet, hvis det dreier seg om hus vil dette bli tvangssolgt, kredittkort inndratt, man vil jo få betalingsanmerkning når det har gått til forliksrådet (eller rettslig) og da vil de få problemer med lån osv senere. Når det er tatt ut sak til forliksrådet, starter foreldelsesfristen på nytt. Hvis de har kjøpt varer på nett e.l er det vanskeligere med inndrivelse, men kravet forsvinner ikke Hvilke regninger dreier det seg om da?
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #5 Skrevet 17. mars 2010 Tar hun ene som eksempel da. Hun har et gammelt studielån, visakort, kredittkort, flere mobil abonnement, gamle strøm regninger, lån i banken, nrk lisenser, og andre normale regninger som de fleste av oss får og betaler hver måned. Hun sier selv at hun ikke gidder å betale for hun ser ingen vits, hun kommer til å betale resten av livet uten å bli ferdig, og da gidder hun ikke! Vel vel, det er nå opp til henne! :-P 3,5 til 10 år altså. Så artig at du vil svare meg! :-D Lærer noe nytt hver dag. Hehe. :-) *HI*
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #6 Skrevet 17. mars 2010 Studielånet vil ikke forsvinne, for det ligger hos Statens Innkrevningssentral, når det har gått lang tid uten at hun betaler noe på det, sjekker de med jevne mellomrom inntekt, når hun får inntekt vil de ta kontakt med namsmannen for å få utlegg i lønn eller pant i evt eiendeler (hus,bil) Strømregningene forsvinner heller ikke, de KAN stenge strømmen dersom det blir flere utestående krav, men det er ikke lov å stenge strømmen på vinteren fordi folk kan fryse ihjel, vannet fryser osv. Kredittkort vil bli inndratt, bedt om å klippe. Hun kan se langt etter å få innvilget mer kreditt i det selskapet, pluss at betalingsanmerkning ligger sikkert på henne. Her vil de også sjekke inntekt, og få tatt lønnstrekk ved første anledning, eller ta pant i eiendeler. Gifter hun seg, tar de mannen Her kan denne dama ikke ha lønn eller eie noe som helst for å unngå namsmann og rettslig prosess.
Anonym bruker Skrevet 17. mars 2010 #7 Skrevet 17. mars 2010 Guuuuud, jeg er så glad for at jeg ikke har problemer med å betale for meg! *Lykke* Hehe. Hun går på trygd foreløpig da, vet ikke hvor mye de kan trekke når hun er enslig forsørger og har 2 barn. Hun har to biler i hennes navn, hun betalte bort to prikker, slo til å tok lån og har nå prikker på seg igjen ( ikke fra billånet da! ) Så hun lager vel kanskje litt ris til egen rumpe da. Sorry altså, men jeg eier ikke medfølelse i slike saker! Kjenner at jeg syns hun virkelig fortjener å MÅTTE gjøre opp for seg! Kall meg en dårlig venninne, det syns jeg ikke at jeg er, for jeg mener det samme om jeg kjenner vedkommende eller ikke. Nå skal jeg se Luksusfellen på Tv3! Kjempe lærerikt program, og godt å se når folk får den gode følelsen av å mestre egen økonomi og at det går riktige veien for dem! :-) Følger du med på det programmet? :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå